Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa ammattilaisten näkökulma

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset määrittelevät psyykkisen oireilun, millaisia haasteita lapsen psyykkinen oireilu tuo varhaiskasvatuksen arkeen, psyykkisesti oireilevan lapsen kohtaamiseen ja tuen järjestämiseen sekä miten lapsen oireilu näkyy varh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hulkko, Anne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69104
_version_ 1826225698606415872
author Hulkko, Anne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hulkko, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hulkko, Anne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hulkko, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset määrittelevät psyykkisen oireilun, millaisia haasteita lapsen psyykkinen oireilu tuo varhaiskasvatuksen arkeen, psyykkisesti oireilevan lapsen kohtaamiseen ja tuen järjestämiseen sekä miten lapsen oireilu näkyy varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja perheen välisessä yhteistyössä. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajia ja lastenhoitajia, ja se analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset tunnistavat psyykkisen oireilun eri muotoja. Suurimpina haasteina koettiin aika- ja henkilöstöresurssien puute sekä lapsen oireilun vaikutukset vuorovaikutussuhteisiin ryhmässä. Oman ammattitaidon riittämättömyys kohdata ja tukea psyykkisesti oireilevaa lasta aiheutti henkistä kuormitusta varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön merkitys korostui, kun lapsella havaittiin psyykkisiä oireita. Lapsen oireilulla oli joko positiivinen tai negatiivinen vaikutus kasvatuskumppanuuteen, mikä oli hetkellistä tai pysyvää riippuen vanhempien yksilöllisestä suhtautumisesta niin lapsen tuen tarpeeseen kuin myös työntekijöiden tarjoamaan apuun. Tutkimus osoittaa, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat avainasemassa oireiden tunnistamisessa ja tuen järjestämisessä. Tutkimuksen mukaan tuen järjestämistä niin työntekijälle kuin myös lapselle tulisi kehittää.
first_indexed 2020-05-20T20:02:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hulkko, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-20T06:02:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-20T06:02:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69104", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t psyykkisen oireilun, millaisia haasteita lapsen psyykkinen oireilu tuo varhaiskasvatuksen arkeen, psyykkisesti oireilevan lapsen kohtaamiseen ja tuen j\u00e4rjest\u00e4miseen sek\u00e4 miten lapsen oireilu n\u00e4kyy varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja perheen v\u00e4lisess\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajia ja lastenhoitajia, ja se analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammattilaiset tunnistavat psyykkisen oireilun eri muotoja. Suurimpina haasteina koettiin aika- ja henkil\u00f6st\u00f6resurssien puute sek\u00e4 lapsen oireilun vaikutukset vuorovaikutussuhteisiin ryhm\u00e4ss\u00e4. Oman ammattitaidon riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys kohdata ja tukea psyykkisesti oireilevaa lasta aiheutti henkist\u00e4 kuormitusta varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4n yhteisty\u00f6n merkitys korostui, kun lapsella havaittiin psyykkisi\u00e4 oireita. Lapsen oireilulla oli joko positiivinen tai negatiivinen vaikutus kasvatuskumppanuuteen, mik\u00e4 oli hetkellist\u00e4 tai pysyv\u00e4\u00e4 riippuen vanhempien yksil\u00f6llisest\u00e4 suhtautumisesta niin lapsen tuen tarpeeseen kuin my\u00f6s ty\u00f6ntekij\u00f6iden tarjoamaan apuun. Tutkimus osoittaa, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat avainasemassa oireiden tunnistamisessa ja tuen j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4. Tutkimuksen mukaan tuen j\u00e4rjest\u00e4mist\u00e4 niin ty\u00f6ntekij\u00e4lle kuin my\u00f6s lapselle tulisi kehitt\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-20T06:02:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-20T06:02:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen oireilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukitoimet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005203358", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielenterveysh\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69104
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7bd6184a-5f5a-4c71-bbe8-623cbc962fd4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005203358.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hulkko, Anne Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten näkökulma psyykkinen oireilu tukitoimet Erityispedagogiikka Special Education 101 kasvatusyhteistyö varhaiskasvatus mielenterveyshäiriöt yhteistyö
title Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten näkökulma
title_full Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten näkökulma
title_fullStr Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten näkökulma Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten näkökulma
title_full_unstemmed Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten näkökulma Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten näkökulma
title_short Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa
title_sort psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa ammattilaisten näkökulma
title_sub ammattilaisten näkökulma
title_txtP Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten näkökulma
topic psyykkinen oireilu tukitoimet Erityispedagogiikka Special Education 101 kasvatusyhteistyö varhaiskasvatus mielenterveyshäiriöt yhteistyö
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kasvatusyhteistyö mielenterveyshäiriöt psyykkinen oireilu tukitoimet varhaiskasvatus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69104 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005203358
work_keys_str_mv AT hulkkoanne psyykkisestioireilevalapsivarhaiskasvatuksessaammattilaistennäkökulma