Yhteenveto: | Sivututkielmani käsittelee modernismin taustoja ja kehitystä, modernististen vaikutteiden saapumista suomalaiseen ja tamperelaiseen kuvantekemiseen 1940- ja 1950-luvulla, sekä Tampereen taiteilijaseuraa ja sen modernistisiä vaikutteita omaksuneita kuvantekijöitä. Modernismin osalta tutkielmani painottuu erityisesti abstraktin geometrian sekä informalismin suuntauksiin, koska ko. ilmiöt olivat keskeisimpiä Tampereen taiteilijaseuran joidenkin jäsenten 1950-luvulla omaksumista vaikutteista. Lisäksi tutkielmassa käydään läpi Aamulehden kulttuurikirjoituksia 1950-luvulla painottuen osin siihen, miten modernistiseen taiteeseen sekä sen esiintymiseen kotimaisessa ja tamperelaisessa taiteentekemisessä suhtauduttiin. Tarkastelen lisäksi tarkemmin vuonna 1958 Tampereella perustetun Ryhmä 7:n yksittäisiä taiteilijoita, sekä sitä, miten heidän syyskuussa 1958 Tampereen kirjastotalolla pitämäänsä ensimmäiseen yhteisnäyttelyyn suhtauduttiin Aamulehden kritiikeissä.
|