Lähimaksamisen omaksuminen kuluttajanäkökulmasta

Lähimaksaminen on arkipäiväistynyt Suomessa ja maailmalla. Vaikka kyseessä on vielä nuori teknologia, sen käyttäminen on yleistynyt vuosi vuodelta runsaasti. Lähimaksaminen tarjoaa kuluttajille mukautuvuutta, nopeutta ja sujuvuutta maksutapahtumien tekoon sekä kehittynyttä turvallisuutta verrattuna...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juntunen, Kaisa
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68776
Description
Summary:Lähimaksaminen on arkipäiväistynyt Suomessa ja maailmalla. Vaikka kyseessä on vielä nuori teknologia, sen käyttäminen on yleistynyt vuosi vuodelta runsaasti. Lähimaksaminen tarjoaa kuluttajille mukautuvuutta, nopeutta ja sujuvuutta maksutapahtumien tekoon sekä kehittynyttä turvallisuutta verrattuna aiemmin laajassa suosiossa olleisiin maksutapoihin, kuten siru- tai magneettijuovamaksuihin. Osa suomalaisista ei kuitenkaan ole omaksunut lähimaksamista. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, millaiset tekijät vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti lähimaksamisen omaksumiseen kuluttajanäkökulmasta. Tutkielman tutkimuskysymys olikin ”millaiset tekijät vaikuttavat lähimaksamisen omaksumiseen?”. Tutkielmassa havaittiin, että suurinta vastarintaa lähimaksamisen omaksumiselle aiheuttavat epäilykset lähimaksamisen turvallisuudesta ja luotettavuudesta. Tutkimuksessa ilmeni selkeästi, että edelleen osa lähimaksuominaisuuden maksukortissaan omaavista henkilöistä välttää lähimaksun käyttämistä turvallisuusriskien vuoksi. Tulevaisuudessa olisikin tärkeää tutkia lähimaksamisen turvallisuutta vielä lisää, jotta yhä useampi lähimaksuominaisuuden potentiaalinen käyttäjä voisi omaksua lähimaksamisen.