Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta

Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sekä -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisiin siirtymiin liittyen, sekä esiopetuksen opettajien hyödyntämiä pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja siirtymien helpottamiseksi. Hyödynsimme tutkimuksessamme Jyväskylän yliop...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koskela, Sonja, Lehto, Lumi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 1971
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69122
_version_ 1826225804806193152
author Koskela, Sonja Lehto, Lumi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskela, Sonja Lehto, Lumi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskela, Sonja Lehto, Lumi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskela, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sekä -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisiin siirtymiin liittyen, sekä esiopetuksen opettajien hyödyntämiä pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja siirtymien helpottamiseksi. Hyödynsimme tutkimuksessamme Jyväskylän yliopiston perhetutkimuskeskuksen keräämää DALFA-tutkimusprojektin (Daily life in transitions, children in multiple family forms) aineistoa (2015¬-2019). Aineisto muodostuu laadullisista esiopetuksen opettajien teemahaastatteluista ja määrällisestä esiope-tuksen oppilailta mobiilipäiväkirjan avulla kerätystä aineistosta, joista poimimme opettajien ja oppilaiden kokemuksia sekä opettajien hyödyntämiä apukeinoja siirtymiin liittyen. Käytämme aineiston analyysitapana aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustuloksistamme nousi esille, että esiopetuksen opettajat kokevat siirtymien sujuvan pääsääntöisesti hyvin, mutta joidenkin lasten kohdalla siirtymät tuottavat haasteita. Haasteita aiheuttaviksi tekijöiksi mainittiin omaa tahtoa vastaan toimiminen, vallankäyttö, toiminnanohjaus sekä muuttuva lapsuus. Siirtymiä helpottaakseen opettajien hyödyntämät apukeinot perustuivat ennustettavuuden, selkeyden ja positiivisten kokemusten lisäämiseen. Myös lapset olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ja iloisia varhaiskasvatuspäivän aikana, mutta noin 20 prosenttia lapsista koki erinäisiä haasteita ja ikävän tuntemuksia erilaisissa toiminnoissa ja siirtymissä päivän aikana. Tuloksista nousi esille, että sekä esiopetuksen opettajilta että -oppilailta kerätyn aineiston mukaan siirtymien haasteet kohdentuvat tiettyjen lasten kohdalle. Opettajien kokemille haasteille yhteisenä tekijänä toimi sosioemo-tionaaliset taidot.
first_indexed 2020-05-22T20:00:41Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4ms\u00e4, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskela, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehto, Lumi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-22T07:26:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-22T07:26:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "1971", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69122", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sek\u00e4 -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatusp\u00e4iv\u00e4n aikaisiin siirtymiin liittyen, sek\u00e4 esiopetuksen opettajien hy\u00f6dynt\u00e4mi\u00e4 pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja siirtymien helpottamiseksi. \nHy\u00f6dynsimme tutkimuksessamme Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston perhetutkimuskeskuksen ker\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4 DALFA-tutkimusprojektin (Daily life in transitions, children in multiple family forms) aineistoa (2015\u00ac-2019). Aineisto muodostuu laadullisista esiopetuksen opettajien teemahaastatteluista ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisest\u00e4 esiope-tuksen oppilailta mobiilip\u00e4iv\u00e4kirjan avulla ker\u00e4tyst\u00e4 aineistosta, joista poimimme opettajien ja oppilaiden kokemuksia sek\u00e4 opettajien hy\u00f6dynt\u00e4mi\u00e4 apukeinoja siirtymiin liittyen. K\u00e4yt\u00e4mme aineiston analyysitapana aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTutkimustuloksistamme nousi esille, ett\u00e4 esiopetuksen opettajat kokevat siirtymien sujuvan p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti hyvin, mutta joidenkin lasten kohdalla siirtym\u00e4t tuottavat haasteita. Haasteita aiheuttaviksi tekij\u00f6iksi mainittiin omaa tahtoa vastaan toimiminen, vallank\u00e4ytt\u00f6, toiminnanohjaus sek\u00e4 muuttuva lapsuus. Siirtymi\u00e4 helpottaakseen opettajien hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4t apukeinot perustuivat ennustettavuuden, selkeyden ja positiivisten kokemusten lis\u00e4\u00e4miseen. My\u00f6s lapset olivat p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti tyytyv\u00e4isi\u00e4 ja iloisia varhaiskasvatusp\u00e4iv\u00e4n aikana, mutta noin 20 prosenttia lapsista koki erin\u00e4isi\u00e4 haasteita ja ik\u00e4v\u00e4n tuntemuksia erilaisissa toiminnoissa ja siirtymiss\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n aikana. \nTuloksista nousi esille, ett\u00e4 sek\u00e4 esiopetuksen opettajilta ett\u00e4 -oppilailta ker\u00e4tyn aineiston mukaan siirtymien haasteet kohdentuvat tiettyjen lasten kohdalle. Opettajien kokemille haasteille yhteisen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 toimi sosioemo-tionaaliset taidot.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-22T07:26:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-22T07:26:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 1971", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "apukeino", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatusp\u00e4iv\u00e4n aikaisten siirtymien sujumisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005223375", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69122
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:49Z
main_date 1971-01-01T00:00:00Z
main_date_str 1971
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b52998f6-62d9-4f74-9661-536d5c3e69fe\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005223375.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 1971
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskela, Sonja Lehto, Lumi Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta siirtymä apukeino Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kokemukset esiopetus varhaiskasvatus esikoulu siirtymävaihe esikoululaiset
title Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
title_full Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
title_fullStr Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
title_full_unstemmed Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
title_short Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
title_sort esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
title_txtP Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
topic siirtymä apukeino Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kokemukset esiopetus varhaiskasvatus esikoulu siirtymävaihe esikoululaiset
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus apukeino esikoulu esikoululaiset esiopetus kokemukset siirtymä siirtymävaihe varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69122 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005223375
work_keys_str_mv AT koskelasonja esiopetuksenopettajienjalastenkokemuksiavarhaiskasvatuspäivänaikaistensiirtymiensuj