Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen arjen struktuurista ja strukturoinnin keinoista niissä 3–5-vuotiaiden lapsiryhmissä, joissa on itsesäätelyyn tukea tarvitsevia lapsia. Inkluusion myötä suurissa lapsiryhmissä on useita e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Riehunkangas, Mervi, Pekkinen, Pilvi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69033
_version_ 1828193207914070016
author Riehunkangas, Mervi Pekkinen, Pilvi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Riehunkangas, Mervi Pekkinen, Pilvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Riehunkangas, Mervi Pekkinen, Pilvi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Riehunkangas, Mervi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä ja kokemuksia varhaiskasvatuksen arjen struktuurista ja strukturoinnin keinoista niissä 3–5-vuotiaiden lapsiryhmissä, joissa on itsesäätelyyn tukea tarvitsevia lapsia. Inkluusion myötä suurissa lapsiryhmissä on useita erilaisia tuen tarpeita, joista yleisimpiä ovat itsesäätelyyn liittyvät impulsiivisuus, tarkkaamattomuus ja yliaktiivisuus. Strukturoimalla arkea, eli jäsentämällä rutiinit, toiminta ja tuen keinot pedagogisin perustein lasten edun hyväksi, tehdään itsesäätelyn tuen tarpeiden huomioiminen ja niihin vastaaminen helpommaksi. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin avoimiin kysymyksiin perustuvalla verkkokyselylomakkeella. Lomake toimitettiin erään keskisuuren kunnan varhaiskasvatuksen opettajille ja jaettiin Varhaiskasvattajien materiaalipankki -Facebook-ryhmässä laajemman aineiston saamiseksi. Tutkimukseen osallistui yhteensä 14 varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa henkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että arjen struktuurilla ja strukturoinnilla on varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten ja kokemusten mukaan suuri merkitys niissä varhaiskasvatusryhmissä, joissa on itsesäätelyn tukea tarvitsevia lapsia. Osallistujien käsitykset struktuurista olivat pääosin myönteisiä. Strukturoinnin koettiin jäsentävän arkea sekä lisäävän arjen ennakoitavuutta ja lasten turvallisuuden tunnetta. Strukturointia toteutettiin erilaisin toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen liittyvin keinoin yhteistyössä eri tahojen kanssa.
first_indexed 2020-05-18T20:00:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruutiainen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riehunkangas, Mervi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkinen, Pilvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-18T12:30:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-18T12:30:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69033", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia varhaiskasvatuksen arjen struktuurista ja strukturoinnin keinoista niiss\u00e4 3\u20135-vuotiaiden lapsiryhmiss\u00e4, joissa on itses\u00e4\u00e4telyyn tukea tarvitsevia lapsia. Inkluusion my\u00f6t\u00e4 suurissa lapsiryhmiss\u00e4 on useita erilaisia tuen tarpeita, joista yleisimpi\u00e4 ovat itses\u00e4\u00e4telyyn liittyv\u00e4t impulsiivisuus, tarkkaamattomuus ja yliaktiivisuus. Strukturoimalla arkea, eli j\u00e4sent\u00e4m\u00e4ll\u00e4 rutiinit, toiminta ja tuen keinot pedagogisin perustein lasten edun hyv\u00e4ksi, tehd\u00e4\u00e4n itses\u00e4\u00e4telyn tuen tarpeiden huomioiminen ja niihin vastaaminen helpommaksi. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja aineisto ker\u00e4ttiin avoimiin kysymyksiin perustuvalla verkkokyselylomakkeella. Lomake toimitettiin er\u00e4\u00e4n keskisuuren kunnan varhaiskasvatuksen opettajille ja jaettiin Varhaiskasvattajien materiaalipankki -Facebook-ryhm\u00e4ss\u00e4 laajemman aineiston saamiseksi. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 14 varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa henkil\u00f6\u00e4. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 arjen struktuurilla ja strukturoinnilla on varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sitysten ja kokemusten mukaan suuri merkitys niiss\u00e4 varhaiskasvatusryhmiss\u00e4, joissa on itses\u00e4\u00e4telyn tukea tarvitsevia lapsia. Osallistujien k\u00e4sitykset struktuurista olivat p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisi\u00e4. Strukturoinnin koettiin j\u00e4sent\u00e4v\u00e4n arkea sek\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4n arjen ennakoitavuutta ja lasten turvallisuuden\ntunnetta. Strukturointia toteutettiin erilaisin toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen liittyvin keinoin yhteisty\u00f6ss\u00e4 eri tahojen kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-18T12:30:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-18T12:30:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4telyn tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "struktuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strukturointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen itses\u00e4\u00e4telyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurik\u00e4sityksist\u00e4 ja -k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005183287", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_69033
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cc3d5b77-136f-47bb-baaa-096039dc5ec0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005183287.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riehunkangas, Mervi Pekkinen, Pilvi Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä itsesäätelyn tuki struktuuri strukturointi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus itsesäätely arki
title Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä
title_full Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä
title_fullStr Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä
title_full_unstemmed Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä
title_short Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa
title_sort lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja käytänteistä
title_sub fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä
title_txtP Lapsen itsesäätelyn tukeminen arjessa : fenomenografinen tutkimus varhaiskasvatuksen opettajien struktuurikäsityksistä ja -käytänteistä
topic itsesäätelyn tuki struktuuri strukturointi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus itsesäätely arki
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus arki itsesäätely itsesäätelyn tuki strukturointi struktuuri varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69033 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005183287
work_keys_str_mv AT riehunkangasmervi lapsenitsesäätelyntukeminenarjessafenomenografinentutkimusvarhaiskasvatuksenop