Motivation to learn English the power of the future L2 self-images

Motivaatiota englannin kielen opiskelussa on tutkittu paljon ja useista eri näkökulmista. Suomen kontekstissa kuitenkin aikuiset maahanmuuttajat englannin opiskelijoina ovat olleet harvinainen kohderyhmä, vaikka ulkomaalaisten määrä Suomessa jatkaa kasvuaan vähitellen. Tämän tutkimuksen tarkoituksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kostina, Marina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69039
_version_ 1826225745556406272
author Kostina, Marina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kostina, Marina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kostina, Marina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kostina, Marina
datasource_str_mv jyx
description Motivaatiota englannin kielen opiskelussa on tutkittu paljon ja useista eri näkökulmista. Suomen kontekstissa kuitenkin aikuiset maahanmuuttajat englannin opiskelijoina ovat olleet harvinainen kohderyhmä, vaikka ulkomaalaisten määrä Suomessa jatkaa kasvuaan vähitellen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää aikuisten maahanmuuttajien motivaatiota englannin opiskelemisessa ammatillisten opintojen aikana Suomessa. Teoreettisena pohjana on käyty Dörnyein motivaatiomallia L2MSS, joka selittää motivaatiota opiskelijan luovien visioiden avulla. Lisäksi malli ottaa huomioon opiskelijan kokemukset, jotka voivat vahvistaa tai estää motivaation muodostamista. Näin tutkimuksen keskeisenä kysymyksenä on selvittää, miten maahanmuuttajaopiskelijat kokevat itsensä englannin käyttäjinä ja miten nämä visiot motivoivat heitä englannin opiskelussa. Tutkimus myös vastaa kysymykseen, miten englannin ja suomen samanaikainen opiskelu vaikuttaa vieraan/ toisen kielen oppimisen motivaatioon. Tutkimuksen aineistona on kuusi puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavat ovat aikuisia maahanmuuttajia, jotka osallistuvat ammatillisiin opintoihin kolmessa ammatillisessa opistossa Etelä-Suomessa. Haastattelut nauhoitettiin, litterointiin ja analysointiin laadullisen sisällönanalyysiin menetelmiin. Tutkielman tulokset osoittavat, että maahanmuuttajaopiskelijoiden sekä ”ideaaliminä” (Ideal Self) että ”oletettu- minä” (Ought-to Self) vaikuttavat vahvasti ja enimmäkseen positiivisesti englannin opiskelemiseen. Myös haastateltavien aikaisemmat kokemukset ovat äärimmäisen tärkeässä roolissa motivaation muodostamisessa. Tutkimukset antavat kielten opettajille kuvan, miten innostusta englannin opiskeluun voisi vahvistaa. Tämän lisäksi maahanmuuttajaopiskelijat voivat hyödyntää tätä tietoa ja oppia tukemaan oman kielen oppimismotivaationsa rakentamista sekä estää demotivoivia tekijöitä.
first_indexed 2020-05-18T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kostina, Marina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-18T12:46:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-18T12:46:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69039", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Motivaatiota englannin kielen opiskelussa on tutkittu paljon ja useista eri n\u00e4k\u00f6kulmista. Suomen kontekstissa kuitenkin aikuiset maahanmuuttajat englannin opiskelijoina ovat olleet harvinainen kohderyhm\u00e4, vaikka ulkomaalaisten m\u00e4\u00e4r\u00e4 Suomessa jatkaa kasvuaan v\u00e4hitellen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 aikuisten maahanmuuttajien motivaatiota englannin opiskelemisessa ammatillisten opintojen aikana Suomessa. \nTeoreettisena pohjana on k\u00e4yty D\u00f6rnyein motivaatiomallia L2MSS, joka selitt\u00e4\u00e4 motivaatiota opiskelijan luovien visioiden avulla. Lis\u00e4ksi malli ottaa huomioon opiskelijan kokemukset, jotka voivat vahvistaa tai est\u00e4\u00e4 motivaation muodostamista. N\u00e4in tutkimuksen keskeisen\u00e4 kysymyksen\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten maahanmuuttajaopiskelijat kokevat itsens\u00e4 englannin k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4 ja miten n\u00e4m\u00e4 visiot motivoivat heit\u00e4 englannin opiskelussa. Tutkimus my\u00f6s vastaa kysymykseen, miten englannin ja suomen samanaikainen opiskelu vaikuttaa vieraan/ toisen kielen oppimisen motivaatioon. Tutkimuksen aineistona on kuusi puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavat ovat aikuisia maahanmuuttajia, jotka osallistuvat ammatillisiin opintoihin kolmessa ammatillisessa opistossa Etel\u00e4-Suomessa. Haastattelut nauhoitettiin, litterointiin ja analysointiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin menetelmiin. \nTutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 maahanmuuttajaopiskelijoiden sek\u00e4 \u201dideaalimin\u00e4\u201d (Ideal Self) ett\u00e4 \u201doletettu- min\u00e4\u201d (Ought-to Self) vaikuttavat vahvasti ja enimm\u00e4kseen positiivisesti englannin opiskelemiseen. My\u00f6s haastateltavien aikaisemmat kokemukset ovat \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa motivaation muodostamisessa. Tutkimukset antavat kielten opettajille kuvan, miten innostusta englannin opiskeluun voisi vahvistaa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi maahanmuuttajaopiskelijat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 t\u00e4t\u00e4 tietoa ja oppia tukemaan oman kielen oppimismotivaationsa rakentamista sek\u00e4 est\u00e4\u00e4 demotivoivia tekij\u00f6it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-18T12:46:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-18T12:46:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2MSS", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ideal L2 self", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ought-to L2 self", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2 learning experience", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005183293", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "migrants", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "second language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vocational education and training", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69039
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c5b97b9a-57d1-4e17-bde7-c110e2fe8149\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005183293.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kostina, Marina Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images L2MSS ideal L2 self ought-to L2 self L2 learning experience Englannin kieli English 301 maahanmuuttajat englannin kieli motivaatio kielen oppiminen kielitaito kieli ja kielet toinen kieli ammatillinen koulutus migrants English language motivation (mental objects) language learning language skills languages second language vocational education and training
title Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images
title_full Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images
title_fullStr Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images
title_full_unstemmed Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images
title_short Motivation to learn English
title_sort motivation to learn english the power of the future l2 self images
title_sub the power of the future L2 self-images
title_txtP Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images
topic L2MSS ideal L2 self ought-to L2 self L2 learning experience Englannin kieli English 301 maahanmuuttajat englannin kieli motivaatio kielen oppiminen kielitaito kieli ja kielet toinen kieli ammatillinen koulutus migrants English language motivation (mental objects) language learning language skills languages second language vocational education and training
topic_facet 301 Englannin kieli English English language L2 learning experience L2MSS ammatillinen koulutus englannin kieli ideal L2 self kielen oppiminen kieli ja kielet kielitaito language learning language skills languages maahanmuuttajat migrants motivaatio motivation (mental objects) ought-to L2 self second language toinen kieli vocational education and training
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69039 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183293
work_keys_str_mv AT kostinamarina motivationtolearnenglishthepowerofthefuturel2selfimages