Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunta-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia heidän oppimisestaan ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä koulutusohjelmassa opiskelun aikana opiskeltaessa työelämälähtöisillä pedagogisilla menetelmillä. Opiskelijoiden kokemuksia pyrittiin selvit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laaksonen, Antti
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69044
_version_ 1828193070427930624
author Laaksonen, Antti
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laaksonen, Antti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laaksonen, Antti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laaksonen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunta-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia heidän oppimisestaan ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä koulutusohjelmassa opiskelun aikana opiskeltaessa työelämälähtöisillä pedagogisilla menetelmillä. Opiskelijoiden kokemuksia pyrittiin selvittämään opiskelijan, opettajan ja työelämän yhteistyötahojen roolien osalta, opiskelijoiden oman osaamisen kehittymisen osalta suhteessa käytettyihin työskentelytapoihin ja työelämävalmiuksiin sekä opiskelun vaikutuksista opiskelijoiden ammatilliseen identiteettiin sekä ammatilliseen kasvuun. Tutkimusaineisto kerättiin Haaga-Helia AMK:n liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman 3. vuoden opiskelijoilta tammikuussa 2019. Tutkimuksen kyselyyn vastasi 28 opiskelijaa ja vastausten pohjalta syntyi 27 sivuinen aineisto. Laadullisilla ja puolistrukturoiduilla menetelmillä selvitettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmin opiskelijoiden kokemuksia eri osapuolten rooleista ja yhteistyöstä koulutusohjelman työskentelytapojen ja yleisten työelämän valmiuksien osalta, sekä opiskelijoiden kokemuksia heidän ammatillisen identiteetin / ammatillisen kasvun kehittymisestä opintojen aikana. Tutkimuksen tulosten mukaan kokemuksista eri toimijoiden roolien osalta oli löydettävissä paljon yhteneviä asioita koulutusohjelman opetussuunnitelman kanssa. Valtaosa kokemuksista tulkittiin olevan positiivisia tai neutraaleja. Negatiivisten kokemusten osalta vahvimmin esille nousivat kokemukset liian vähäiseksi koetusta ohjauksesta ja tuesta sekä liian vähäisestä opettajajohtoisesta työskentelystä. Oman osaamisen kehittymisen kokemukset osoittivat oppimista ja kehittymistä tapahtuneen koulutusohjelman opetussuunnitelman suunnassa. Positiivisissa kokemuksissa esille nousivat mm. kokemukset hyvistä valmiuksista itseohjautuvaan työskentelyyn, kehittyminen pedagogisissa taidoissa, johtamisessa sekä projektityöskentelyssä. Kokemukset osoittivat opintojen tukeneen opiskelijoiden ammatillista kasvua sekä ammatillisen identiteetin rakentumista. Kokemuksissa nostettiin esille mm. elinikäisen oppimisen avaintaitojen omaksuminen, rakentunut ymmärrys oikeaa työelämää kohtaan, kiinnostuksenkohteiden selkiytyminen sekä ammatillisen identiteetin muokkautuminen runsaan palautteen ja reflektion kautta. Yhteenvetona kokemusten pohjalta voidaan todeta, että valtaosa opiskelijoista koki oppimista ja kehittymistä tapahtuneen koulutusohjelman opetussuunnitelman tavoitteiden suunnassa. Kaikki opiskelijat eivät kuitenkaan kokeneet asiaa näin. Osa opiskelijoista toivoi enemmän yksilöllistä tukea ja parempaa vuorovaikutusta. The purpose of this Master’s thesis was to study the experiences of Sport and leisure management students from the Haaga-Helia University of Applied Sciences’ about their learning and the development of professional competence in the degree program during their studies using working life based pedagogical methods. The aim was to find out the students' experiences in terms of the roles of students, teachers and working life partners, the development of students' own skills in relation to the working methods and working life skills used, and the effects of study on students' professional identity and professional growth. The research material was gathered from the 3rd year students of Haaga-Helia University of Applied Sciences' Sport and Leisure management Degree Program in January 2019. 