fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Reijonen, Salla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-05-04T05:52:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-05-04T05:52:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68796", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 millaisia tulkintarepertuaareja ja opettajapositioita \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajat ottavat suhteessa draamakasvatukseen eli draamaan. Yhteiskunnallisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta tutkimus kiinnittyy draaman aseman muuttumiseen valtakunnallisesti: vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelmassa draaman asema on merkitt\u00e4v\u00e4mpi verrattuna aiempaan, ja draama mainitaan l\u00e4hes 80 kertaa. \u00c4idinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta, draamaa ja opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 on aiemmin usein tutkittu erill\u00e4\u00e4n, mutta draaman ja opettajien k\u00e4sityksien yhteyden tarkasteleminen on j\u00e4\u00e4nyt suhteellisen v\u00e4h\u00e4lle.\n\nAineistoni koostuu 66 kyselyvastauksesta, jotka on ker\u00e4tty Webropol-sovelluksen avulla Facebookissa olevasta\n\u00c4idinkielen opettajien ep\u00e4virallisesta ryhm\u00e4st\u00e4 2019-2020. Kyselyn vastaajat ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 tai ovat aiemmin olleet\n\u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajia eri oppiasteilla. Opettajien k\u00e4sityksien tutkimus on merkityksellist\u00e4 sen vuoksi, ett\u00e4 opettajat\ntoimivat portinvartijan roolissa yhteiskunnan suositusten ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetuksen v\u00e4lill\u00e4. Opettajat p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t itse tavoistaan\ntoteuttaa opetusta, ja aiemman tutkimuksen valossa k\u00e4sityksien on todettu vaikuttavan opetukseen. L\u00e4hestyn tutkimusta\nseuraavien tutkimuskysymyksien avulla: 1. Mit\u00e4 tulkintarepertuaareja on havaittavissa opettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 draamasta? 2. Miten opettajat positioivat itsens\u00e4 suhteessa draaman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetuksessa? \nTutkimukseni pohjautuu tulkintarepertuaarien ja opettajapositioiden tarkastelemiseen. Tulkintarepertuaareilla\ntarkoitetaan kielenaineksesta koostettuja kokonaisuuksia, jotka ilment\u00e4v\u00e4t opettajien keinoja k\u00e4sitell\u00e4 aihetta. Opettajapositioilla\ntaas tarkoitetaan asemointia ja asennoitumista k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4\u00e4n aiheeseen, joka taas ilmenee k\u00e4ytettyjen sanavalintojen ja verbaalisten resurssien kautta. Tarkoituksena on saada n\u00e4iden kahden termin avulla mahdollisimman laaja ymm\u00e4rrys opettajien t\u00e4m\u00e4nhetkisist\u00e4 k\u00e4sityksist\u00e4 draamasta. Analyysiss\u00e4 l\u00f6ytyi kolme eri tulkintarepertuaaria: este- ja resurssirepertuaari, affektiivisuusrepertuaari sek\u00e4 hy\u00f6tyrepertuaari. Repertuaarit ilment\u00e4v\u00e4t opettajien kokemia haasteita ja mahdollisuuksia k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 draamaa, opettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 tunnepohjaisia ilmauksia sek\u00e4 draaman antia \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opetukselle niin opettajan, oppilaan kuin my\u00f6s ryhm\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Opettajapositioita l\u00f6ytyi aineistosta viisi: kaipaaja, hy\u00f6tyj\u00e4, rakastaja, alistettu ja velvoitettu.\nJokainen positio ilmentyy tulkintarepertuaarien kautta.\n Tutkimuksesta k\u00e4y ilmi draaman aseman olevan yhteiskunnallisessa n\u00e4k\u00f6kulmassa merkitt\u00e4v\u00e4mpi kuin opettajien\nkokemuksissa: opetussuunnitelma ei ole kaikissa tapauksissa pohjana draaman k\u00e4yt\u00f6lle, vaan kokemuspohja on suurempi\nmotivaattori. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi draaman k\u00e4ytt\u00e4minen on voimakkaasti riippuvaista opettajien kokemuksista suhteessa opetuksen\nhaasteisiin ja mahdollisiin resursseihin. Opettajat ilment\u00e4v\u00e4t omaa k\u00e4sityst\u00e4\u00e4n draamasta niin negatiivisin kuin positiivisin\nilmauksin. Draaman hy\u00f6dyt tunnustetaan, ja opettajista suurin osa ilment\u00e4\u00e4 vastauksissaan draaman k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 tai v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin halua\nk\u00e4ytt\u00e4\u00e4 draamaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-05-04T05:52:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-05-04T05:52:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sill\u00e4 olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus\" : \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 draamasta opetus- ja kasvatusty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202005043015", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|