IT-palveluiden hallinta ja integraatio

Digitalisaation myötä organisaatiot hankkivat palveluita yhä useammalta eri palveluntarjoajalta samanaikaisesti, minkä seurauksena syntyy monitoimittajaympäristöjä. Tämä muutos on luonut tarpeen palveluintegraatiolle, jolla tarkoitetaan IT-palveluiden, niiden palveluntarjoajien sekä prosessien halli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolho, Kalle
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68915
_version_ 1826225688337711104
author Kolho, Kalle
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kolho, Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kolho, Kalle Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kolho, Kalle
datasource_str_mv jyx
description Digitalisaation myötä organisaatiot hankkivat palveluita yhä useammalta eri palveluntarjoajalta samanaikaisesti, minkä seurauksena syntyy monitoimittajaympäristöjä. Tämä muutos on luonut tarpeen palveluintegraatiolle, jolla tarkoitetaan IT-palveluiden, niiden palveluntarjoajien sekä prosessien hallintaa ja yhdistämistä. Tähän tarpeeseen on kehittynyt SIAM-malli ja siten myös palveluintegraattorin tarjoama SIAM-palvelu. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä kuva siitä, mikä SIAM-malli on, miten se on syntynyt, miten SIAM- integraattori voi tunnistaa potentiaalisen SIAM-asiakkaan ja mitä asioita integraattorin tulisi SIAM-palvelua tarjotessaan huomioida. Tutkimus pohjautui aikaisempaan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin sekä empiiriseen aineistoon. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin hyödyntäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja haastattelutyypiksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona toimeksiantajaorganisaatiolle. Tutkimuksessa haastateltiin 11:tä henkilöä, jotka työskentelivät toimeksiantajaorganisaatiossa ja olivat työtehtävissään osallistuneet SIAM- palvelun kehittämiseen. Tutkimustulosten mukaan SIAM on IT-palveluiden integrointi- ja hallintamalli, joka on kehittynyt organisaatioiden kasvavasta tarpeesta yksinkertaistaa monitoimittajaympäristön toimintaa. Oleellinen osa SIAM:a on SIAM-ekosysteemi, joka tulosten perusteella sisältää kolme tasoa, jotka ovat asiakasorganisaatio, palveluintegraattori ja palveluntarjoajat. Tutkimuksessa keskityttiin palveluintegraattorin ja asiakasorganisaation välisiin tekijöihin integraattorin näkökulmasta. Empiirisen tutkimuksen kautta saatujen tulosten perusteella potentiaalisella SIAM-asiakkaalla tulee olla monitoimittajaympäristö, maksukykyä sekä riittävä oman toiminnan kypsyys ja kyvykkyys. Muita mahdollisesti asiakkaan SIAM-potentiaaliin vaikuttavia tekijöitä olivat tutkimustuloksien mukaan muun muassa asiakkaan koko, aikaisempi asiakassuhde ja asiakkaan kokema tarve. Tutkimuksen mukaan SIAM-integraattorin tulee SIAM-palvelua tarjotessaan huomioida erityisesti siihen liittyvät riskit. Tutkimuksen perusteella merkittävimpinä riskejä olivat SIAM-integraattorin omien resurssien ja kyvykkyyksien riittävyys sekä sopimukselliset riskit.
