Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä

Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, voiko alle kouluikäisten lasten ja heidän vanhempiensa yhteisessä sanataideryhmässä syntyä lapsen ja vanhemman yhteinen subjunktiivinen tila. Tässä tutkimuksessa subjunktiivisella tilalla tarkoitetaan mielikuvitukseen suuntautuvaa ja arkitodellisuudesta irralli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Haverinen, Karoliina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68867
_version_ 1828193069935099904
author Haverinen, Karoliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haverinen, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haverinen, Karoliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haverinen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, voiko alle kouluikäisten lasten ja heidän vanhempiensa yhteisessä sanataideryhmässä syntyä lapsen ja vanhemman yhteinen subjunktiivinen tila. Tässä tutkimuksessa subjunktiivisella tilalla tarkoitetaan mielikuvitukseen suuntautuvaa ja arkitodellisuudesta irrallista tilaa, jossa lapsi ja vanhempi ovat luovia toimijoita. Tutkin myös, mistä elementeistä yhteinen subjunktiivinen tila rakentuu. Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina ovat habitaatin ja rituaalin käsitteet, joiden on todettu vaikuttavan subjunktiivisen tilan syntymiseen. Tutkin myös vanhempien roolia subjunktiivisen tilan rakentumisessa sekä ylipäätään sanataideryhmissä. Pyrin lisäksi selvittämään, mitä ehtoja vanhemman omalle luovuudelle on ryhmissä, joissa ollaan tiiviissä vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Tutkimukseni on laadullista ja etnografista. Havainnoin alle kouluikäisten lasten sanataideryhmiä Mikkelin pääkirjastolla loka–joulukuussa 2019. Havainnoitavia ryhmiä oli kolme: vauvaryhmä 6–12 kuukauden ikäisille, taaperoryhmä 1–2-vuotiaille sekä 3–6-vuotiaiden lasten ryhmä. Lisäksi haastattelin ryhmien toista sanataideohjaajaa selvittääkseni ohjaajan tavoitteita ja merkitystä sanataideryhmän toiminnassa. Tutkimusprosessin aikana huomasin, että vanhemman ja lapsen yhteinen subjunktiivinen tila on mahdollinen ja että habitaatti ja rituaalit kietoutuvat siihen tiiviisti. Habitaatin luovat pääasiassa ohjaajat, mutta myös osallistujilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen. Vauva- ja taaperoryhmissä tärkein habitaatti on lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhde, kun taas isompien lasten ryhmässä tilasuunnittelulla ja somistamisella on merkittävämpi rooli. Rituaalit ovat olennainen osa sanataideryhmän toimintaa, ja ne luovat turvallisuutta ja järjestystä ja toimivat siirtymäriitteinä subjunktiiviseen tilaan. Kaikista keskeisin vanhemman ja lapsen subjunktiiviseen tilaan vaikuttava tekijä on vanhemman toiminta. Vanhemman kannustava asenne ja vuorovaikutus lapsen kanssa on keskeistä alle kouluikäisten sanataidekasvatuksessa. Totean tutkimuksessani, että vauva- ja taaperoikäisten sanataideryhmissä lapsen ja vanhemman vuorovaikutus on lasten iän takia niin symbioottista, että se ei anna mahdollisuutta vanhemman itsenäiseen, luovaan tekemiseen. 3–6-vuotiaiden ryhmässä lapset taas ovat jo sen verran omatoimisia, että vanhemmilla voisi olla omakin sanataidetehtävä. Tutkimuksestani voi olla hyötyä alle kouluikäisten lasten sanataideryhmien järjestämisessä ja kehittämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niemi-Pyntt\u00e4ri, Risto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haverinen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-06T12:54:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-06T12:54:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68867", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, voiko alle kouluik\u00e4isten lasten ja heid\u00e4n vanhempiensa yhteisess\u00e4 sanataideryhm\u00e4ss\u00e4 synty\u00e4 lapsen ja vanhemman yhteinen subjunktiivinen tila. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa subjunktiivisella tilalla tarkoitetaan mielikuvitukseen suuntautuvaa ja arkitodellisuudesta irrallista tilaa, jossa lapsi ja vanhempi ovat luovia toimijoita. Tutkin my\u00f6s, mist\u00e4 elementeist\u00e4 yhteinen subjunktiivinen tila rakentuu. Tutkimuksen teoreettisina l\u00e4ht\u00f6kohtina ovat habitaatin ja rituaalin k\u00e4sitteet, joiden on todettu vaikuttavan subjunktiivisen tilan syntymiseen.\n\nTutkin my\u00f6s vanhempien roolia subjunktiivisen tilan rakentumisessa sek\u00e4 ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n sanataideryhmiss\u00e4. Pyrin lis\u00e4ksi selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 ehtoja vanhemman omalle luovuudelle on ryhmiss\u00e4, joissa ollaan tiiviiss\u00e4 vuorovaikutuksessa lapsen kanssa.