Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla

Tämä on monografiamuotoinen pro gradu -tutkielma. Sen tarkoituksena on selvittää, millaista oppilaiden ryhmätyöskentely on tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen tähtäävässä yhteistoiminnallisessa Synkeän louhoksen seikkailussa, millaisia kokemuksia viidennen luokan oppilaille ja heidän opettaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kohvakka, Seija, Keränen, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69036
_version_ 1826225700794793985
author Kohvakka, Seija Keränen, Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kohvakka, Seija Keränen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kohvakka, Seija Keränen, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kohvakka, Seija
datasource_str_mv jyx
description Tämä on monografiamuotoinen pro gradu -tutkielma. Sen tarkoituksena on selvittää, millaista oppilaiden ryhmätyöskentely on tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen tähtäävässä yhteistoiminnallisessa Synkeän louhoksen seikkailussa, millaisia kokemuksia viidennen luokan oppilaille ja heidän opettajalleen syntyy sekä millaisia hyötyjä yhteistoiminnallisella seikkailulla koetaan olevan tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelussa. Tutkimus on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin keväällä 2019. Tutkimuksen aineisto koostuu luokanopettajan ja kahden oppilasryhmän puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, osallistuvasta havainnoinnista ja oppilaiden henkilökohtaisesta kyselystä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yhteistoiminnallisessa seikkailussa voidaan tukea oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja draaman ja tarinallisuuden sekä vahvuuksien huomioimisen avulla. Lisäksi on tärkeää, että harjoittelu on säännöllistä ja siihen varataan riittävästi aikaa. Tutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia tutkimuksia siinä, että tunne- ja vuorovaikutustaitojen säännöllinen, suunnitelmallinen harjoittelu draaman hyödyntämisen ja vahvuuksien huomioimisen avulla on tarpeellista ja merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukivat huolellisesti suunniteltu ryhmäjako, kaverisuhteiden huomioiminen, opettajan oppilastuntemus ja oppiaineiden integrointi. Jatkotutkimusaiheena kiinnostavaa olisi toteuttaa yhteistoiminnallinen seikkailu pidempänä interventiotutkimuksena.
first_indexed 2020-05-18T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kohvakka, Seija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ker\u00e4nen, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-18T12:40:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-18T12:40:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69036", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 on monografiamuotoinen pro gradu -tutkielma. Sen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaista oppilaiden ryhm\u00e4ty\u00f6skentely on tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4ss\u00e4 yhteistoiminnallisessa Synke\u00e4n louhoksen seikkailussa, millaisia kokemuksia viidennen luokan oppilaille ja heid\u00e4n opettajalleen syntyy sek\u00e4 millaisia hy\u00f6tyj\u00e4 yhteistoiminnallisella seikkailulla koetaan olevan tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelussa.\nTutkimus on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Tutkimuksen aineisto koostuu luokanopettajan ja kahden oppilasryhm\u00e4n puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, osallistuvasta havainnoinnista ja oppilaiden henkil\u00f6kohtaisesta kyselyst\u00e4. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 yhteistoiminnallisessa seikkailussa voidaan tukea oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja draaman ja tarinallisuuden sek\u00e4 vahvuuksien huomioimisen avulla. Lis\u00e4ksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 harjoittelu on s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 ja siihen varataan riitt\u00e4v\u00e4sti aikaa.\nTutkimuksen tulokset tukivat aikaisempia tutkimuksia siin\u00e4, ett\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitojen s\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen, suunnitelmallinen harjoittelu draaman hy\u00f6dynt\u00e4misen ja vahvuuksien huomioimisen avulla on tarpeellista ja merkityksellist\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukivat huolellisesti suunniteltu ryhm\u00e4jako, kaverisuhteiden huomioiminen, opettajan oppilastuntemus ja oppiaineiden integrointi. Jatkotutkimusaiheena kiinnostavaa olisi toteuttaa yhteistoiminnallinen seikkailu pidemp\u00e4n\u00e4 interventiotutkimuksena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-18T12:40:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-18T12:40:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "125", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005183290", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69036
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:15Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/95d7d652-9f4b-4815-8778-2f4297e59e44\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005183290.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kohvakka, Seija Keränen, Katariina Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla vuorovaikutustaidot sosioemotionaalinen kompetenssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perusopetus yhteistoiminnallisuus sosiaaliset taidot tunnetaidot
title Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
title_full Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
title_fullStr Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
title_full_unstemmed Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
title_short Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
title_sort tunne ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
title_txtP Tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukeminen yhteistoiminnallisen seikkailun avulla
topic vuorovaikutustaidot sosioemotionaalinen kompetenssi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 perusopetus yhteistoiminnallisuus sosiaaliset taidot tunnetaidot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education perusopetus sosiaaliset taidot sosioemotionaalinen kompetenssi tunnetaidot vuorovaikutustaidot yhteistoiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69036 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183290
work_keys_str_mv AT kohvakkaseija tunnejavuorovaikutustaitojentukeminenyhteistoiminnallisenseikkailunavulla