"Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia tulkintarepertuaareja ja opettajapositioita äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat ottavat suhteessa draamakasvatukseen eli draamaan. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tutkimus kiinnittyy draaman aseman muuttumiseen valtakunnallisesti: vuoden 2014 Perus...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Reijonen, Salla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68796
_version_ 1828193069906788352
author Reijonen, Salla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Reijonen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Reijonen, Salla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Reijonen, Salla
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia tulkintarepertuaareja ja opettajapositioita äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat ottavat suhteessa draamakasvatukseen eli draamaan. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tutkimus kiinnittyy draaman aseman muuttumiseen valtakunnallisesti: vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelmassa draaman asema on merkittävämpi verrattuna aiempaan, ja draama mainitaan lähes 80 kertaa. Äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta, draamaa ja opettajien käsityksiä on aiemmin usein tutkittu erillään, mutta draaman ja opettajien käsityksien yhteyden tarkasteleminen on jäänyt suhteellisen vähälle. Aineistoni koostuu 66 kyselyvastauksesta, jotka on kerätty Webropol-sovelluksen avulla Facebookissa olevasta Äidinkielen opettajien epävirallisesta ryhmästä 2019-2020. Kyselyn vastaajat ovat tällä hetkellä tai ovat aiemmin olleet äidinkielen ja kirjallisuuden opettajia eri oppiasteilla. Opettajien käsityksien tutkimus on merkityksellistä sen vuoksi, että opettajat toimivat portinvartijan roolissa yhteiskunnan suositusten ja käytännön opetuksen välillä. Opettajat päättävät itse tavoistaan toteuttaa opetusta, ja aiemman tutkimuksen valossa käsityksien on todettu vaikuttavan opetukseen. Lähestyn tutkimusta seuraavien tutkimuskysymyksien avulla: 1. Mitä tulkintarepertuaareja on havaittavissa opettajien käsityksissä draamasta? 2. Miten opettajat positioivat itsensä suhteessa draaman käyttöön opetuksessa? Tutkimukseni pohjautuu tulkintarepertuaarien ja opettajapositioiden tarkastelemiseen. Tulkintarepertuaareilla tarkoitetaan kielenaineksesta koostettuja kokonaisuuksia, jotka ilmentävät opettajien keinoja käsitellä aihetta. Opettajapositioilla taas tarkoitetaan asemointia ja asennoitumista käsiteltävään aiheeseen, joka taas ilmenee käytettyjen sanavalintojen ja verbaalisten resurssien kautta. Tarkoituksena on saada näiden kahden termin avulla mahdollisimman laaja ymmärrys opettajien tämänhetkisistä käsityksistä draamasta. Analyysissä löytyi kolme eri tulkintarepertuaaria: este- ja resurssirepertuaari, affektiivisuusrepertuaari sekä hyötyrepertuaari. Repertuaarit ilmentävät opettajien kokemia haasteita ja mahdollisuuksia käyttää draamaa, opettajien käyttämiä tunnepohjaisia ilmauksia sekä draaman antia äidinkielen ja kirjallisuuden opetukselle niin opettajan, oppilaan kuin myös ryhmän näkökulmasta. Opettajapositioita löytyi aineistosta viisi: kaipaaja, hyötyjä, rakastaja, alistettu ja velvoitettu. Jokainen positio ilmentyy tulkintarepertuaarien kautta. Tutkimuksesta käy ilmi draaman aseman olevan yhteiskunnallisessa näkökulmassa merkittävämpi kuin opettajien kokemuksissa: opetussuunnitelma ei ole kaikissa tapauksissa pohjana draaman käytölle, vaan kokemuspohja on suurempi motivaattori. Tämän lisäksi draaman käyttäminen on voimakkaasti riippuvaista opettajien kokemuksista suhteessa opetuksen haasteisiin ja mahdollisiin resursseihin. Opettajat ilmentävät omaa käsitystään draamasta niin negatiivisin kuin positiivisin ilmauksin. Draaman hyödyt tunnustetaan, ja opettajista suurin osa ilmentää vastauksissaan draaman käyttöä tai vähintäänkin halua käyttää draamaa.
