„P.S. ich Lidl dich“ Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots

Nykypäivänä mainokset ovat yhä näkyvämpi osa yhteiskunnassa ja ihmisten arkipäivässä. Mainosten tehtävänä on välittää tietoa, mutta niiden avulla pyritään vaikuttamaan ihmisiin ja heidän käyttäytymiseensä. Mainokset ovatkin yhä useammin multimodaalisia mediatekstejä, joissa tekstin tai puheen lisäks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vartiainen, Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68941
_version_ 1826225798704529409
author Vartiainen, Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vartiainen, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vartiainen, Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vartiainen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivänä mainokset ovat yhä näkyvämpi osa yhteiskunnassa ja ihmisten arkipäivässä. Mainosten tehtävänä on välittää tietoa, mutta niiden avulla pyritään vaikuttamaan ihmisiin ja heidän käyttäytymiseensä. Mainokset ovatkin yhä useammin multimodaalisia mediatekstejä, joissa tekstin tai puheen lisäksi keskeisessä roolissa ovat esimerkiksi kuvat ja musiikki. Työssäni tutkin ja analysoin Saksan Lidlin mainosta Li Dl Land (2017) diskurssintutkimuksen avulla. Keskityn analyysissani erityisesti mainoksen intertekstuaalisten ja narratiivisten elementtien tutkimiseen. Tutkimusmenetelmänä diskurssinanalyysi sopii mainosten ja multimodaalisen aineiston analysoimiseen, jonka vuoksi kyseistä menetelmää hyödynnetään juuri tässä tutkimuksessa. Aineistoni analyysiosassa selviää, että mainoksen keskeisiä teemoja ovat La La Land nimisen elokuvan trailerin jäljittely, kahden saksalaisen päivittäistavarakaupan Lidlin ja Edekan vastakkainasettelu sekä mainoksen narratiivinen luonne. Nämä teemat tuodaan esille erilaisia kielellisiä ja visuaalisia keinoja hyödyntäen.
first_indexed 2020-05-12T20:05:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Reukauf, Marianne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Linderoos, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vartiainen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-12T12:13:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-12T12:13:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68941", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 mainokset ovat yh\u00e4 n\u00e4kyv\u00e4mpi osa yhteiskunnassa ja ihmisten arkip\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. Mainosten teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on v\u00e4litt\u00e4\u00e4 tietoa, mutta niiden avulla pyrit\u00e4\u00e4n vaikuttamaan ihmisiin ja heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymiseens\u00e4. Mainokset ovatkin yh\u00e4 useammin multimodaalisia mediatekstej\u00e4, joissa tekstin tai puheen lis\u00e4ksi keskeisess\u00e4 roolissa ovat esimerkiksi kuvat ja musiikki.\nTy\u00f6ss\u00e4ni tutkin ja analysoin Saksan Lidlin mainosta Li Dl Land (2017) diskurssintutkimuksen avulla. Keskityn analyysissani erityisesti mainoksen intertekstuaalisten ja narratiivisten elementtien tutkimiseen. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 diskurssinanalyysi sopii mainosten ja multimodaalisen aineiston analysoimiseen, jonka vuoksi kyseist\u00e4 menetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n\njuuri t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa. Aineistoni analyysiosassa selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 mainoksen keskeisi\u00e4 teemoja ovat La La Land nimisen elokuvan trailerin j\u00e4ljittely, kahden saksalaisen p\u00e4ivitt\u00e4istavarakaupan Lidlin ja Edekan vastakkainasettelu sek\u00e4 mainoksen narratiivinen luonne. N\u00e4m\u00e4 teemat tuodaan esille erilaisia\nkielellisi\u00e4 ja visuaalisia keinoja hy\u00f6dynt\u00e4en.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-12T12:13:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-12T12:13:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201eP.S. ich Lidl dich\u201c : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005123145", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intertekstuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68941
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/907061e1-8a38-4699-b42f-075d9fe53dc3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005123145.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vartiainen, Maria „P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots narratiivit Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 mainokset intertekstuaalisuus diskurssintutkimus saksan kieli
title „P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots
title_full „P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots
title_fullStr „P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots „P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots
title_full_unstemmed „P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots „P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots
title_short „P.S. ich Lidl dich“
title_sort p s ich lidl dich diskursanalyse der intertextuellen und narrativen elemente eines werbespots
title_sub Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots
title_txtP „P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots
topic narratiivit Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 mainokset intertekstuaalisuus diskurssintutkimus saksan kieli
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri diskurssintutkimus intertekstuaalisuus mainokset narratiivit saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68941 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005123145
work_keys_str_mv AT vartiainenmaria psichlidldichdiskursanalysederintertextuellenundnarrativenelementeeineswerbespot