Summary: | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia Kiinassa englannin kieltä opettavien syntyperäisten englannin puhujien sekä muiden vierasmaalaisten opetuskokemuksia. Se tutkii myös, mitä eroja opettajien opetusmetodeissa on, mitä heiltä vaadittiin päästäkseen töihin, ja miten heitä kohdeltiin Kiinassa. Englannin kielen opetuksen suosion kasvaessa kovaa vauhtia, tarkoituksenani on tutkia, miten tämä vaikuttaa vieraskielisiin englannin kielen opettajiin sekä sitä myötä opetusalaan.
Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin aiheesta tehtyjä ulkomaisia tutkimuksia sekä Kiinasta että muualta. Taustatutkimusta ei ole riittävästi tarjolla viime vuosista, joten on tarpeellista saada sekä uutta tietoa tilanteesta, että tarkastella opettajien omia kokemuksia.
Kyselytutkimukseen osallistui 12 opettajaa, joilla oli kokemusta englannin kielen opetuksesta Kiinassa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui 16 kysymyksestä, ja siihen kuului sekä avoimia, että monivalintakysymyksiä.
Tulosten mukaan opettajien kokemukset vaihtelivat riippuen, olivatko he englannin syntyperäisiä puhujia vai eivät. Muilta, kuin syntyperäisiltä puhujilta vaadittiin korkeampaa koulutusta ja enemmän työkokemusta, mutta heidän oli silti vaikeampaa saada töitä. Myös opettajien ulkonäkö ja ihonväri osoittautui merkittäväksi tekijäksi hakuprosessissa. Useat opettajat kokivat myös kulttuurisia haasteita, sekä toivoivat muutosta käytettyihin opetusmenetelmiin sekä Kiinan opetusalaan.
|