first_indexed 2024-09-11T08:48:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Reijonen, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-04T05:52:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-04T05:52:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68796", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 millaisia tulkintarepertuaareja ja opettajapositioita \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajat ottavat suhteessa draamakasvatukseen eli draamaan. Yhteiskunnallisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkimus kiinnittyy draaman aseman muuttumiseen valtakunnallisesti: vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelmassa draaman asema on merkitt\u00e4v\u00e4mpi verrattuna aiempaan, ja draama mainitaan l\u00e4hes 80 kertaa. \u00c4idinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta, draamaa ja opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 on aiemmin usein tutkittu erill\u00e4\u00e4n, mutta draaman ja opettajien k\u00e4sityksien yhteyden tarkasteleminen on j\u00e4\u00e4nyt suhteellisen v\u00e4h\u00e4lle.\n\nAineistoni koostuu 66 kyselyvastauksesta, jotka on ker\u00e4tty Webropol-sovelluksen avulla Facebookissa olevasta\n\u00c4idinkielen opettajien ep\u00e4virallisesta ryhm\u00e4st\u00e4 2019-2020. Kyselyn vastaajat ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 tai ovat aiemmin olleet\n\u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajia eri oppiasteilla. Opettajien k\u00e4sityksien tutkimus on merkityksellist\u00e4 sen vuoksi, ett\u00e4 opettajat\ntoimivat portinvartijan roolissa yhteiskunnan suositusten ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetuksen v\u00e4lill\u00e4. Opettajat p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t itse tavoistaan\ntoteuttaa opetusta, ja aiemman tutkimuksen valossa k\u00e4sityksien on todettu vaikuttavan opetukseen. L\u00e4hestyn tutkimusta\nseuraavien tutkimuskysymyksien avulla: 1. Mit\u00e4 tulkintarepertuaareja on havaittavissa opettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 draamasta? 2. Miten opettajat positioivat itsens\u00e4 suhteessa draaman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa? \nTutkimukseni pohjautuu tulkintarepertuaarien ja opettajapositioiden tarkastelemiseen. Tulkintarepertuaareilla\ntarkoitetaan kielenaineksesta koostettuja kokonaisuuksia, jotka ilment\u00e4v\u00e4t opettajien keinoja k\u00e4sitell\u00e4 aihetta. Opettajapositioilla\ntaas tarkoitetaan asemointia ja asennoitumista k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4\u00e4n aiheeseen, joka taas ilmenee k\u00e4ytettyjen sanavalintojen ja verbaalisten resurssien kautta. Tarkoituksena on saada n\u00e4iden kahden termin avulla mahdollisimman laaja ymm\u00e4rrys opettajien t\u00e4m\u00e4nhetkisist\u00e4 k\u00e4sityksist\u00e4 draamasta. Analyysiss\u00e4 l\u00f6ytyi kolme eri tulkintarepertuaaria: este- ja resurssirepertuaari, affektiivisuusrepertuaari sek\u00e4 hy\u00f6tyrepertuaari. Repertuaarit ilment\u00e4v\u00e4t opettajien kokemia haasteita ja mahdollisuuksia k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 draamaa, opettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 tunnepohjaisia ilmauksia sek\u00e4 draaman antia \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opetukselle niin opettajan, oppilaan kuin my\u00f6s ryhm\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Opettajapositioita l\u00f6ytyi aineistosta viisi: kaipaaja, hy\u00f6tyj\u00e4, rakastaja, alistettu ja velvoitettu.\nJokainen positio ilmentyy tulkintarepertuaarien kautta.\n Tutkimuksesta k\u00e4y ilmi draaman aseman olevan yhteiskunnallisessa n\u00e4k\u00f6kulmassa merkitt\u00e4v\u00e4mpi kuin opettajien\nkokemuksissa: opetussuunnitelma ei ole kaikissa tapauksissa pohjana draaman k\u00e4yt\u00f6lle, vaan kokemuspohja on suurempi\nmotivaattori. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi draaman k\u00e4ytt\u00e4minen on voimakkaasti riippuvaista opettajien kokemuksista suhteessa opetuksen\nhaasteisiin ja mahdollisiin resursseihin. Opettajat ilment\u00e4v\u00e4t omaa k\u00e4sityst\u00e4\u00e4n draamasta niin negatiivisin kuin positiivisin\nilmauksin. Draaman hy\u00f6dyt tunnustetaan, ja opettajista suurin osa ilment\u00e4\u00e4 vastauksissaan draaman k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tai v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin halua\nk\u00e4ytt\u00e4\u00e4 draamaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-04T05:52:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-04T05:52:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sill\u00e4 olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus\" : \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 draamasta opetus- ja kasvatusty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005043015", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68796
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:49Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c928caf5-a3fa-4b8f-824e-d183ceb4f15d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202005043015.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reijonen, Salla "Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä Suomen kieli Finnish 309 diskurssintutkimus opettajat käsitykset draamakasvatus äidinkieli
title "Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä
title_full "Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä
title_fullStr "Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä "Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä
title_full_unstemmed "Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä "Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä
title_short "Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus"
title_sort sillä olisi annettavaa jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus ja kasvatustyössä
title_sub äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä
title_txtP "Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä
topic Suomen kieli Finnish 309 diskurssintutkimus opettajat käsitykset draamakasvatus äidinkieli
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli diskurssintutkimus draamakasvatus käsitykset opettajat äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68796 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005043015
work_keys_str_mv AT reijonensalla silläolisiannettavaajossilleolisiaikaaantaatilaisuusäidinkielenjakirjallisuudenope