Opettajien toimijuus demografisten tekijöiden näkökulmasta

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien toimijuuden yleistä tasoa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin demografisten tekijöiden (sukupuoli, työkokemus ja kouluaste) yhteyttä opettajien toimijuuteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, ja sen aineistona oli ULA-hankkee...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vesalainen, Janette, Rissanen, Reetta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68947
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien toimijuuden yleistä tasoa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin demografisten tekijöiden (sukupuoli, työkokemus ja kouluaste) yhteyttä opettajien toimijuuteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin, ja sen aineistona oli ULA-hankkeessa kerätty opettajakysely (N = 220). Kyselyssä toimijuutta tarkasteltiin kahdeksan eri ulottuvuuden kautta. Toimijuuden yleisen tason selvittämiseksi aineistosta tarkasteltiin keskiarvoja ja -hajontoja. Demografisten tekijöiden osalta analyysimenetelminä käytettiin monimuuttujavarianssianalyysia (MANOVA), Mann-Whitneyn U-testiä sekä Kruskal Wallisin testiä. Tulosten mukaan opettajien toimijuus näyttäytyi suhteellisen vahvana kaikkien ulottuvuuksien osalta. Demografisista tekijöistä sukupuoli ja työkokemus olivat yhteydessä toimijuuteen. Kouluasteen ja toimijuuden väliltä ei tutkimuksessa löytynyt merkitsevää yhteyttä.