\n\nTutkimukseni on laadullista ja etnografista. Havainnoin alle kouluik\u00e4isten lasten sanataideryhmi\u00e4 Mikkelin p\u00e4\u00e4kirjastolla loka\u2013joulukuussa 2019. Havainnoitavia ryhmi\u00e4 oli kolme: vauvaryhm\u00e4 6\u201312 kuukauden ik\u00e4isille, taaperoryhm\u00e4 1\u20132-vuotiaille sek\u00e4 3\u20136-vuotiaiden lasten ryhm\u00e4. Lis\u00e4ksi haastattelin ryhmien toista sanataideohjaajaa selvitt\u00e4\u00e4kseni ohjaajan tavoitteita ja merkityst\u00e4 sanataideryhm\u00e4n toiminnassa.\n\nTutkimusprosessin aikana huomasin, ett\u00e4 vanhemman ja lapsen yhteinen subjunktiivinen tila on mahdollinen ja ett\u00e4 habitaatti ja rituaalit kietoutuvat siihen tiiviisti. Habitaatin luovat p\u00e4\u00e4asiassa ohjaajat, mutta my\u00f6s osallistujilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen. Vauva- ja taaperoryhmiss\u00e4 t\u00e4rkein habitaatti on lapsen ja vanhemman\nvuorovaikutussuhde, kun taas isompien lasten ryhm\u00e4ss\u00e4 tilasuunnittelulla ja somistamisella on merkitt\u00e4v\u00e4mpi rooli. Rituaalit ovat olennainen osa sanataideryhm\u00e4n toimintaa, ja ne luovat turvallisuutta ja j\u00e4rjestyst\u00e4 ja toimivat siirtym\u00e4riittein\u00e4 subjunktiiviseen tilaan. Kaikista keskeisin vanhemman ja lapsen subjunktiiviseen tilaan vaikuttava\ntekij\u00e4 on vanhemman toiminta. Vanhemman kannustava asenne ja vuorovaikutus lapsen kanssa on keskeist\u00e4 alle kouluik\u00e4isten sanataidekasvatuksessa.\n\nTotean tutkimuksessani, ett\u00e4 vauva- ja taaperoik\u00e4isten sanataideryhmiss\u00e4 lapsen ja vanhemman vuorovaikutus on lasten i\u00e4n takia niin symbioottista, ett\u00e4 se ei anna mahdollisuutta vanhemman itsen\u00e4iseen, luovaan tekemiseen. 3\u20136-vuotiaiden ryhm\u00e4ss\u00e4 lapset taas ovat jo sen verran omatoimisia, ett\u00e4 vanhemmilla voisi olla omakin sanataideteht\u00e4v\u00e4.\n\nTutkimuksestani voi olla hy\u00f6ty\u00e4 alle kouluik\u00e4isten lasten sanataideryhmien j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4 ja kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-06T12:54:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-06T12:54:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alle kouluik\u00e4isten lasten sanataidekasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vauvasanataide", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempi\u2013lapsi-ryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subjunktiivinen tila", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluik\u00e4isten lasten sanataideryhmiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005063078", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rituaalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "habitaatti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanataidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68867
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/70579086-120e-4862-8fd3-836a890a62bd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005063078.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haverinen, Karoliina Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä alle kouluikäisten lasten sanataidekasvatus vauvasanataide vanhempi–lapsi-ryhmät subjunktiivinen tila Kirjoittaminen Creative writing 3041 luovuus rituaalit habitaatti sanataidekasvatus sanataide vanhemmat vuorovaikutus lapset (ikäryhmät)
title Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä
title_full Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä
title_fullStr Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä
title_full_unstemmed Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä
title_short Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä
title_sort lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä
title_txtP Lapsen ja vanhemman subjunktiivinen tila alle kouluikäisten lasten sanataideryhmissä
topic alle kouluikäisten lasten sanataidekasvatus vauvasanataide vanhempi–lapsi-ryhmät subjunktiivinen tila Kirjoittaminen Creative writing 3041 luovuus rituaalit habitaatti sanataidekasvatus sanataide vanhemmat vuorovaikutus lapset (ikäryhmät)
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen alle kouluikäisten lasten sanataidekasvatus habitaatti lapset (ikäryhmät) luovuus rituaalit sanataide sanataidekasvatus subjunktiivinen tila vanhemmat vanhempi–lapsi-ryhmät vauvasanataide vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68867 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005063078
work_keys_str_mv AT haverinenkaroliina lapsenjavanhemmansubjunktiivinentilaallekouluikäistenlastensanataideryhmissä