Pelillistäminen ohjelmistotuotannossa

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin pelillistämistä ohjelmistotuotannon näkökulmasta. Tutkielmassa analysoidaan pelillistämisen käsitettä ja syntetisoidaan määritelmiä. Pelillistämistä tarkastellaan ohjelmistotuotannossa, ja tämän tarkastelun yhteydessä esitetään esimerkkeinä ohjelmistotuotannon itsens...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Isoaho, Aaron
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68890
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tarkasteltiin pelillistämistä ohjelmistotuotannon näkökulmasta. Tutkielmassa analysoidaan pelillistämisen käsitettä ja syntetisoidaan määritelmiä. Pelillistämistä tarkastellaan ohjelmistotuotannossa, ja tämän tarkastelun yhteydessä esitetään esimerkkeinä ohjelmistotuotannon itsensä pelillistämiseen soveltuva viitekehys (García ym. 2017) sekä ohjelmiston pelillistämiseen soveltuva metodi (Morschheuser ym. 2018). Näiden jälkeen tutkielmassa tarkastellaan pelillistämisen hyötyjä, haittoja sekä kritiikkiä niin yleisellä tasolla kuin ohjelmistotuotannon kontekstissa. The subject of this study is gamification in the context of software engineering. The concept of gamification is analysed and synthesised in this study. Gamification is also viewed from the perspective of software engineering and a framework used for gamifying software engineering (García ym. 2017) and a method for gamifying a software (Morschheuser ym. 2018) is used as examples. After these examples, the study takes a look at benefits, disadvantages and criticism of gamification on a general level and in the context of software engineering.