Mikä muuttuu koulun alkaessa? esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta.

Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten alkuopetuksen toimintakulttuuri eroaa lasten näkökulmasta esiopetuksen toimintakulttuurista. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia eroja toimintakulttuureissa lasten mielestä on, kun he siirtyvät päiväkodin esiopetusryhmästä koulun alkuo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liimatainen, Riina-Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69093
_version_ 1826225709971931136
author Liimatainen, Riina-Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Liimatainen, Riina-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Liimatainen, Riina-Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Liimatainen, Riina-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, miten alkuopetuksen toimintakulttuuri eroaa lasten näkökulmasta esiopetuksen toimintakulttuurista. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia eroja toimintakulttuureissa lasten mielestä on, kun he siirtyvät päiväkodin esiopetusryhmästä koulun alkuopetukseen. Aineistonkeruu oli kaksiosainen jakautuen esiopetusvuoden kevääseen ja ensimmäisen luokan syksyyn. Aineistona tutkimuksessa käytettiin lasten ottamia valokuvia, heidän piirustuksiaan, ryhmäkeskustelujen taltiointeja sekä yksilöhaastatteluista kertynyttä materiaalia. Tutkimukseen osallistui kahdeksan esiopetusikäistä lasta. Lapset olivat samassa päiväkodin esiopetusryhmässä ja siirtyivät ensimmäiselle luokalle samaan kouluun. Aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla aineistolähtöisesti. Tutkimuksessa selvisi, että lasten näkökulmasta esiopetuksen ja koulun toimintakulttuureissa on useita eroja, jotka aiheuttavat muutoksia lasten arkeen koulun alkaessa. Erot liittyvät esi- ja alkuopetuksen toimintaan, yhteisöön, ympäristöön ja lapsen uuteen rooliin koululaisena. Merkittävimmät muutokset lasten näkökulmasta koulun alkaessa liittyvät leikkiin ja vertaissuhteisiin. Suurimpina muutoksina tässä tutkimuksessa näyttäytyvät ulkoilun ja leikkimisen vähentyminen, aikuisjohtoisuuden ja tehtävien tekemisen lisääntyminen sekä uusi laajentunut sosiaalinen verkosto. Lasten kerronnan mukaan keskeinen muutos on myös koululaisen rooli. Lasten kerronnassa koululaisuus on sekä muutosten syy että niiden seuraus. Koulun alkaminen ja sen tuomat muutokset ovat kuitenkin lapsille mielekkäitä.
first_indexed 2020-05-20T20:02:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rutanen, Niina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liimatainen, Riina-Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-20T05:33:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-20T05:33:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69093", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miten alkuopetuksen toimintakulttuuri eroaa lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta esiopetuksen toimintakulttuurista. Tutkimuksessa selvitettiin, mink\u00e4laisia eroja toimintakulttuureissa lasten mielest\u00e4 on, kun he siirtyv\u00e4t p\u00e4iv\u00e4kodin esiopetusryhm\u00e4st\u00e4 koulun alkuopetukseen. Aineistonkeruu oli kaksiosainen jakautuen esiopetusvuoden kev\u00e4\u00e4seen ja ensimm\u00e4isen luokan syksyyn. Aineistona tutkimuksessa k\u00e4ytettiin lasten ottamia valokuvia, heid\u00e4n piirustuksiaan, ryhm\u00e4keskustelujen taltiointeja sek\u00e4 yksil\u00f6haastatteluista kertynytt\u00e4 materiaalia. Tutkimukseen osallistui kahdeksan esiopetusik\u00e4ist\u00e4 lasta. Lapset olivat samassa p\u00e4iv\u00e4kodin esiopetusryhm\u00e4ss\u00e4 ja siirtyiv\u00e4t ensimm\u00e4iselle luokalle samaan kouluun. Aineisto on analysoitu laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla aineistol\u00e4ht\u00f6isesti.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta esiopetuksen ja koulun toimintakulttuureissa on useita eroja, jotka aiheuttavat muutoksia lasten arkeen koulun alkaessa. Erot liittyv\u00e4t esi- ja alkuopetuksen toimintaan, yhteis\u00f6\u00f6n, ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja lapsen uuteen rooliin koululaisena. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t muutokset lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta koulun alkaessa liittyv\u00e4t leikkiin ja vertaissuhteisiin. Suurimpina muutoksina t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t ulkoilun ja leikkimisen v\u00e4hentyminen, aikuisjohtoisuuden ja teht\u00e4vien tekemisen lis\u00e4\u00e4ntyminen sek\u00e4 uusi laajentunut sosiaalinen verkosto. Lasten kerronnan mukaan keskeinen muutos on my\u00f6s koululaisen rooli. Lasten kerronnassa koululaisuus on sek\u00e4 muutosten syy ett\u00e4 niiden seuraus. Koulun alkaminen ja sen tuomat muutokset ovat kuitenkin lapsille mielekk\u00e4it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-20T05:33:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-20T05:33:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun aloitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsin\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mik\u00e4 muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005203347", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69093
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cf34d7d7-ed7f-40c7-8841-ba53eae7f689\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005203347.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liimatainen, Riina-Kaisa Mikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta. koulun aloitus lapsinäkökulma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus alkuopetus toimintakulttuuri
title Mikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta.
title_full Mikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta.
title_fullStr Mikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta. Mikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta.
title_full_unstemmed Mikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta. Mikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta.
title_short Mikä muuttuu koulun alkaessa?
title_sort mikä muuttuu koulun alkaessa esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta
title_sub esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta.
title_txtP Mikä muuttuu koulun alkaessa? : esiopetuksen ja alkuopetuksen toimintakulttuurien erot lapsen näkökulmasta.
topic koulun aloitus lapsinäkökulma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 esiopetus alkuopetus toimintakulttuuri
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus alkuopetus esiopetus koulun aloitus lapsinäkökulma toimintakulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69093 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005203347
work_keys_str_mv AT liimatainenriinakaisa mikämuuttuukoulunalkaessaesiopetuksenjaalkuopetuksentoimintakulttuurienero