Modernismin ilmiöt, Tampereen taiteilijaseura ja Aamulehden 1950-luvun kulttuuripalsta sekä Aamulehden kritiikki Ryhmä 7:n yhteisnäyttelystä Tampereen kirjastotalolla 1958

Sivututkielmani käsittelee modernismin taustoja ja kehitystä, modernististen vaikutteiden saapumista suomalaiseen ja tamperelaiseen kuvantekemiseen 1940- ja 1950-luvulla, sekä Tampereen taiteilijaseuraa ja sen modernistisiä vaikutteita omaksuneita kuvantekijöitä. Modernismin osalta tutkielmani paino...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vaaranmaa, Mika
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68954
Kuvaus
Yhteenveto:Sivututkielmani käsittelee modernismin taustoja ja kehitystä, modernististen vaikutteiden saapumista suomalaiseen ja tamperelaiseen kuvantekemiseen 1940- ja 1950-luvulla, sekä Tampereen taiteilijaseuraa ja sen modernistisiä vaikutteita omaksuneita kuvantekijöitä. Modernismin osalta tutkielmani painottuu erityisesti abstraktin geometrian sekä informalismin suuntauksiin, koska ko. ilmiöt olivat keskeisimpiä Tampereen taiteilijaseuran joidenkin jäsenten 1950-luvulla omaksumista vaikutteista. Lisäksi tutkielmassa käydään läpi Aamulehden kulttuurikirjoituksia 1950-luvulla painottuen osin siihen, miten modernistiseen taiteeseen sekä sen esiintymiseen kotimaisessa ja tamperelaisessa taiteentekemisessä suhtauduttiin. Tarkastelen lisäksi tarkemmin vuonna 1958 Tampereella perustetun Ryhmä 7:n yksittäisiä taiteilijoita, sekä sitä, miten heidän syyskuussa 1958 Tampereen kirjastotalolla pitämäänsä ensimmäiseen yhteisnäyttelyyn suhtauduttiin Aamulehden kritiikeissä.