Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa

Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa selvitän perusopetuksen musiikinopettajalle suunnattuja ratkaisuja oppilaiden katsomuksellisen moninaisuuden sekä perusopetuksen arvoperustan, sisältöjen tai tavoitteiden välille syntyviä arvoristiriitoja varten. Tutkielmani aluksi selvitän, milla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turpeinen, Emilia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68873
_version_ 1826225818042368000
author Turpeinen, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turpeinen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turpeinen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turpeinen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa selvitän perusopetuksen musiikinopettajalle suunnattuja ratkaisuja oppilaiden katsomuksellisen moninaisuuden sekä perusopetuksen arvoperustan, sisältöjen tai tavoitteiden välille syntyviä arvoristiriitoja varten. Tutkielmani aluksi selvitän, millainen perusopetuksen arvoperusta on, ja millaisia velvoitteita perusopetuksen taustalla vaikuttaa. Jotta voi ymmärtää opetussuunnitelmassa esitettyjä musiikin oppiainekohtaisia sisältöjä ja tavoitteita arvonäkökulmasta, on perusopetuksen arvoperustaan tutustuminen välttämätöntä. Voiko opetussuunnitelma, joka on luotu tasa-arvoisuutta ja oppilaiden kunnioittamista edistävien arvojen pohjalta, olla ristiriidassa oppilaan arvomaailman kanssa? Arvelen, että lähes jokainen musiikinopettaja kohtaa työuransa aikana tilanteita, joissa oppilaan vakaumuksesta kumpuava, valtakulttuurista poikkeava suhtautuminen musiikkiin haastaa opetussuunnitelman mukaisen musiikinopetuksen. Jotta opettaja pystyy tekemään haastavissa arvoristiriitatilanteissa eettisesti järkeviä ratkaisuja, on opettajan oltava tietoinen oppilaidensa taustoista ja vakaumuksista. Oppilaiden musiikkikäsitysten tuntemus auttaa opettajaa tilanteeseen sopivien ratkaisujen soveltamisessa. Tuon tutkielmassani tarkemmin esiin vanhoillislestadiolaisen musiikkikäsityksen ja sen ilmenemisen koulun musiikinopetuksessa. Tarkoituksena on tuoda opettajalle ymmärrystä ja tietoa siitä, miksi vanhoillislestadiolainen oppilas voi arvottaa esimerkiksi populaarimusiikin itselleen sopimattomaksi. Tämän esimerkin kautta päästään käsittelemään sitä, millaisiin seikkoihin musiikin sopimattomuus erilaisissa maailmankatsomuksissa voi liittyä. Näiden tietojen avulla musiikinopettajan on helpompi kohdata eettiset dilemmat ja kääntää ne mahdollisuuksien mukaan opetuksessa hyödynnettäväksi voimavaraksi. Mikäli oppilas kokee opetuksen sisällön arvomaailmalleen vieraaksi, voiko opetuksesta joustaa? Tutkielmassa selviää, että opettajalle suunnatut ohjeistukset eivät ole yksiselitteisiä. Opetussuunnitelmasta löytyvissä linjauksissa on keskenään ristiriitaisuuksia. Arvoristiriitatilanteisiin ei ole vielä tarjolla selvää opasta, vaan opettaja joutuu väistämättä tasapainoilemaan erilaisten linjausten välillä. Nostan tutkielmassani esiin saatavissa olevia linjauksia ja konkreettisia neuvoja. Katsomuksellisen moninaisuuden näyttäytymistä musiikinopetuksessa on alettu hiljattain tutkia enemmän, mutta etenkin selkeälle eriyttämisoppaalle musiikinopettajien keskuudessa on kysyntää. Mahdollisia tulevia jatkotutkimusaiheita on esimerkiksi se, millaisia eriyttämisratkaisuja opettajat ovat tähän asti tehneet ja se, ovatko ratkaisut pohjautuneet enemmän oppilaiden näkemysten kunnioittamiseen vai opetussuunnitelman sisältöjen noudattamiseen. Vanhoillislestadiolaiseen musiikkikäsitykseen liittyen mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi se, ovatko vanhoillislestadiolaisten nuorten kuuntelutottumukset muuttuneet älypuhelimien myötä.