28 students responded to the research questionnaire and 27 pages of material were created based on the answers. Qualitative and semi-structured methods were used to analyze students 'experiences of the roles and co-operation of different parties in terms of curriculum working methods and general working life skills, as well as students' experiences of developing their professional identity / professional growth during their studies. According to the results of the study, there were many similarities between the experiences of the roles of different actors and the curriculum of the degree program. The majority of experiences were interpreted as positive or neutral. In terms of negative experiences, the most prominent were the experiences of too little guidance and support and too little teacher-led work. Experiences of the development of one's own competence showed learning and development in the direction of the curriculum of the degree program. In the positive experiences, e.g. experiences of good skills for self-directed work, development of pedagogical skills, management and project work. Experiences showed that the studies supported the students' professional growth and the professional identity. Experiences highlighted e.g. the acquisition of key skills for lifelong learning, a constructed understanding of real working life, clarification of interests and the shaping of professional identity through a wealth of feedback and reflection. In summary it can be stated that the majority of students experienced learning and development in the direction of the curriculum objectives of the degree program. However, not all students experienced this. Even greater individual support and interaction from the student would appear to be necessary based on the experiences of some students.
first_indexed 2020-05-18T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laaksonen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-18T12:58:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-18T12:58:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69044", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikunta-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia heid\u00e4n oppimisestaan ja ammatillisen osaamisen kehittymisest\u00e4 koulutusohjelmassa opiskelun aikana opiskeltaessa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isill\u00e4 pedagogisilla menetelmill\u00e4. Opiskelijoiden kokemuksia pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opiskelijan, opettajan ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n yhteisty\u00f6tahojen roolien osalta, opiskelijoiden oman osaamisen kehittymisen osalta suhteessa k\u00e4ytettyihin ty\u00f6skentelytapoihin ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksiin sek\u00e4 opiskelun vaikutuksista opiskelijoiden ammatilliseen identiteettiin sek\u00e4 ammatilliseen kasvuun.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Haaga-Helia AMK:n liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelman 3. vuoden opiskelijoilta tammikuussa 2019. Tutkimuksen kyselyyn vastasi 28 opiskelijaa ja vastausten pohjalta syntyi 27 sivuinen aineisto. Laadullisilla ja puolistrukturoiduilla menetelmill\u00e4 selvitettiin teorial\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin opiskelijoiden kokemuksia eri osapuolten rooleista ja yhteisty\u00f6st\u00e4 koulutusohjelman ty\u00f6skentelytapojen ja yleisten ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n valmiuksien osalta, sek\u00e4 opiskelijoiden kokemuksia heid\u00e4n ammatillisen identiteetin / ammatillisen kasvun kehittymisest\u00e4 opintojen aikana.\nTutkimuksen tulosten mukaan kokemuksista eri toimijoiden roolien osalta oli l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 paljon yhtenevi\u00e4 asioita koulutusohjelman opetussuunnitelman kanssa. Valtaosa kokemuksista tulkittiin olevan positiivisia tai neutraaleja. Negatiivisten kokemusten osalta vahvimmin esille nousivat kokemukset liian v\u00e4h\u00e4iseksi koetusta ohjauksesta ja tuesta sek\u00e4 liian v\u00e4h\u00e4isest\u00e4 opettajajohtoisesta ty\u00f6skentelyst\u00e4. Oman osaamisen kehittymisen kokemukset osoittivat oppimista ja kehittymist\u00e4 tapahtuneen koulutusohjelman opetussuunnitelman suunnassa. Positiivisissa kokemuksissa esille nousivat mm. kokemukset hyvist\u00e4 valmiuksista itseohjautuvaan ty\u00f6skentelyyn, kehittyminen pedagogisissa taidoissa, johtamisessa sek\u00e4 projektity\u00f6skentelyss\u00e4. Kokemukset osoittivat opintojen tukeneen opiskelijoiden ammatillista kasvua sek\u00e4 ammatillisen identiteetin rakentumista. Kokemuksissa nostettiin esille mm. elinik\u00e4isen oppimisen avaintaitojen omaksuminen, rakentunut ymm\u00e4rrys oikeaa ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4 kohtaan, kiinnostuksenkohteiden selkiytyminen sek\u00e4 ammatillisen identiteetin muokkautuminen runsaan palautteen ja reflektion kautta.\nYhteenvetona kokemusten pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 valtaosa opiskelijoista koki oppimista ja kehittymist\u00e4 tapahtuneen koulutusohjelman opetussuunnitelman tavoitteiden suunnassa. Kaikki opiskelijat eiv\u00e4t kuitenkaan kokeneet asiaa n\u00e4in. Osa opiskelijoista toivoi enemm\u00e4n yksil\u00f6llist\u00e4 tukea ja parempaa vuorovaikutusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this Master\u2019s thesis was to study the experiences of Sport and leisure management students from the Haaga-Helia University of Applied Sciences\u2019 about their learning and the development of professional competence in the degree program during their studies using working life based pedagogical methods. The aim was to find out the students' experiences in terms of the roles of students, teachers and working life partners, the development of students' own skills in relation to the working methods and working life skills used, and the effects of study on students' professional identity and professional growth.