Peruskoulun musiikinopetuksen eriyttäminen arvoristiriitatilanteissa

Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa selvitän perusopetuksen musiikinopettajalle suunnattuja ratkaisuja oppilaiden katsomuksellisen moninaisuuden sekä perusopetuksen arvoperustan, sisältöjen tai tavoitteiden välille syntyviä arvoristiriitoja varten. Tutkielmani aluksi selvitän, milla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turpeinen, Emilia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68873
Description
Summary:Kandidaatintutkielmani on kirjallisuuskatsaus, jossa selvitän perusopetuksen musiikinopettajalle suunnattuja ratkaisuja oppilaiden katsomuksellisen moninaisuuden sekä perusopetuksen arvoperustan, sisältöjen tai tavoitteiden välille syntyviä arvoristiriitoja varten. Tutkielmani aluksi selvitän, millainen perusopetuksen arvoperusta on, ja millaisia velvoitteita perusopetuksen taustalla vaikuttaa. Jotta voi ymmärtää opetussuunnitelmassa esitettyjä musiikin oppiainekohtaisia sisältöjä ja tavoitteita arvonäkökulmasta, on perusopetuksen arvoperustaan tutustuminen välttämätöntä. Voiko opetussuunnitelma, joka on luotu tasa-arvoisuutta ja oppilaiden kunnioittamista edistävien arvojen pohjalta, olla ristiriidassa oppilaan arvomaailman kanssa? Arvelen, että lähes jokainen musiikinopettaja kohtaa työuransa aikana tilanteita, joissa oppilaan vakaumuksesta kumpuava, valtakulttuurista poikkeava suhtautuminen musiikkiin haastaa opetussuunnitelman mukaisen musiikinopetuksen. Jotta opettaja pystyy tekemään haastavissa arvoristiriitatilanteissa eettisesti järkeviä ratkaisuja, on opettajan oltava tietoinen oppilaidensa taustoista ja vakaumuksista. Oppilaiden musiikkikäsitysten tuntemus auttaa opettajaa tilanteeseen sopivien ratkaisujen soveltamisessa. Tuon tutkielmassani tarkemmin esiin vanhoillislestadiolaisen musiikkikäsityksen ja sen ilmenemisen koulun musiikinopetuksessa. Tarkoituksena on tuoda opettajalle ymmärrystä ja tietoa siitä, miksi vanhoillislestadiolainen oppilas voi arvottaa esimerkiksi populaarimusiikin itselleen sopimattomaksi. Tämän esimerkin kautta päästään käsittelemään sitä, millaisiin seikkoihin musiikin sopimattomuus erilaisissa maailmankatsomuksissa voi liittyä. Näiden tietojen avulla musiikinopettajan on helpompi kohdata eettiset dilemmat ja kääntää ne mahdollisuuksien mukaan opetuksessa hyödynnettäväksi voimavaraksi. Mikäli oppilas kokee opetuksen sisällön arvomaailmalleen vieraaksi, voiko opetuksesta joustaa? Tutkielmassa selviää, että opettajalle suunnatut ohjeistukset eivät ole yksiselitteisiä. Opetussuunnitelmasta löytyvissä linjauksissa on keskenään ristiriitaisuuksia. Arvoristiriitatilanteisiin ei ole vielä tarjolla selvää opasta, vaan opettaja joutuu väistämättä tasapainoilemaan erilaisten linjausten välillä. Nostan tutkielmassani esiin saatavissa olevia linjauksia ja konkreettisia neuvoja. Katsomuksellisen moninaisuuden näyttäytymistä musiikinopetuksessa on alettu hiljattain tutkia enemmän, mutta etenkin selkeälle eriyttämisoppaalle musiikinopettajien keskuudessa on kysyntää. Mahdollisia tulevia jatkotutkimusaiheita on esimerkiksi se, millaisia eriyttämisratkaisuja opettajat ovat tähän asti tehneet ja se, ovatko ratkaisut pohjautuneet enemmän oppilaiden näkemysten kunnioittamiseen vai opetussuunnitelman sisältöjen noudattamiseen. Vanhoillislestadiolaiseen musiikkikäsitykseen liittyen mielenkiintoinen jatkotutkimusaihe olisi se, ovatko vanhoillislestadiolaisten nuorten kuuntelutottumukset muuttuneet älypuhelimien myötä.