Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä

Kuivasojan alakoululla temperamenttitietoisuutta hyödynnetään luokkahuoneopetuksessa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten temperamenttitietoisuutta voidaan tukea, kun opetusta siirretään Peda.net verkko-opetusympäristöön. Tutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta. Kuivasojan alakoululle rakenne...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahola, Milla
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69087
_version_ 1828193070441562112
author Ahola, Milla
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahola, Milla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahola, Milla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahola, Milla
datasource_str_mv jyx
description Kuivasojan alakoululla temperamenttitietoisuutta hyödynnetään luokkahuoneopetuksessa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten temperamenttitietoisuutta voidaan tukea, kun opetusta siirretään Peda.net verkko-opetusympäristöön. Tutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta. Kuivasojan alakoululle rakennettiin Peda.netin verkko-opetusympäristöön matematiikan ja äidinkielen oppiaineiden 1.-4.luokkien opetusta varten opetusmateriaalia tukemaan luokkaopetusta. Opetusmateriaalin luomisessa hyödynnettiin temperamenttitietoisuuden avulla erilaisia oppijatyyppejä. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla tietoteknisillä ratkaisuilla voidaan Peda.netissä tukea erilaisten temperamenttityyppien oppimista. Lisäksi kartoitettiin, millaisia haasteita verkko-opetuksessa on, kun erilaisten temperamenttityyppien oppimista pyritään tukemaan. Tutkimuksessa käytettiin teoriapohjana Pirtin koulun värikkäät oppilaat tutkimusta ja siitä johdettua Kuivasojan alakoulun omaa temperamenttijaotelmaa. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin verkko-opetuksen pedagogiikkaa, henkilökohtaista oppimisympäristöä (PLE) sekä 2000-luvun taitojen opettamista. Kuivasojan alakoululaisia havainnointiin Pateniemen esikoulussa ja koulussa ensimmäisen luokan alussa sekä vanhemmat täyttivät oppilaan kanssa kyselylomakkeen temperamenttipiirteisiin vaikuttavista asioista. Näiden taustatietojen pohjalta opettajat saivat viitteelliset tiedot oppilaiden temperamenteista ja pystyivät hyödyntämään tätä tietoa opetusmateriaalin koostamisessa. Tutkimuksessa Peda.nettiin rakennettuun verkko-opetusympäristöön luotiin monipuolinen tehtävätarjonta ja käytettiin erilaisia tietoteknisiä ratkaisuja, joiden avulla temperamenttien tukeminen mahdollistettiin verkko-opetusympäristössä. Verkkoopetusympäristönä Peda.net toimi hienosti ja sen käytettävyys oli helppoa. Ulkopuolisten sovellusten integroiminen verkko-opetusympäristöön antoi mahdollisuuden verkostoitumiselle ja yhteisölliselle oppimiselle. Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että verkko-opetusympäristössä on mahdollista tukea erilaisia oppijoita monipuolisten oppimistehtävien kautta. Opetusmetodien ja oppimistehtävien valinnassa opettajalta vaaditaan kuitenkin paljon suunnittelua ja etukäteistutkimuksia, jotta käytettävät sovellukset ja tietotekniset ratkaisut tukevat oppimista siinä opetuskontekstissa, mihin ne on valittu käytettäväksi. Verkko-opetusympäristössä temperamenttitietoisuuden suurimmat haasteet liittyvät opettajien tietoteknisiin taitoihin ja niiden ylläpitämiseen sekä temperamenttitietoisuuden ymmärtämiseen, jotta sitä voidaan hyödyntää opetuksessa ja oppimistehtävissä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää Kuivasojan alakoulussa, kun Peda.net verkko-opetusympäristö otetaan käyttöön. Opettajia voidaan rohkaista käyttämään erilaisia sovelluksia tutkimuksen osoittamalla tavalla ja luomaan monipuolisia oppimistehtäviä, jotta erilaisia oppilaita voidaan tukea oppimisessa. At Kuivasoja Primary School, temperament awareness is utilized in classroom teaching. This study investigated how temperament awareness can be supported when transferring teaching to the Peda.net e-learning environment. The used research method was case study. At Kuivasoja Primary School, Peda. net’s e-learning environment was built to support mathematics and Finnish language classes for grades 1-4. Different learning types were utilized in the creation of the teaching materials and learning tasks. The study explored what kind of information technology (IT) solutions can be used in Peda.net to support learning of different temperament types. In addition, the challenges of e-learning were explored to support learning of different temperament types The study was based on the study of the ”Värikkäät oppilaat” of Pirtti School and the derived temperament distribution of Kuivasoja Primary School. In addition, the research utilized e-learning pedagogy, personal learning environment (PLE) and 21st century skills teaching. Kuivasoja primary school pupils were observed in Pateniemi preschool and in school at the beginning of first grade. Parents filled out a questionnaire on the issues affecting the temperament. Based on this background information, teachers could obtain informative information about students’ temperaments and could use this information to compile teaching materials. In this research different kind of learning tasks were created to Peda.net e-learning ii environment to support