“Pärjäilkää, kansankynttilät.” opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta

Inklusiivisella koululla tarkoitetaan koulua, jossa kaikki lähialueen lapset voivat opiskella yhdessä kouluyhteisön täysivaltaisina ja hyväksyttyinä jäseninä. Vaikka inkluusio on vahvistettu viralliseksi koulutuspoliittiseksi tavoitteeksi, sen käytännön toteutuksesta ei olla yksimielisiä. Tässä tutk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salonen, Elina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69098
_version_ 1826225712433987584
author Salonen, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Inklusiivisella koululla tarkoitetaan koulua, jossa kaikki lähialueen lapset voivat opiskella yhdessä kouluyhteisön täysivaltaisina ja hyväksyttyinä jäseninä. Vaikka inkluusio on vahvistettu viralliseksi koulutuspoliittiseksi tavoitteeksi, sen käytännön toteutuksesta ei olla yksimielisiä. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia, millaisia käsityksiä opettajilla on inklusiivisesta peruskoulusta, ja miten nämä käsitykset eroavat laadullisesti toisistaan. Tarkoitus on ollut tarkastella inklusiivista koulua ilmiönä, erityisopetuksen järjestämisen historiallisia kehityslinjoja ja nykytilaa, sekä kouluyhteisön ja opettajan merkitystä inkluusion toteuttajana. Tutkimusmenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä fenomenografista analyysia, jonka avulla on tarkasteltu opettajien verkossa julkaisemia kirjoituksia ja niissä esiin tulleita käsityksiä inklusiivisesta koulusta. Tutkimuksen tulokset on esitetty aineistolähtöisesti muodostettuina kuvauskategorioina ja käsitysten dimensioina, jotka tuovat esiin joukon laadullisesti erilaisia tapoja kuvata inklusiivista koulua ilmiönä. Aineiston kirjoituksissa esitetyt käsitykset voitiin jakaa kahteen kuvauskategoriaan: niissä joko puolustettiin inklusiivista koulua tai vastustettiin sitä. Molemmissa kuvauskategorioissa oli näkyvissä kolme dimensiota: oppilaan näkökulma, opettajan näkökulma sekä ideologinen ja poliittinen näkökulma. Tulokset osoittivat, että opettajilla oli toisistaan eroavia käsityksiä inkluusion toteutuksesta ja tavoitteista sekä käytännön tasolla että ideologisesti. Huomionarvoista oli opettajien kirjoituksissa vahvasti näkyvä kokemus resurssien niukkuudesta, ja tämän mukanaan tuomista jaksamisen ongelmista. Johtopäätöksissä todettiin, että saavuttaaksemme inklusiivisen koulun tavoitteen tarvitsemme rakenteellisia muutoksia koko koulutusjärjestelmään.
first_indexed 2020-05-20T20:02:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-20T05:45:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-20T05:45:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inklusiivisella koululla tarkoitetaan koulua, jossa kaikki l\u00e4hialueen lapset voivat\nopiskella yhdess\u00e4 kouluyhteis\u00f6n t\u00e4ysivaltaisina ja hyv\u00e4ksyttyin\u00e4 j\u00e4senin\u00e4. Vaikka\ninkluusio on vahvistettu viralliseksi koulutuspoliittiseksi tavoitteeksi, sen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n\ntoteutuksesta ei olla yksimielisi\u00e4.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 opettajilla on\ninklusiivisesta peruskoulusta, ja miten n\u00e4m\u00e4 k\u00e4sitykset eroavat laadullisesti\ntoisistaan. Tarkoitus on ollut tarkastella inklusiivista koulua ilmi\u00f6n\u00e4, erityisopetuksen\nj\u00e4rjest\u00e4misen historiallisia kehityslinjoja ja nykytilaa, sek\u00e4 kouluyhteis\u00f6n ja opettajan\nmerkityst\u00e4 inkluusion toteuttajana.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 fenomenografista\nanalyysia, jonka avulla on tarkasteltu opettajien verkossa julkaisemia kirjoituksia ja\nniiss\u00e4 esiin tulleita k\u00e4sityksi\u00e4 inklusiivisesta koulusta. Tutkimuksen tulokset on\nesitetty aineistol\u00e4ht\u00f6isesti muodostettuina kuvauskategorioina ja k\u00e4sitysten\ndimensioina, jotka tuovat esiin joukon laadullisesti erilaisia tapoja kuvata inklusiivista\nkoulua ilmi\u00f6n\u00e4.\nAineiston kirjoituksissa esitetyt k\u00e4sitykset voitiin jakaa kahteen\nkuvauskategoriaan: niiss\u00e4 joko puolustettiin inklusiivista koulua tai vastustettiin sit\u00e4.\nMolemmissa kuvauskategorioissa oli n\u00e4kyviss\u00e4 kolme dimensiota: oppilaan\nn\u00e4k\u00f6kulma, opettajan n\u00e4k\u00f6kulma sek\u00e4 ideologinen ja poliittinen n\u00e4k\u00f6kulma. Tulokset\nosoittivat, ett\u00e4 opettajilla oli toisistaan eroavia k\u00e4sityksi\u00e4 inkluusion toteutuksesta ja\ntavoitteista sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla ett\u00e4 ideologisesti. Huomionarvoista oli opettajien\nkirjoituksissa vahvasti n\u00e4kyv\u00e4 kokemus resurssien niukkuudesta, ja t\u00e4m\u00e4n mukanaan\ntuomista jaksamisen ongelmista. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiss\u00e4 todettiin, ett\u00e4 saavuttaaksemme\ninklusiivisen koulun tavoitteen tarvitsemme rakenteellisia muutoksia koko\nkoulutusj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-20T05:45:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-20T05:45:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cP\u00e4rj\u00e4ilk\u00e4\u00e4, kansankynttil\u00e4t.\u201d : opettajien verkossa jakamia k\u00e4sityksi\u00e4 inklusiivisesta peruskoulusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005203352", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69098
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fa6e5ff5-a87e-44c2-9aae-ad96d552afb6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005203352.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonen, Elina “Pärjäilkää, kansankynttilät.” : opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenografia inkluusio erityisopetus
title “Pärjäilkää, kansankynttilät.” : opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta
title_full “Pärjäilkää, kansankynttilät.” : opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta
title_fullStr “Pärjäilkää, kansankynttilät.” : opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta “Pärjäilkää, kansankynttilät.” : opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta
title_full_unstemmed “Pärjäilkää, kansankynttilät.” : opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta “Pärjäilkää, kansankynttilät.” : opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta
title_short “Pärjäilkää, kansankynttilät.”
title_sort pärjäilkää kansankynttilät opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta
title_sub opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta
title_txtP “Pärjäilkää, kansankynttilät.” : opettajien verkossa jakamia käsityksiä inklusiivisesta peruskoulusta
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenografia inkluusio erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopetus fenomenografia inkluusio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69098 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005203352
work_keys_str_mv AT salonenelina pärjäilkääkansankynttilätopettajienverkossajakamiakäsityksiäinklusiivisestaperuskou