"Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet

Maisterintutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän päivän ruotsinsuomalaisten lasten suhdetta heidän kaksikielisyyteensä sekä ruotsinsuomalaiseen identiteettiinsä. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeesta lasten kielelliseen ja kulttuuriseen taustaan liittyen, lasten piirustuksista sekä niihin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kölhi, Marianne, Myllykoski, Emilia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69038
_version_ 1828193070422687744
author Kölhi, Marianne Myllykoski, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kölhi, Marianne Myllykoski, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kölhi, Marianne Myllykoski, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kölhi, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Maisterintutkimuksen tarkoituksena on selvittää tämän päivän ruotsinsuomalaisten lasten suhdetta heidän kaksikielisyyteensä sekä ruotsinsuomalaiseen identiteettiinsä. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeesta lasten kielelliseen ja kulttuuriseen taustaan liittyen, lasten piirustuksista sekä niihin pohjautuvista teemahaastatteluista. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019 eräässä ruotsinsuomalaisessa koulussa. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 12 lasta peruskoulun 2. ja 3. luokilta. Aineiston analysoinnissa menetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Teoriapohjana tutkimukselle on identiteetin ja kaksikielisyyden keskeiset määritelmät ja piirteet sekä aikaisempi tutkimus ruotsinsuomalaisesta identiteetistä. Tutkimus osoittaa, että tutkimukseen osallistuneet lapset kokevat ruotsinsuomalaisen identiteetin varsin yksilöllisesti. Lasten ruotsinsuomalainen identiteetti koostuu eri määristä suomalaisuutta ja ruotsalaisuutta. Lisäksi tutkimus osoittaa, että lapset kokevat kaksikielisyytensä positiivisena asiana. Kielillä on selkeät paikkansa ja tilanteensa lasten kaikessa toiminnassa, ja lapset ovat myös taitavia sanoittamaan ne tilanteet ja hetket, jolloin he käyttävät kutakin kieltään. Sisällönanalyysissa muodostetut kategoriat niistä asioista, jotka lapset yhdistävät eri kieliinsä ovat perhe, sukulaiset, paikat, harrastukset, symbolit sekä stereotypiat. Tutkimukseen osallistuneiden lasten välillä on eroja kielellisten taustojen ja kielenkäyttötottumusten suhteen, mutta yhteistä kaikille on se, että he yhdistävät suomen kielen kouluympäristöön.
first_indexed 2024-09-11T08:49:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00f6lhi, Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Myllykoski, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-18T12:43:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-18T12:43:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69038", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maisterintutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n ruotsinsuomalaisten lasten suhdetta heid\u00e4n kaksikielisyyteens\u00e4 sek\u00e4 ruotsinsuomalaiseen identiteettiins\u00e4. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeesta lasten kielelliseen ja kulttuuriseen taustaan liittyen, lasten piirustuksista sek\u00e4 niihin pohjautuvista teemahaastatteluista. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2019 er\u00e4\u00e4ss\u00e4 ruotsinsuomalaisessa koulussa. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 12 lasta peruskoulun 2. ja 3. luokilta. Aineiston analysoinnissa menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTeoriapohjana tutkimukselle on identiteetin ja kaksikielisyyden keskeiset m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t ja piirteet sek\u00e4 aikaisempi tutkimus ruotsinsuomalaisesta identiteetist\u00e4. \nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneet lapset kokevat ruotsinsuomalaisen identiteetin varsin yksil\u00f6llisesti. Lasten ruotsinsuomalainen identiteetti koostuu eri m\u00e4\u00e4rist\u00e4 suomalaisuutta ja ruotsalaisuutta. Lis\u00e4ksi tutkimus osoittaa, ett\u00e4 lapset kokevat kaksikielisyytens\u00e4 positiivisena asiana. Kielill\u00e4 on selke\u00e4t paikkansa ja tilanteensa lasten kaikessa toiminnassa, ja lapset ovat my\u00f6s taitavia sanoittamaan ne tilanteet ja hetket, jolloin he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kutakin kielt\u00e4\u00e4n. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysissa muodostetut kategoriat niist\u00e4 asioista, jotka lapset yhdist\u00e4v\u00e4t eri kieliins\u00e4 ovat perhe, sukulaiset, paikat, harrastukset, symbolit sek\u00e4 stereotypiat. Tutkimukseen osallistuneiden lasten v\u00e4lill\u00e4 on eroja kielellisten taustojen ja kielenk\u00e4ytt\u00f6tottumusten suhteen, mutta yhteist\u00e4 kaikille on se, ett\u00e4 he yhdist\u00e4v\u00e4t suomen kielen kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-18T12:43:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-18T12:43:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Det \u00e4r sv\u00e5rast att s\u00e4ga n\u00e5gonting s\u00e5dant p\u00e5 finska som man inte ens kan p\u00e5 svenska\" : de sverigefinska barnens upplevelser av tv\u00e5spr\u00e5kighet och sverigefinskhet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005183292", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsinsuomalaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69038
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:59Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cad38a73-51f5-4bcd-a4ac-93a79d4c166a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005183292.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kölhi, Marianne Myllykoski, Emilia "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet Ruotsin kieli Swedish 306 kaksikielisyys identiteetti ruotsin kieli ruotsinsuomalaiset suomen kieli
title "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet
title_full "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet
title_fullStr "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet
title_full_unstemmed "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet
title_short "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska"
title_sort det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet
title_sub de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet
title_txtP "Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska" : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet
topic Ruotsin kieli Swedish 306 kaksikielisyys identiteetti ruotsin kieli ruotsinsuomalaiset suomen kieli
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish identiteetti kaksikielisyys ruotsin kieli ruotsinsuomalaiset suomen kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69038 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183292
work_keys_str_mv AT kölhimarianne detärsvårastattsäganågontingsådantpåfinskasommaninteenskanpåsvenskadesverigefinska