different temperament types. In these learning tasks were used various IT solutions. Peda.net served as a great e-learning environment and it was easy to use. The integration of third-party applications in the e-learning environment provided opportunities for networking and collaborative learning. The results of this research show that it is possible to support diverse learners through a variety of learning tasks in an e-learning environment. However, the choice of teaching methods and learning tasks requires a lot of pre-planning and prior study by the teacher so that the applications and IT solutions used will support learning. In the e-learning environment, the biggest challenges of temperament awareness are related to teachers’ IT skills and their maintenance, as well as understanding of temperament awareness so that it can be utilized when creating learning assignments for e-learning environment. The results of the research can be utilized at Kuivasoja Primary School when the Peda.net e-learning environment is taken to use in school. Teachers can be encouraged to use a variety of applications as shown in the study and to create rich learning assignments to support diverse learners.
first_indexed 2024-09-11T08:49:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Myllym\u00e4ki, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola, Milla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-19T12:57:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-19T12:57:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69087", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kuivasojan alakoululla temperamenttitietoisuutta hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n luokkahuoneopetuksessa.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin, miten temperamenttitietoisuutta\nvoidaan tukea, kun opetusta siirret\u00e4\u00e4n Peda.net verkko-opetusymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n.\nTutkimusmetodina k\u00e4ytettiin tapaustutkimusta. Kuivasojan alakoululle rakennettiin\nPeda.netin verkko-opetusymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n matematiikan ja \u00e4idinkielen oppiaineiden\n1.-4.luokkien opetusta varten opetusmateriaalia tukemaan luokkaopetusta.\nOpetusmateriaalin luomisessa hy\u00f6dynnettiin temperamenttitietoisuuden avulla erilaisia\noppijatyyppej\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla tietoteknisill\u00e4 ratkaisuilla\nvoidaan Peda.netiss\u00e4 tukea erilaisten temperamenttityyppien oppimista. Lis\u00e4ksi\nkartoitettiin, millaisia haasteita verkko-opetuksessa on, kun erilaisten temperamenttityyppien\noppimista pyrit\u00e4\u00e4n tukemaan.\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin teoriapohjana Pirtin koulun v\u00e4rikk\u00e4\u00e4t oppilaat tutkimusta\nja siit\u00e4 johdettua Kuivasojan alakoulun omaa temperamenttijaotelmaa. Lis\u00e4ksi\ntutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin verkko-opetuksen pedagogiikkaa, henkil\u00f6kohtaista\noppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 (PLE) sek\u00e4 2000-luvun taitojen opettamista. Kuivasojan alakoululaisia\nhavainnointiin Pateniemen esikoulussa ja koulussa ensimm\u00e4isen luokan\nalussa sek\u00e4 vanhemmat t\u00e4yttiv\u00e4t oppilaan kanssa kyselylomakkeen temperamenttipiirteisiin\nvaikuttavista asioista. N\u00e4iden taustatietojen pohjalta opettajat saivat viitteelliset\ntiedot oppilaiden temperamenteista ja pystyiv\u00e4t hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n t\u00e4t\u00e4 tietoa\nopetusmateriaalin koostamisessa.\nTutkimuksessa Peda.nettiin rakennettuun verkko-opetusymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n luotiin monipuolinen\nteht\u00e4v\u00e4tarjonta ja k\u00e4ytettiin erilaisia tietoteknisi\u00e4 ratkaisuja, joiden avulla\ntemperamenttien tukeminen mahdollistettiin verkko-opetusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Verkkoopetusymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4\nPeda.net toimi hienosti ja sen k\u00e4ytett\u00e4vyys oli helppoa. Ulkopuolisten\nsovellusten integroiminen verkko-opetusymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n antoi mahdollisuuden\nverkostoitumiselle ja yhteis\u00f6lliselle oppimiselle.\nTutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, ett\u00e4 verkko-opetusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 on\nmahdollista tukea erilaisia oppijoita monipuolisten oppimisteht\u00e4vien kautta. Opetusmetodien\nja oppimisteht\u00e4vien valinnassa opettajalta vaaditaan kuitenkin paljon\nsuunnittelua ja etuk\u00e4teistutkimuksia, jotta k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t sovellukset ja tietotekniset\nratkaisut tukevat oppimista siin\u00e4 opetuskontekstissa, mihin ne on valittu k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4ksi.\nVerkko-opetusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 temperamenttitietoisuuden suurimmat haasteet\nliittyv\u00e4t opettajien tietoteknisiin taitoihin ja niiden yll\u00e4pit\u00e4miseen sek\u00e4 temperamenttitietoisuuden\nymm\u00e4rt\u00e4miseen, jotta sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksessa ja\noppimisteht\u00e4viss\u00e4.\nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Kuivasojan alakoulussa, kun Peda.net\nverkko-opetusymp\u00e4rist\u00f6 otetaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Opettajia voidaan rohkaista k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n\nerilaisia sovelluksia tutkimuksen osoittamalla tavalla ja luomaan monipuolisia oppimisteht\u00e4vi\u00e4,\njotta erilaisia oppilaita voidaan tukea oppimisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "At Kuivasoja Primary School, temperament awareness is utilized in classroom\nteaching. This study investigated how temperament awareness can be supported\nwhen transferring teaching to the Peda.net e-learning environment.\nThe used research method was case study. At Kuivasoja Primary School, Peda.\nnet\u2019s e-learning environment was built to support mathematics and Finnish language\nclasses for grades 1-4. Different learning types were utilized in the creation\nof the teaching materials and learning tasks. The study explored what kind of information\ntechnology (IT) solutions can be used in Peda.net to support learning of\ndifferent temperament types. In addition, the challenges of e-learning were explored\nto support learning of different temperament types\nThe study was based on the study of the \u201dV\u00e4rikk\u00e4\u00e4t oppilaat\u201d of Pirtti School\nand the derived temperament distribution of Kuivasoja Primary School. In addition,\nthe research utilized e-learning pedagogy, personal learning environment (PLE) and\n21st century skills teaching. Kuivasoja primary school pupils were observed in Pateniemi\npreschool and in school at the beginning of first grade. Parents filled out a\nquestionnaire on the issues affecting the temperament. Based on this background\ninformation, teachers could obtain informative information about students\u2019 temperaments\nand could use this information to compile teaching materials.\nIn this research different kind of learning tasks were created to Peda.net e-learning\nii\nenvironment to support different temperament types. In these learning tasks were\nused various IT solutions. Peda.net served as a great e-learning environment and it\nwas easy to use. The integration of third-party applications in the e-learning environment\nprovided opportunities for networking and collaborative learning.\nThe results of this research show that it is possible to support diverse learners through\na variety of learning tasks in an e-learning environment. However, the choice\nof teaching methods and learning tasks requires a lot of pre-planning and prior study\nby the teacher so that the applications and IT solutions used will support learning.\nIn the e-learning environment, the biggest challenges of temperament awareness\nare related to teachers\u2019 IT skills and their maintenance, as well as understanding\nof temperament awareness so that it can be utilized when creating learning\nassignments for e-learning environment.\nThe results of the research can be utilized at Kuivasoja Primary School when the\nPeda.net e-learning environment is taken to use in school. Teachers can be encouraged\nto use a variety of applications as shown in the study and to create rich learning\nassignments to support diverse learners.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-19T12:57:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-19T12:57:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temperamenttitietoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4 verkko-opetusymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005193341", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erilaiset oppijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkopedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "temperamentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69087
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:00Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dab69de4-b5d4-4461-a28e-6325b6dc6e65\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005193341.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola, Milla Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä temperamenttitietoisuus Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 erilaiset oppijat verkkopedagogiikka oppimisympäristö oppiminen vuorovaikutus opetus temperamentti verkko-opetus
title Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä
title_full Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä
title_fullStr Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä
title_full_unstemmed Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä
title_short Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä
title_sort temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko opetusympäristössä
title_txtP Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä
topic temperamenttitietoisuus Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 erilaiset oppijat verkkopedagogiikka oppimisympäristö oppiminen vuorovaikutus opetus temperamentti verkko-opetus
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka erilaiset oppijat opetus oppiminen oppimisympäristö temperamentti temperamenttitietoisuus verkko-opetus verkkopedagogiikka vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69087 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005193341
work_keys_str_mv AT aholamilla temperamenttitietoisuusopettajanpedagogisenatyövälineenäverkkoopetusympäristössä