Executive Master of Business Administration -koulutuksen yhteys mies- ja naisjohtajien uramenestykseen

Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Executive Master of Business Administration -koulutuksen yhteyttä uramenestykseen. Tutkimus asemoituu urien, uramenestyksen sekä johtamiskoulutuksen tutkimuskenttään. Tutkimuksessa keskeistä teoretisointia edustavat erilaiset urakäsitykset sekä uramenestys ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Niilo
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69078
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan Executive Master of Business Administration -koulutuksen yhteyttä uramenestykseen. Tutkimus asemoituu urien, uramenestyksen sekä johtamiskoulutuksen tutkimuskenttään. Tutkimuksessa keskeistä teoretisointia edustavat erilaiset urakäsitykset sekä uramenestys ja sen jaottelu subjektiiviseen ja objektiiviseen uramenestykseen sekä miesten ja naisten uramenestykseen. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvailla ja käsitteellistää henkilöiden käsityksiä uramenestyksestä, koulutukseen osallistumisen syitä sekä koulutuksen vaikutuksia uramenestykseen. Tutkimuksessa käytettiin narratiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluissa haastateltiin yhteensä 10:tä johtajaa, joista puolet oli miehiä ja puolet naisia. Aineiston analyysivaiheessa haastateltavien kerronnasta muodostettiin tarinoita erilaisiin juonityyppeihin perustuvan analyysin avulla. Lisäksi miesten ja naisten kerrontaa verrattiin keskenään. Analyysin tuloksena syntyi viisi erilaista tyyppitarinaa, jotka perustuvat yhden tai useamman haastateltavan kerrontaan. Tarinoissa uramenestyksen määrittelyn näkökulmasta subjektiivinen uramenestys nousee objektiivista uramenestystä merkittävämmäksi. Tarinoissa subjektiivista uramenestystä edustavia tekijöitä ovat työn mielekkyys, vaikutusmahdollisuudet työssä, arvostus työyhteisössä ja mahdollisuus itsensä kehittämiseen. Objektiivista uramenestystä edustavaksi tekijäksi nousee erityisesti palkkaus. Tarinoissa koulutukseen osallistumisen syiden taustalla olevia subjektiivista uramenestystä edustavia tekijöitä ovat itsensä ja osaamisensa kehittäminen. Lisäksi objektiivisen uramenestyksen tavoittelu on merkittävä tekijä koulutukseen osallistumisen taustalla, esimerkiksi uralla etenemisen muodossa. Koulutuksen suorittamisesta seurasi sekä objektiivista että subjektiivista uramenestystä. Subjektiivista uramenestystä edustavia tekijöitä ovat tiedollisen pääoman kasvu, osaamisen kehittyminen, itseluottamuksen kasvu sekä kokemus potentiaalisten työ- ja uramahdollisuuksien monipuolistumisesta. Objektiivista uramenestystä edustavia tekijöitä ovat siirtyminen uusiin tehtäviin tai uuden työnantajan palvelukseen sekä positiivinen palkkakehitys. Aineistosta ei löytynyt eroa miesten ja naisten kerronnan välillä.