Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisina liikunnanopettajat kokevat omat valmiutensa huomioida o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kunnala, Oona
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68975
_version_ 1826225780274757632
author Kunnala, Oona
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kunnala, Oona Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kunnala, Oona Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kunnala, Oona
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisina liikunnanopettajat kokevat omat valmiutensa huomioida oppilaiden yksilöllisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan, minkälaisin keinon liikunnanopettajat huomioivat oppilaan yksilöllisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan sekä minkälaisia näkemyksiä liikunnanopettajilla on yksilöllisen oppimisen tuen toteutumisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä haastattelemalla neljää kokenutta liikunnanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa aineisto analysoitiin teoreettisten näkökulmien pohjalta. Teoreettinen viitekehys koostui oppilaan yksilöllisen oppimisen tuesta liikunnanopetuksessa, joista tutkimuksen tulosten kannalta oleellisimpia olivat eriyttäminen ja kolmiportainen tuki. Tutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat kokivat, että heillä on valmiuksia huomioida oppilaiden yksilöllisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan ja se koettiin henkilökohtaisesti tärkeänä asiana. Nämä valmiudet olivat kertyneet työvuosien aikana, ei niinkään koulutuksen kautta. Oppimisen tukena on käytetty kolmiportaisen tuen yleistä ja erityistä tukea, mutta ei tehostettua tukea. Kolmiportainen tuki ei haastateltavien mielestä ole kaikista toimivin tuen antamisen malli liikunnanopetuksessa, vaan liikunta oppiaineena kaipaisi oman yksilön tukemisen mallin. Haastateltavat toivat useamman kerran esiin resurssien vähäisyyden tai niiden puuttumisen. Jos käytössä olisi lisäresursseja, olisi yksilön tukeminen ja huomioiminen huomattavasti helpompaa. The intention of this master´s thesis was to find out the experiences and views of physical education teachers about paying attention to students individual needs in their physical education. The objective for the study was to find out that how the physical education teachers experience their own readiness taking into consideration students individual needs in their physical education, with which kind of methods the physical education teachers take into consideration the individual needs of students in their education and what kind of views the physical education teachers have about that how does the support for the individual learning come true in the physical education. The study was carried out with the method of qualitative analysis by interviewing four experienced physical education teachers. The approach for the analysis was carried out by theory-guided approach, where the material was analyzed from the aspect of theoretical views. Theoretical frame of reference was consisted of the support for students individual learning in physical education, where the most relevant matters for the results were differentiation and three-step support. The teachers that participated the study felt that they have readiness for taking into consideration the individual needs of students in their teaching and personally they perceived that an important matter. The readiness was built up during the years of working, not so much from their education itself. To support the learning, the general and special support of the three-step support was used, but not the intensified support. The interviewees felt that the three-step support is not the best method for giving support in the physical education, but instead physical education as a subject would need a specific support model. The interviewees pointed out multiple times the partial or total lack of resources. If there were be additional resources available, would the supporting and paying attention to the individuals be substantially easier.
first_indexed 2020-05-14T20:01:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bottas, Reijo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kunnala, Oona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-14T06:23:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-14T06:23:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68975", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 liikunnanopettajilla on oppilaan yksil\u00f6llisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisina liikunnanopettajat kokevat omat valmiutensa huomioida oppilaiden yksil\u00f6llisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan, mink\u00e4laisin keinon liikunnanopettajat huomioivat oppilaan yksil\u00f6llisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan sek\u00e4 mink\u00e4laisia n\u00e4kemyksi\u00e4 liikunnanopettajilla on yksil\u00f6llisen oppimisen tuen toteutumisesta liikunnanopetuksessa. \n\nTutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4 haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 kokenutta liikunnanopettajaa. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, jossa aineisto analysoitiin teoreettisten n\u00e4k\u00f6kulmien pohjalta. Teoreettinen viitekehys koostui oppilaan yksil\u00f6llisen oppimisen tuesta liikunnanopetuksessa, joista tutkimuksen tulosten kannalta oleellisimpia olivat eriytt\u00e4minen ja kolmiportainen tuki. \n\nTutkimukseen osallistuneet liikunnanopettajat kokivat, ett\u00e4 heill\u00e4 on valmiuksia huomioida oppilaiden yksil\u00f6llisen oppimisen tarpeet liikunnanopetuksessaan ja se koettiin henkil\u00f6kohtaisesti t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 asiana. N\u00e4m\u00e4 valmiudet olivat kertyneet ty\u00f6vuosien aikana, ei niink\u00e4\u00e4n koulutuksen kautta. Oppimisen tukena on k\u00e4ytetty kolmiportaisen tuen yleist\u00e4 ja erityist\u00e4 tukea, mutta ei tehostettua tukea. Kolmiportainen tuki ei haastateltavien mielest\u00e4 ole kaikista toimivin tuen antamisen malli liikunnanopetuksessa, vaan liikunta oppiaineena kaipaisi oman yksil\u00f6n tukemisen mallin. Haastateltavat toivat useamman kerran esiin resurssien v\u00e4h\u00e4isyyden tai niiden puuttumisen. Jos k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olisi lis\u00e4resursseja, olisi yksil\u00f6n tukeminen ja huomioiminen huomattavasti helpompaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The intention of this master\u00b4s thesis was to find out the experiences and views of physical education teachers about paying attention to students individual needs in their physical education. The objective for the study was to find out that how the physical education teachers experience their own readiness taking into consideration students individual needs in their physical education, with which kind of methods the physical education teachers take into consideration the individual needs of students in their education and what kind of views the physical education teachers have about that how does the support for the individual learning come true in the physical education. \n\nThe study was carried out with the method of qualitative analysis by interviewing four experienced physical education teachers. The approach for the analysis was carried out by theory-guided approach, where the material was analyzed from the aspect of theoretical views. Theoretical frame of reference was consisted of the support for students individual learning in physical education, where the most relevant matters for the results were differentiation and three-step support. \n\nThe teachers that participated the study felt that they have readiness for taking into consideration the individual needs of students in their teaching and personally they perceived that an important matter. The readiness was built up during the years of working, not so much from their education itself. To support the learning, the general and special support of the three-step support was used, but not the intensified support. The interviewees felt that the three-step support is not the best method for giving support in the physical education, but instead physical education as a subject would need a specific support model. The interviewees pointed out multiple times the partial or total lack of resources. If there were be additional resources available, would the supporting and paying attention to the individuals be substantially easier.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-14T06:23:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-14T06:23:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "soveltava liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksil\u00f6llinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksil\u00f6llinen opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikunnanopettajien kokemuksia ja n\u00e4kemyksi\u00e4 oppilaan yksil\u00f6llisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005143181", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68975
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3114692c-5e1c-44af-8b5a-c8059d2abb77\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005143181.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kunnala, Oona Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa liikunnanopetus soveltava liikunnanopetus yksilöllinen oppiminen yksilöllinen opettaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus eriyttäminen inkluusio kolmiportainen tuki
title Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
title_full Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
title_fullStr Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
title_short Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
title_sort liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
title_txtP Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
topic liikunnanopetus soveltava liikunnanopetus yksilöllinen oppiminen yksilöllinen opettaminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus eriyttäminen inkluusio kolmiportainen tuki
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education eriyttäminen inkluusio kolmiportainen tuki liikunnanopetus liikuntakasvatus soveltava liikunnanopetus yksilöllinen opettaminen yksilöllinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68975 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005143181
work_keys_str_mv AT kunnalaoona liikunnanopettajienkokemuksiajanäkemyksiäoppilaanyksilöllistentarpeidenhuomioimisest