Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin 2.–5. luokkalaisilla oppilailla esiintyy lukemisahdistusta ja onko lukemisahdistus yhteydessä matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi selvitettiin, miten lukemisahdistus selittää lukusujuvuutta sekä ovatko sukupuoli ja luokka-aste yhteydessä luk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuomola, Emma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69083
_version_ 1828193070439464960
author Tuomola, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuomola, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuomola, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuomola, Emma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin 2.–5. luokkalaisilla oppilailla esiintyy lukemisahdistusta ja onko lukemisahdistus yhteydessä matematiikka-ahdistukseen. Lisäksi selvitettiin, miten lukemisahdistus selittää lukusujuvuutta sekä ovatko sukupuoli ja luokka-aste yhteydessä lukemisahdistukseen ja matematiikka-ahdistukseen. Tämän tutkimuksen aineisto oli osa Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -hankkeen aineistoa. Hanke oli Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin toteuttama. Tutkittavia tässä tutkimuksessa oli yhteensä 1383. Aineiston analysointiin käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, ristiintaulukointia, hierarkkista regressioanalyysiä sekä monimuuttujaista varianssianalyysia (MANOVA). Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukemisahdistusta koetaan jo alakoulussa ja sitä raportoitiin lähes yhtä paljon kuin matematiikka-ahdistusta. Lisäksi tässä tutkimuksessa todettiin, että lukemisahdistus ja matematiikka-ahdistus olivat yhteydessä toisiinsa. Tulokset osoittivat myös, että lukemisahdistus selitti lukusujuvuutta, kun matematiikka-ahdistus oli kontrolloitu. Sukupuoli ja luokka eivät olleet yhteydessä lukemis- ja matematiikka-ahdistukseen. Tämä tutkimus osoitti, että vaikka lukemisahdistuksesta ei ole vielä juurikaan tutkimustietoa, vaikuttaa sitä esiintyvän alakouluikäisillä lapsilla ja se vaikuttaa olevan melko yleistä. Kuitenkaan lukemisahdistuksesta ei vielä tiedetä tarpeeksi, joten tutkimusta tarvitaan lisää. Tutkimus lukemisahdistuksesta on tärkeää, jotta esimerkiksi opettajat osaavat tunnistaa lukemisahdistusta kokevat oppilaat.
first_indexed 2020-05-19T20:08:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomola, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-19T12:48:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-19T12:48:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69083", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin 2.\u20135. luokkalaisilla oppilailla esiintyy lukemisahdistusta ja onko lukemisahdistus yhteydess\u00e4 matematiikka-ahdistukseen. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten lukemisahdistus selitt\u00e4\u00e4 lukusujuvuutta sek\u00e4 ovatko sukupuoli ja luokka-aste yhteydess\u00e4 lukemisahdistukseen ja matematiikka-ahdistukseen. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto oli osa Min\u00e4pystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -hankkeen aineistoa. Hanke oli Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki Instituutin toteuttama. Tutkittavia t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli yhteens\u00e4 1383. Aineiston analysointiin k\u00e4ytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, ristiintaulukointia, hierarkkista regressioanalyysi\u00e4 sek\u00e4 monimuuttujaista varianssianalyysia (MANOVA). \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lukemisahdistusta koetaan jo alakoulussa ja sit\u00e4 raportoitiin l\u00e4hes yht\u00e4 paljon kuin matematiikka-ahdistusta. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa todettiin, ett\u00e4 lukemisahdistus ja matematiikka-ahdistus olivat yhteydess\u00e4 toisiinsa. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 lukemisahdistus selitti lukusujuvuutta, kun matematiikka-ahdistus oli kontrolloitu. Sukupuoli ja luokka eiv\u00e4t olleet yhteydess\u00e4 lukemis- ja matematiikka-ahdistukseen. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus osoitti, ett\u00e4 vaikka lukemisahdistuksesta ei ole viel\u00e4 juurikaan tutkimustietoa, vaikuttaa sit\u00e4 esiintyv\u00e4n alakouluik\u00e4isill\u00e4 lapsilla ja se vaikuttaa olevan melko yleist\u00e4. Kuitenkaan lukemisahdistuksesta ei viel\u00e4 tiedet\u00e4 tarpeeksi, joten tutkimusta tarvitaan lis\u00e4\u00e4. Tutkimus lukemisahdistuksesta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta esimerkiksi opettajat osaavat tunnistaa lukemisahdistusta kokevat oppilaat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-19T12:48:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-19T12:48:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisahdistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka-ahdistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005193337", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69083
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:04Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9c5c835a-4540-4dd3-b8d8-9b5b2f763b81\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005193337.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomola, Emma Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen lukemisahdistus matematiikka-ahdistus lukusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoululaiset matematiikka ahdistus lukeminen
title Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen
title_full Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen
title_fullStr Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen
title_full_unstemmed Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen
title_short Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen
title_sort lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka ahdistukseen lukusujuvuuteen sukupuoleen ja luokka asteeseen
title_txtP Lukemisahdistuksen yhteydet matematiikka-ahdistukseen, lukusujuvuuteen, sukupuoleen ja luokka-asteeseen
topic lukemisahdistus matematiikka-ahdistus lukusujuvuus Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoululaiset matematiikka ahdistus lukeminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ahdistus alakoululaiset lukeminen lukemisahdistus lukusujuvuus matematiikka matematiikka-ahdistus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69083 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005193337
work_keys_str_mv AT tuomolaemma lukemisahdistuksenyhteydetmatematiikkaahdistukseenlukusujuvuuteensukupuoleenjaluokka