IT-palveluiden hallinta ja integraatio

Digitalisaation myötä organisaatiot hankkivat palveluita yhä useammalta eri palveluntarjoajalta samanaikaisesti, minkä seurauksena syntyy monitoimittajaympäristöjä. Tämä muutos on luonut tarpeen palveluintegraatiolle, jolla tarkoitetaan IT-palveluiden, niiden palveluntarjoajien sekä prosessien halli...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolho, Kalle
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68915
Description
Summary:Digitalisaation myötä organisaatiot hankkivat palveluita yhä useammalta eri palveluntarjoajalta samanaikaisesti, minkä seurauksena syntyy monitoimittajaympäristöjä. Tämä muutos on luonut tarpeen palveluintegraatiolle, jolla tarkoitetaan IT-palveluiden, niiden palveluntarjoajien sekä prosessien hallintaa ja yhdistämistä. Tähän tarpeeseen on kehittynyt SIAM-malli ja siten myös palveluintegraattorin tarjoama SIAM-palvelu. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda selkeä kuva siitä, mikä SIAM-malli on, miten se on syntynyt, miten SIAM- integraattori voi tunnistaa potentiaalisen SIAM-asiakkaan ja mitä asioita integraattorin tulisi SIAM-palvelua tarjotessaan huomioida. Tutkimus pohjautui aikaisempaan kirjallisuuteen ja tutkimuksiin sekä empiiriseen aineistoon. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin hyödyntäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja haastattelutyypiksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona toimeksiantajaorganisaatiolle. Tutkimuksessa haastateltiin 11:tä henkilöä, jotka työskentelivät toimeksiantajaorganisaatiossa ja olivat työtehtävissään osallistuneet SIAM- palvelun kehittämiseen. Tutkimustulosten mukaan SIAM on IT-palveluiden integrointi- ja hallintamalli, joka on kehittynyt organisaatioiden kasvavasta tarpeesta yksinkertaistaa monitoimittajaympäristön toimintaa. Oleellinen osa SIAM:a on SIAM-ekosysteemi, joka tulosten perusteella sisältää kolme tasoa, jotka ovat asiakasorganisaatio, palveluintegraattori ja palveluntarjoajat. Tutkimuksessa keskityttiin palveluintegraattorin ja asiakasorganisaation välisiin tekijöihin integraattorin näkökulmasta. Empiirisen tutkimuksen kautta saatujen tulosten perusteella potentiaalisella SIAM-asiakkaalla tulee olla monitoimittajaympäristö, maksukykyä sekä riittävä oman toiminnan kypsyys ja kyvykkyys. Muita mahdollisesti asiakkaan SIAM-potentiaaliin vaikuttavia tekijöitä olivat tutkimustuloksien mukaan muun muassa asiakkaan koko, aikaisempi asiakassuhde ja asiakkaan kokema tarve. Tutkimuksen mukaan SIAM-integraattorin tulee SIAM-palvelua tarjotessaan huomioida erityisesti siihen liittyvät riskit. Tutkimuksen perusteella merkittävimpinä riskejä olivat SIAM-integraattorin omien resurssien ja kyvykkyyksien riittävyys sekä sopimukselliset riskit.