“Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä

Tutkimuksemme tehtävänä oli selvittää, miten opintojensa loppuvaiheessa olevat luokanopettajaopiskelijat kokevat oman asiantuntijuutensa ja millä tavoin he kokevat opettajankoulutuksen kehittäneen heidän asiantuntijuuttaan. Tutkimuksessa asiantuntijuus jaoteltiin kognitiiviseen, sosiaaliseen ja tied...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tiensuu, Kati, Turkia, Tiia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68837
_version_ 1828193069920419840
author Tiensuu, Kati Turkia, Tiia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiensuu, Kati Turkia, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiensuu, Kati Turkia, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiensuu, Kati
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tehtävänä oli selvittää, miten opintojensa loppuvaiheessa olevat luokanopettajaopiskelijat kokevat oman asiantuntijuutensa ja millä tavoin he kokevat opettajankoulutuksen kehittäneen heidän asiantuntijuuttaan. Tutkimuksessa asiantuntijuus jaoteltiin kognitiiviseen, sosiaaliseen ja tiedonluomisen näkökulmaan. Keräsimme aineiston haastattelemalla 11 Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijaa, jotka olivat suorittaneet tai suorittivat tutkimuksen aikana päättöharjoittelua. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Tuloksiemme mukaan opettajankoulutus ei tukenut opiskelijoitaan riittävästi asiantuntijuuden osa-alueilla. Opiskelijat kaipasivat lisää käytännön kokemusta, kasvatustieteen teoriaa, ohjausta ja tietoa opettajan työstä. Lisäksi he halusivat opintoihinsa lisää haasteita. Opiskelu kehitti itsereflektion taitoja. Opiskelijat kokivat koulutuksen ilmapiirin hyväksi ja saaneensa vertaistukea. He tunnistivat itsen ja opettajuutensa kehityksen sekä näkivät suurimmat osan tarvittavista taidoista kehittyvän vasta työelämässä. Pohdinnassamme korostui tulosten perusteella neljä teemaa: eriarvoisuus, tiedostamaton kehitys opintojen aikana, opiskelijan oman persoonan vaikutus sekä elinikäinen oppiminen ja opettajuuden prosessi. Eriarvoisuus ja opiskelijan oma persoona vaikuttivat merkittävästi kokemuksiin opinnoista. Opiskelijat tunnistivat kehityksensä, mutta suuri osa siitä oli tiedostamatonta. He tunnistivat työelämän merkityksen ja opettajuuden koko elämän kestävän prosessin.
first_indexed 2020-05-05T20:05:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiensuu, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turkia, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-05T09:19:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-05T09:19:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68837", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opintojensa loppuvaiheessa olevat luokanopettajaopiskelijat kokevat oman asiantuntijuutensa ja mill\u00e4 tavoin he kokevat opettajankoulutuksen kehitt\u00e4neen heid\u00e4n asiantuntijuuttaan. Tutkimuksessa asiantuntijuus jaoteltiin kognitiiviseen, sosiaaliseen ja tiedonluomisen n\u00e4k\u00f6kulmaan. Ker\u00e4simme aineiston haastattelemalla 11 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajaopiskelijaa, jotka olivat suorittaneet tai suorittivat tutkimuksen aikana p\u00e4\u00e4tt\u00f6harjoittelua. Aineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tuloksiemme mukaan opettajankoulutus ei tukenut opiskelijoitaan riitt\u00e4v\u00e4sti asiantuntijuuden osa-alueilla. Opiskelijat kaipasivat lis\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemusta, kasvatustieteen teoriaa, ohjausta ja tietoa opettajan ty\u00f6st\u00e4. Lis\u00e4ksi he halusivat opintoihinsa lis\u00e4\u00e4 haasteita. Opiskelu kehitti itsereflektion taitoja. Opiskelijat kokivat koulutuksen ilmapiirin hyv\u00e4ksi ja saaneensa vertaistukea. He tunnistivat itsen ja opettajuutensa kehityksen sek\u00e4 n\u00e4kiv\u00e4t suurimmat osan tarvittavista taidoista kehittyv\u00e4n vasta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Pohdinnassamme korostui tulosten perusteella nelj\u00e4 teemaa: eriarvoisuus, tiedostamaton kehitys opintojen aikana, opiskelijan oman persoonan vaikutus sek\u00e4 elinik\u00e4inen oppiminen ja opettajuuden prosessi. Eriarvoisuus ja opiskelijan oma persoona vaikuttivat merkitt\u00e4v\u00e4sti kokemuksiin opinnoista. Opiskelijat tunnistivat kehityksens\u00e4, mutta suuri osa siit\u00e4 oli tiedostamatonta. He tunnistivat ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n merkityksen ja opettajuuden koko el\u00e4m\u00e4n kest\u00e4v\u00e4n prosessin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-05T09:19:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-05T09:19:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cTa\u0308ssa\u0308 ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, etta\u0308 eiha\u0308n siina\u0308 pa\u0308a\u0308tepistetta\u0308 oo.\u201d : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksesta\u0308 sen kehityksessa\u0308", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005053050", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutuslaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68837
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:58Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9121a368-e581-43cf-88c1-d38099d4add3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005053050.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiensuu, Kati Turkia, Tiia “Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajankoulutuslaitokset opettajankoulutus opiskelijat asiantuntijuus opettajuus
title “Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä
title_full “Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä
title_fullStr “Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä “Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä
title_full_unstemmed “Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä “Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä
title_short “Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.”
title_sort ta ssa ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy etta eiha n siina pa a tepistetta oo luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksesta sen kehityksessa
title_sub luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä
title_txtP “Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajankoulutuslaitokset opettajankoulutus opiskelijat asiantuntijuus opettajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiantuntijuus opettajankoulutus opettajankoulutuslaitokset opettajuus opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68837 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005053050
work_keys_str_mv AT tiensuukati tassaammatissaasiantuntijuuskehittyyjakehittyyettaeihansiinapaatepistettaooluokanope AT tiensuukati tässäammatissaasiantuntijuuskehittyyjakehittyyettäeihänsiinäpäätepistettäooluokanope