first_indexed 2020-05-07T20:00:49Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turpeinen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-07T05:22:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-07T05:22:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68873", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa selvit\u00e4n perusopetuksen musiikinopettajalle suunnattuja ratkaisuja oppilaiden katsomuksellisen moninaisuuden sek\u00e4 perusopetuksen arvoperustan, sis\u00e4lt\u00f6jen tai tavoitteiden v\u00e4lille syntyvi\u00e4 arvoristiriitoja varten. Tutkielmani aluksi selvit\u00e4n, millainen perusopetuksen arvoperusta on, ja millaisia velvoitteita perusopetuksen taustalla vaikuttaa. Jotta voi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 opetussuunnitelmassa esitettyj\u00e4 musiikin oppiainekohtaisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja tavoitteita arvon\u00e4k\u00f6kulmasta, on perusopetuksen arvoperustaan tutustuminen v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4.\n\nVoiko opetussuunnitelma, joka on luotu tasa-arvoisuutta ja oppilaiden kunnioittamista edist\u00e4vien arvojen pohjalta, olla ristiriidassa oppilaan arvomaailman kanssa? Arvelen, ett\u00e4 l\u00e4hes jokainen musiikinopettaja kohtaa ty\u00f6uransa aikana tilanteita, joissa oppilaan vakaumuksesta kumpuava, valtakulttuurista poikkeava suhtautuminen musiikkiin haastaa opetussuunnitelman mukaisen musiikinopetuksen. Jotta opettaja pystyy tekem\u00e4\u00e4n haastavissa arvoristiriitatilanteissa eettisesti j\u00e4rkevi\u00e4 ratkaisuja, on opettajan oltava tietoinen oppilaidensa taustoista ja vakaumuksista. Oppilaiden musiikkik\u00e4sitysten tuntemus auttaa opettajaa tilanteeseen sopivien ratkaisujen soveltamisessa. Tuon tutkielmassani tarkemmin esiin vanhoillislestadiolaisen musiikkik\u00e4sityksen ja sen ilmenemisen koulun musiikinopetuksessa. Tarkoituksena on tuoda opettajalle ymm\u00e4rryst\u00e4 ja tietoa siit\u00e4, miksi vanhoillislestadiolainen oppilas voi arvottaa esimerkiksi populaarimusiikin itselleen sopimattomaksi. T\u00e4m\u00e4n esimerkin kautta p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n sit\u00e4, millaisiin seikkoihin musiikin sopimattomuus erilaisissa maailmankatsomuksissa voi liitty\u00e4. N\u00e4iden tietojen avulla musiikinopettajan on helpompi kohdata eettiset dilemmat ja k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 ne mahdollisuuksien mukaan opetuksessa hy\u00f6dynnett\u00e4v\u00e4ksi voimavaraksi.\n\nMik\u00e4li oppilas kokee opetuksen sis\u00e4ll\u00f6n arvomaailmalleen vieraaksi, voiko opetuksesta joustaa? Tutkielmassa selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajalle suunnatut ohjeistukset eiv\u00e4t ole yksiselitteisi\u00e4. Opetussuunnitelmasta l\u00f6ytyviss\u00e4 linjauksissa on kesken\u00e4\u00e4n ristiriitaisuuksia. Arvoristiriitatilanteisiin ei ole viel\u00e4 tarjolla selv\u00e4\u00e4 opasta, vaan opettaja joutuu v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tasapainoilemaan erilaisten linjausten v\u00e4lill\u00e4. Nostan tutkielmassani esiin saatavissa olevia linjauksia ja konkreettisia neuvoja.\n\nKatsomuksellisen moninaisuuden n\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 musiikinopetuksessa on alettu hiljattain tutkia enemm\u00e4n, mutta etenkin selke\u00e4lle eriytt\u00e4misoppaalle musiikinopettajien keskuudessa on kysynt\u00e4\u00e4. Mahdollisia tulevia jatkotutkimusaiheita on esimerkiksi se, millaisia eriytt\u00e4misratkaisuja opettajat ovat t\u00e4h\u00e4n asti tehneet ja se, ovatko ratkaisut pohjautuneet enemm\u00e4n oppilaiden n\u00e4kemysten kunnioittamiseen vai opetussuunnitelman sis\u00e4lt\u00f6jen noudattamiseen. Vanhoillislestadiolaiseen musiikkik\u00e4sitykseen liittyen mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi se, ovatko vanhoillislestadiolaisten nuorten kuuntelutottumukset muuttuneet \u00e4lypuhelimien my\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-05-07T05:22:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-07T05:22:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arvoristiriita", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulun musiikinopetuksen eriytt\u00e4minen arvoristiriitatilanteissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005073084", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68873
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6958311f-1216-488d-8d65-270a345547e6\/download","text":"Turpeinen, E. Kandidaatintutkielma 2020.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turpeinen, Emilia Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa arvoristiriita Musiikkikasvatus Music Education 3052 eriyttäminen musiikki musiikkikasvatus perusopetus arvot
title Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa
title_full Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa
title_fullStr Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa
title_full_unstemmed Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa
title_short Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa
title_sort peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa
title_txtP Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa
topic arvoristiriita Musiikkikasvatus Music Education 3052 eriyttäminen musiikki musiikkikasvatus perusopetus arvot
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus arvoristiriita arvot eriyttäminen musiikki musiikkikasvatus perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68873 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005073084
work_keys_str_mv AT turpeinenemilia peruskoulunmusiikinopetukseneriyttäminenarvoristiriitatilanteissa