Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet

Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita vaatteisiin liittyy, ja miten sosiodemografiset taustatekijät selittävät...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Reuna, Nelli
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69071
_version_ 1826225732794187776
author Reuna, Nelli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Reuna, Nelli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Reuna, Nelli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Reuna, Nelli
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita vaatteisiin liittyy, ja miten sosiodemografiset taustatekijät selittävät kyseisiä asenteita. Aineistona toimii vuonna 2017 Suomen Tekstiili & Muoti ry:n sekä Kantar TNS:n toteuttama kyselyaineisto Tutkimus vaatteiden sekä sisustus- /kodintekstiilien ostamisesta, josta 18 vaatteiden ostopäätökseen liittyvää tekijää on valikoitunut tämän tutkimuksen tarkasteluihin. Analyysimenetelminä on käytetty faktorianalyysia ja moniluokitteluanalyysia. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat kulutusteoriat, jotka voidaan liittää muotiin ja vaatteisiin. Aineistoa tarkastellaan myös suomalaisen kuluttajuuden kehyksissä. Suomalaiset näyttäytyvät hinta-laatutietoisina sekä käytännöllisyyttä ja edullisuutta arvostavina vaatteiden kuluttajina. Analyysissa muodostuu viisi erilaista vaatteisiin liittyvää kulutusasennetta. Tulokset osoittavat, että suomalaiset ovat erityisesti vaatteiden käytännöllisyyttä ja edullisuutta suosivia kuluttajia. Näiden asenteiden rinnalla elää myös hieman heikompi, vaatteiden näyttävyyttä suosiva kulutusasenne. Lisäksi suomalaisten keskuudesta on mahdollista erottaa vaatteiden kotimaisuutta ja ympäristöystävällisyyttä suosivat kulutusasenteet, jotka ovat muita havaittuja asenteita selvästi heikompia. Tutkimuksen perusteella ikäluokka on vahvin vaatteisiin liittyvien kulutusasenteiden selittäjä. Usein vahvana kulutusasenteiden selittäjänä pidetty sukupuoli selittää tässä tutkimuksessa vain ympäristöystävällistä kulutusasennetta siten, että naiset ovat miehiä ympäristöystävällisempiä vaatteiden kulutuksen suhteen. Koulutustaso selittää ympäristöystävällistä, näyttävyyttä suosivaa ja edullisuutta suosivaa kulutusasennetta. Tulotasolla ja ammattiryhmällä ei puolestaan ole vahvaa selitysvoimaa vaatteisiin liittyviin kulutusasenteisiin. Vaikka pikamuodin ympäristöhaittoihin on viime vuosina herätty, ja vihreä kulutus on yksi nykyisistä kulutustrendeistä, ei kasvanut tietoisuus näy vaatteisiin liittyvissä kulutusasenteissa. Tutkimuksesta voidaan kuitenkin päätellä, että suomalaisissa elää kestävän kuluttamisen arvostus käytännöllisyyttä suosimisen muodossa.
first_indexed 2020-05-19T20:08:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Wilska, Terhi-Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Reuna, Nelli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-19T12:15:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-19T12:15:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69071", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308 tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyvia\u0308 kulutusasenteita. Tutkimuksen tehta\u0308va\u0308na\u0308 on selvitta\u0308a\u0308, millaiset tekija\u0308t vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopa\u0308a\u0308to\u0308ksiin, millaisia kulutusasenteita vaatteisiin liittyy, ja miten sosiodemografiset taustatekija\u0308t selitta\u0308va\u0308t kyseisia\u0308 asenteita. Aineistona toimii vuonna 2017 Suomen Tekstiili & Muoti ry:n seka\u0308 Kantar TNS:n toteuttama kyselyaineisto Tutkimus vaatteiden seka\u0308 sisustus- /kodintekstiilien ostamisesta, josta 18 vaatteiden ostopa\u0308a\u0308to\u0308kseen liittyva\u0308a\u0308 tekija\u0308a\u0308 on valikoitunut ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen tarkasteluihin. Analyysimenetelmina\u0308 on ka\u0308ytetty faktorianalyysia ja moniluokitteluanalyysia. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksena\u0308 toimivat kulutusteoriat, jotka voidaan liitta\u0308a\u0308 muotiin ja vaatteisiin. Aineistoa tarkastellaan myo\u0308s suomalaisen kuluttajuuden kehyksissa\u0308.