first_indexed 2020-05-11T20:00:39Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kolho, Kalle", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-11T06:30:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-11T06:30:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68915", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisaation my\u00f6t\u00e4 organisaatiot hankkivat palveluita yh\u00e4 useammalta eri palveluntarjoajalta samanaikaisesti, mink\u00e4 seurauksena syntyy monitoimittajaymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4. T\u00e4m\u00e4 muutos on luonut tarpeen palveluintegraatiolle, jolla tarkoitetaan IT-palveluiden, niiden palveluntarjoajien sek\u00e4 prosessien hallintaa ja yhdist\u00e4mist\u00e4. T\u00e4h\u00e4n tarpeeseen on kehittynyt SIAM-malli ja siten my\u00f6s palveluintegraattorin tarjoama SIAM-palvelu. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selke\u00e4 kuva siit\u00e4, mik\u00e4 SIAM-malli on, miten se on syntynyt, miten SIAM- integraattori voi tunnistaa potentiaalisen SIAM-asiakkaan ja mit\u00e4 asioita integraattorin tulisi SIAM-palvelua tarjotessaan huomioida. Tutkimus pohjautui aikaisempaan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin sek\u00e4 empiiriseen aineistoon. Tutkimuksen empiirinen aineisto ker\u00e4ttiin hy\u00f6dynt\u00e4en laadullista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja haastattelutyypiksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona toimeksiantajaorganisaatiolle. Tutkimuksessa haastateltiin 11:t\u00e4 henkil\u00f6\u00e4, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t toimeksiantajaorganisaatiossa ja olivat ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4\u00e4n osallistuneet SIAM- palvelun kehitt\u00e4miseen. Tutkimustulosten mukaan SIAM on IT-palveluiden integrointi- ja hallintamalli, joka on kehittynyt organisaatioiden kasvavasta tarpeesta yksinkertaistaa monitoimittajaymp\u00e4rist\u00f6n toimintaa. Oleellinen osa SIAM:a on SIAM-ekosysteemi, joka tulosten perusteella sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kolme tasoa, jotka ovat asiakasorganisaatio, palveluintegraattori ja palveluntarjoajat. Tutkimuksessa keskityttiin palveluintegraattorin ja asiakasorganisaation v\u00e4lisiin tekij\u00f6ihin integraattorin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Empiirisen tutkimuksen kautta saatujen tulosten perusteella potentiaalisella SIAM-asiakkaalla tulee olla monitoimittajaymp\u00e4rist\u00f6, maksukyky\u00e4 sek\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4 oman toiminnan kypsyys ja kyvykkyys. Muita mahdollisesti asiakkaan SIAM-potentiaaliin vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat tutkimustuloksien mukaan muun muassa asiakkaan koko, aikaisempi asiakassuhde ja asiakkaan kokema tarve. Tutkimuksen mukaan SIAM-integraattorin tulee SIAM-palvelua tarjotessaan huomioida erityisesti siihen liittyv\u00e4t riskit. Tutkimuksen perusteella merkitt\u00e4vimpin\u00e4 riskej\u00e4 olivat SIAM-integraattorin omien resurssien ja kyvykkyyksien riitt\u00e4vyys sek\u00e4 sopimukselliset riskit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-11T06:30:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-11T06:30:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SIAM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palveluintegraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palveluintegraattori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IT-palvelunhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monitoimittajaymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "IT-palveluiden hallinta ja integraatio", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005113121", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68915
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kolho, Kalle IT-palveluiden hallinta ja integraatio SIAM palveluintegraatio palveluintegraattori IT-palvelunhallinta monitoimittajaympäristö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitalisaatio organisaatiot
title IT-palveluiden hallinta ja integraatio
title_full IT-palveluiden hallinta ja integraatio
title_fullStr IT-palveluiden hallinta ja integraatio IT-palveluiden hallinta ja integraatio
title_full_unstemmed IT-palveluiden hallinta ja integraatio IT-palveluiden hallinta ja integraatio
title_short IT-palveluiden hallinta ja integraatio
title_sort it palveluiden hallinta ja integraatio
title_txtP IT-palveluiden hallinta ja integraatio
topic SIAM palveluintegraatio palveluintegraattori IT-palvelunhallinta monitoimittajaympäristö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 digitalisaatio organisaatiot
topic_facet 601 IT-palvelunhallinta Information Systems Science SIAM Tietojärjestelmätiede digitalisaatio monitoimittajaympäristö organisaatiot palveluintegraatio palveluintegraattori
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68915 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005113121
work_keys_str_mv AT kolhokalle itpalveluidenhallintajaintegraatio