fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainikainen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-15T05:59:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-15T05:59:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68997", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmassani selvit\u00e4n sit\u00e4, miksi asiakasv\u00e4kivaltaa sivuutetaan ja aliraportoidaan sosiaality\u00f6ss\u00e4. Tutkin aihetta sosiaality\u00f6n organisaatiokulttuurin n\u00e4k\u00f6kulmasta ja selvit\u00e4n, miten sosiaality\u00f6n organisaatiokulttuuri vaikuttaa asiakasv\u00e4kivallan sivuuttamiseen ja aliraportoimiseen. Selvit\u00e4n tutkielmassani lis\u00e4ksi sit\u00e4, millaisilla keinoilla sosiaality\u00f6n organisaatioissa voitaisiin v\u00e4hent\u00e4\u00e4 asiakasv\u00e4kivallan sivuuttamista ja lis\u00e4t\u00e4 siit\u00e4 raportointia. Aihe on t\u00e4rke\u00e4, koska asiakasv\u00e4kivallalla on vakavia ja monimuotoisia seurauksia, jotka my\u00f6s vaikuttavat monella eri tasolla. Organisaatiokulttuurin merkityst\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 tutkia, koska organisaatiokulttuuri selitt\u00e4\u00e4 keskeisesti sit\u00e4, miksi tiettyj\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4 ja asioita voi esiinty\u00e4 organisaatioissa. Sivuuttamiseen ja aliraportoimiseen on puututtava, jotta asiakasv\u00e4kivalta voidaan k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 ongelmaksi ja saada siit\u00e4 lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4. Asiakasv\u00e4kivaltaa ei tulisi hyv\u00e4ksy\u00e4 osaksi sosiaality\u00f6ntekij\u00e4n ty\u00f6t\u00e4. Sosiaality\u00f6n organisaatiokulttuuri vaikuttaa asiakasv\u00e4kivallan sivuuttamiseen ja aliraportoimiseen monella tapaa. Organisaatiokulttuurin toisen tason arvot ja kolmannen tason perusolettamukset ohjaavat ja m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t organisaation j\u00e4senten k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Sosiaality\u00f6n keskeiset periaatteet ja arvot, kuten asiakasl\u00e4ht\u00f6isyys ja luottamus saavat ty\u00f6ntekij\u00e4t laittamaan asiakkaan hyvinvoinnin oman hyvinvointinsa edelle ja sivuuttamaan asiakasv\u00e4kivaltaa sen takia, ett\u00e4 luottamukseen perustuvaa asiakassuhdetta halutaan yll\u00e4pit\u00e4\u00e4. Sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden selviytymiseen asiakasv\u00e4kivallan suhteen liitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s tietynlaisia olettamuksia, jotka ohjaavat sosiaality\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sityksi\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n ammatillisina toimijoina ja siten vaikuttavat heid\u00e4n suhtautumiseensa asiakasv\u00e4kivaltaa kohtaan. Sosialisaatio on prosessi, joka opettaa kulttuurin sen uusille j\u00e4senille. Asiakasv\u00e4kivallan sivuuttaminen on siten my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n oppimisprosessin seuraus. Organisaatiokulttuuri m\u00e4\u00e4rittelee my\u00f6s johtajuutta ja johtajat puolestaan vaikuttavat keskeisesti ty\u00f6ntekij\u00f6iden suhtautumiseen ja toimintaan asiakasv\u00e4kivallan suhteen. Keinoja asiakasv\u00e4kivallan sivuuttamisen v\u00e4hent\u00e4miseen ja raportoinnin lis\u00e4\u00e4miseen on monia. Asiakasv\u00e4kivaltaan liittyv\u00e4 koulutus jo heti sosiaality\u00f6n opinnoista l\u00e4htien on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta voidaan puuttua ajoissa tiettyjen ajattelumallien muodostumiseen. Koulutuksen tulisi olla jatkuvaa my\u00f6s ty\u00f6paikoilla ja johtajiakin tulisi kouluttaa, jotta heill\u00e4 olisi keinoja ty\u00f6ntekij\u00f6idens\u00e4 tukemiseksi. Johtajien olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 luoda raportoimista tukeva ty\u00f6kulttuuri, joka tiedostaa asiakasv\u00e4kivallan ongelman ja tukee v\u00e4kivallan uhreja. Keskeist\u00e4 on my\u00f6s ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 asiakasv\u00e4kivalta ja sen sivuuttaminen monimuotoiseksi ilmi\u00f6ksi, jota kaikki organisaation osapuolet toiminnallaan edesauttavat. Lis\u00e4ksi yhteiskunnallisen kontekstin merkitys on huomioitava.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-15T05:59:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-15T05:59:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasv\u00e4kivalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusolettamukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sivuuttaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aliraportoiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaality\u00f6n organisaatiokulttuuri osana asiakasv\u00e4kivallan sivuuttamisen ja aliraportoimisen ongelmaa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005153219", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "raportointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiokulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|