Summary: | Tämä pro gradu-tutkielma tutkiiNepalissa vuoden 2017 aikana järjestettyjen parlamenttivaalien vaalijulisteita niissä käytetyn symboliikan ja värimaailman kautta. Pro gradua varten valittiin 10 vaalijulistetta, jotka olivat esillä vuoden 2017 aikana eri vaaleissa Nepalissa. Tutkimus toteutettiin käyttäen metodina väripaletin luomista ja värien korrelaation testaamista, sillä väreillä on vahva merkitys mainonnassa ja yleisesti piktoraalisessa kerronnassa. Vaalijulisteita tutkittiin myös denotaation avulla. Tämän lisäksi kuvien symboliikkaa analysoitiin ikonografian ja visuaalisen semiotiikan kautta. Tutkimuksen perusteella symbolismi näyttäytyy vahvasti poliittisessa kuvamaailmassa ja perustuu pitkälti hindulaiseen traditioon. Vaalijulisteissa sillä korostettiin nationalistisia, spesifisti nepalilaisuuteen liittyviä piirteitä ja asioita. Tutkimus kuitenkin osoitti, että puolueiden värimaailma ei systemaattisesti korreloi julisteiden väripalettien kanssa. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että symboliikalla on vahva jalansija nepalilaisessa poliittisessa mainonnassa. Ajatusta puolueen ideologian tuomisesta esille värimaailman kautta ei ole kuitenkaan järjestelmällisesti käytetty vaalijulisteissa.
This Masters thesis is studying the Nepalese political posters and advertisements used during the 2017 electoral campaign. The study is focused on the symbolism and colours used in the different posters. There were two methodologies used for this analysis, namely the colour palette of the posters as well as the symbolism found in the posters. A colour palette was created to analyse the correlation between the ideologies and the posters as colours is expected to have a strong influence in advertising one’s political identity. The colour schemes, however, are not fully consistent with parties’ colour codes. Symbolism is an important part of the Nepalese culture and symbols are widely used in the political posters. These symbols were analysed using visual semiotics. The study indicated that symbolism has a prominent position, whether consciously or unconsciously, in Nepalese political advertising. The symbolism of choice is based on Hinduism and emphasizing nationalistic features.
|