\n\nThe research material was gathered from the 3rd year students of Haaga-Helia University of Applied Sciences' Sport and Leisure management Degree Program in January 2019. 28 students responded to the research questionnaire and 27 pages of material were created based on the answers. Qualitative and semi-structured methods were used to analyze students 'experiences of the roles and co-operation of different parties in terms of curriculum working methods and general working life skills, as well as students' experiences of developing their professional identity / professional growth during their studies.\n\nAccording to the results of the study, there were many similarities between the experiences of the roles of different actors and the curriculum of the degree program. The majority of experiences were interpreted as positive or neutral. In terms of negative experiences, the most prominent were the experiences of too little guidance and support and too little teacher-led work. Experiences of the development of one's own competence showed learning and development in the direction of the curriculum of the degree program. In the positive experiences, e.g. experiences of good skills for self-directed work, development of pedagogical skills, management and project work. Experiences showed that the studies supported the students' professional growth and the professional identity. Experiences highlighted e.g. the acquisition of key skills for lifelong learning, a constructed understanding of real working life, clarification of interests and the shaping of professional identity through a wealth of feedback and reflection.\n\nIn summary it can be stated that the majority of students experienced learning and development in the direction of the curriculum objectives of the degree program. However, not all students experienced this. Even greater individual support and interaction from the student would appear to be necessary based on the experiences of some students.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-18T12:58:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-18T12:58:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunta-alan AMK", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6kumppanit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n integroitu opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisest\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 pedagogiikassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005183298", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4yhteydet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69044
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:22Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/04d94a17-d856-41b1-95e9-cbd057494e40\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005183298.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laaksonen, Antti Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa liikunta-alan AMK yhteistyökumppanit työelämään integroitu opiskelu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 työelämä ammattikorkeakoulut oppiminen opiskelijat ammatti-identiteetti ohjaus (neuvonta ja opastus) työelämäyhteydet
title Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa
title_full Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa
title_fullStr Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa
title_full_unstemmed Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa
title_short Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa
title_sort liikunnan ammattikorkeakoulututkinto opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa
title_txtP Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa
topic liikunta-alan AMK yhteistyökumppanit työelämään integroitu opiskelu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 työelämä ammattikorkeakoulut oppiminen opiskelijat ammatti-identiteetti ohjaus (neuvonta ja opastus) työelämäyhteydet
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ammatti-identiteetti ammattikorkeakoulut liikunta-alan AMK ohjaus (neuvonta ja opastus) opiskelijat oppiminen työelämä työelämäyhteydet työelämään integroitu opiskelu yhteistyökumppanit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69044 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183298
work_keys_str_mv AT laaksonenantti liikunnanammattikorkeakoulututkintoopiskelijoidenkokemuksiaoppimisestajaammatilli