\n\nSuomalaiset na\u0308ytta\u0308ytyva\u0308t hinta-laatutietoisina seka\u0308 ka\u0308yta\u0308nno\u0308llisyytta\u0308 ja edullisuutta arvostavina vaatteiden kuluttajina. Analyysissa muodostuu viisi erilaista vaatteisiin liittyva\u0308a\u0308 kulutusasennetta. Tulokset osoittavat, etta\u0308 suomalaiset ovat erityisesti vaatteiden ka\u0308yta\u0308nno\u0308llisyytta\u0308 ja edullisuutta suosivia kuluttajia. Na\u0308iden asenteiden rinnalla ela\u0308a\u0308 myo\u0308s hieman heikompi, vaatteiden na\u0308ytta\u0308vyytta\u0308 suosiva kulutusasenne. Lisa\u0308ksi suomalaisten keskuudesta on mahdollista erottaa vaatteiden kotimaisuutta ja ympa\u0308risto\u0308ysta\u0308va\u0308llisyytta\u0308 suosivat kulutusasenteet, jotka ovat muita havaittuja asenteita selva\u0308sti heikompia. Tutkimuksen perusteella ika\u0308luokka on vahvin vaatteisiin liittyvien kulutusasenteiden selitta\u0308ja\u0308. Usein vahvana kulutusasenteiden selitta\u0308ja\u0308na\u0308 pidetty sukupuoli selitta\u0308a\u0308 ta\u0308ssa\u0308 tutkimuksessa vain ympa\u0308risto\u0308ysta\u0308va\u0308llista\u0308 kulutusasennetta siten, etta\u0308 naiset ovat miehia\u0308 ympa\u0308risto\u0308ysta\u0308va\u0308llisempia\u0308 vaatteiden kulutuksen suhteen. Koulutustaso selitta\u0308a\u0308 ympa\u0308risto\u0308ysta\u0308va\u0308llista\u0308, na\u0308ytta\u0308vyytta\u0308 suosivaa ja edullisuutta suosivaa kulutusasennetta. Tulotasolla ja ammattiryhma\u0308lla\u0308 ei puolestaan ole vahvaa selitysvoimaa vaatteisiin liittyviin kulutusasenteisiin. Vaikka pikamuodin ympa\u0308risto\u0308haittoihin on viime vuosina hera\u0308tty, ja vihrea\u0308 kulutus on yksi nykyisista\u0308 kulutustrendeista\u0308, ei kasvanut tietoisuus na\u0308y vaatteisiin liittyvissa\u0308 kulutusasenteissa. Tutkimuksesta voidaan kuitenkin pa\u0308a\u0308tella\u0308, etta\u0308 suomalaisissa ela\u0308a\u0308 kesta\u0308va\u0308n kuluttamisen arvostus ka\u0308yta\u0308nno\u0308llisyytta\u0308 suosimisen muodossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-19T12:15:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-19T12:15:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rakenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulutusasenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin vaikuttavat tekij\u00e4t ja asenteet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005193325", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sociology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "203", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaatteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiodemografiset tekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muoti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pukeutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutusyhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69071
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ace84a57-802b-4cb0-8deb-f5128003eac3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005193325.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reuna, Nelli Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet rakenteet kulutusasenteet Sosiologia Sociology 203 vaatteet sosiodemografiset tekijät kulutus asenteet muoti kuluttajat pukeutuminen identiteetti kulutusyhteiskunta
title Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
title_full Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
title_fullStr Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
title_full_unstemmed Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
title_short Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina
title_sort suomalaiset vaatemuodin kuluttajina vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
title_sub vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
title_txtP Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
topic rakenteet kulutusasenteet Sosiologia Sociology 203 vaatteet sosiodemografiset tekijät kulutus asenteet muoti kuluttajat pukeutuminen identiteetti kulutusyhteiskunta
topic_facet 203 Sociology Sosiologia asenteet identiteetti kuluttajat kulutus kulutusasenteet kulutusyhteiskunta muoti pukeutuminen rakenteet sosiodemografiset tekijät vaatteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69071 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005193325
work_keys_str_mv AT reunanelli suomalaisetvaatemuodinkuluttajinavaatteidenostopäätöksiinvaikuttavattekijätjaasenteet