Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa opettajien kokemuksia ja käytänteitä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia oppilaiden omien kielten tukemisesta valmistavassa opetuksessa ja kartoittaa käytänteitä tukemiseen liittyen. Tutkimuksen aihe näyttäytyy tärkeänä, sillä äidinkieli tai oma kieli ja sen ylläpito lin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Seppälä, Sara
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69113
_version_ 1828193070466727936
author Seppälä, Sara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Seppälä, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Seppälä, Sara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Seppälä, Sara
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia oppilaiden omien kielten tukemisesta valmistavassa opetuksessa ja kartoittaa käytänteitä tukemiseen liittyen. Tutkimuksen aihe näyttäytyy tärkeänä, sillä äidinkieli tai oma kieli ja sen ylläpito linkittyvät muun muassa muiden kielten oppimiseen, identiteetin kehittymiseen, kotoutumiseen ja vanhempien ja lasten välisen kommunikaatioon (mm. Martin 2016). Monikielisyys, kielitietoisuus ja kulttuurinen moninaisuus ovat lisäksi suomalaisen koulun perusteita (Pops 2014, 26). Tämä laadullinen haastattelututkimus tehtiin osana Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi- hanketta. Aineiston keruu tapahtui haastattelemalla kuutta valmistavan opetuksen opettajaa puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan äidinkieli ja oppilaan vahvin kieli eivät näyttäydy yksiselitteisinä, sillä valmistavassa opetuksessa oppilas on usein monikielinen. Opetuksen pääpaino on suomen kielen opetuksessa, mutta opettajat tiedostavat omien kielten merkityksen ja esimerkiksi kannustavat oppilaitaan osallistumaan äidinkielen opetukseen. Tukemisen käytänteiden osalta oppilaiden keskinäinen tuki, opettajien yhteistyö oppilaiden kanssa samaa kieltä käyttävien henkilöiden ja tahojen, sekä erityisesti kodin ja perheen kanssa näyttäytyi tärkeänä. Tutkimus tuottaa tietoa siitä, miten äidinkieli näyttäytyy monikielisen opetuksen kontekstissa ja miten oppilaiden kieliresursseja tuodaan opetukseen, millaisena opettajat omien kielten tukemisen kokevat ja mitä tuki käytännössä on.
first_indexed 2024-09-11T08:49:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4l\u00e4, Sara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-20T11:27:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-20T11:27:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69113", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulun valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia oppilaiden omien kielten tukemisesta valmistavassa opetuksessa ja kartoittaa k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 tukemiseen liittyen. Tutkimuksen aihe n\u00e4ytt\u00e4ytyy t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 \u00e4idinkieli tai oma kieli ja sen yll\u00e4pito linkittyv\u00e4t muun muassa muiden kielten oppimiseen, identiteetin kehittymiseen, kotoutumiseen ja vanhempien ja lasten v\u00e4lisen kommunikaatioon (mm. Martin 2016). Monikielisyys, kielitietoisuus ja kulttuurinen moninaisuus ovat lis\u00e4ksi suomalaisen koulun perusteita (Pops 2014, 26). T\u00e4m\u00e4 laadullinen haastattelututkimus tehtiin osana Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi- hanketta. Aineiston keruu tapahtui haastattelemalla kuutta valmistavan opetuksen opettajaa puolistrukturoidun teemahaastattelun muodossa. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimuksen tulosten mukaan \u00e4idinkieli ja oppilaan vahvin kieli eiv\u00e4t n\u00e4ytt\u00e4ydy yksiselitteisin\u00e4, sill\u00e4 valmistavassa opetuksessa oppilas on usein monikielinen. Opetuksen p\u00e4\u00e4paino on suomen kielen opetuksessa, mutta opettajat tiedostavat omien kielten merkityksen ja esimerkiksi kannustavat oppilaitaan osallistumaan \u00e4idinkielen opetukseen. Tukemisen k\u00e4yt\u00e4nteiden osalta oppilaiden keskin\u00e4inen tuki, opettajien yhteisty\u00f6 oppilaiden kanssa samaa kielt\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4vien henkil\u00f6iden ja tahojen, sek\u00e4 erityisesti kodin ja perheen kanssa n\u00e4ytt\u00e4ytyi t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Tutkimus tuottaa tietoa siit\u00e4, miten \u00e4idinkieli n\u00e4ytt\u00e4ytyy monikielisen opetuksen kontekstissa ja miten oppilaiden kieliresursseja tuodaan opetukseen, millaisena opettajat omien kielten tukemisen kokevat ja mit\u00e4 tuki k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 on.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-20T11:27:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-20T11:27:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielelliset resurssit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005203366", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmistava opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69113
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:56Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dda4d9c8-5329-43a8-9f49-94b0918e7a73\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005203366.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Seppälä, Sara Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä kielelliset resurssit Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö tukeminen äidinkieli maahanmuuttajat kieli ja kielet monikielisyys valmistava opetus monikulttuurisuus
title Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_full Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_fullStr Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_full_unstemmed Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_short Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa
title_sort oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_sub opettajien kokemuksia ja käytänteitä
title_txtP Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
topic kielelliset resurssit Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö tukeminen äidinkieli maahanmuuttajat kieli ja kielet monikielisyys valmistava opetus monikulttuurisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kielelliset resurssit kieli ja kielet maahanmuuttajat monikielisyys monikulttuurisuus tukeminen valmistava opetus yhteistyö äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69113 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005203366
work_keys_str_mv AT seppäläsara oppilaidenomatkieletjaniidentukeminenperuskoulunvalmistavassaopetuksessaopettajienko