Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa

Väestön hyvinvointitietoisuuden lisääntyminen, digitalisaatio ja teknologioiden sulautuminen osaksi ihmisten arkea ovat nykypäivän suuria trendejä. Ne ovat myös lyhyessä ajassa avanneet monenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia urheilu- ja hyvinvointiteknologiayrityksille. Tässä tutkielmassa selvitet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eskola, Ilmari
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68775
_version_ 1826225778870714368
author Eskola, Ilmari
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eskola, Ilmari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eskola, Ilmari Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eskola, Ilmari
datasource_str_mv jyx
description Väestön hyvinvointitietoisuuden lisääntyminen, digitalisaatio ja teknologioiden sulautuminen osaksi ihmisten arkea ovat nykypäivän suuria trendejä. Ne ovat myös lyhyessä ajassa avanneet monenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia urheilu- ja hyvinvointiteknologiayrityksille. Tässä tutkielmassa selvitetään kyseisen toimialan peruskäsitteitä, analysoidaan alan yritysten ominaispiirteitä sekä perehdytään niiden liiketoimintaympäristöjen osa-alueisiin. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu laadullisen lähdemateriaalin ohella useista tilastollisista aineistoista, jotka on poimittu luotettaviksi arvioiduista tietokannoista. Hermeneuttiseen ja holistiseen tiedonintressiin perustuvan toimiala- ja liiketoimintaympäristöanalyysin kohdekohortti käsittää 38 tutkimuksen typologisointeihin soveltuvaa urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritystä, joiden taustat ovat Suomessa. Tutkielman havaintojen perusteella urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritykset ovat innovaatiointensiivisiä yrityksiä, jotka tuottavat arvokkaan teknologisen tietopääoman avulla uusia tai parannettuja tuotteita urheilun, liikunnan ja hyvinvoinnin tarpeisiin. Yritysten toimintafilosofian ja arvonluonnin peruspilareita ovat nimenomaan digitaalisuutta hyödyntävät teknologiat, ja ne suuntaavat toimintojaan esimerkiksi puettaviin teknologioihin, data-analytiikkaan, sovelluskehitykseen ja pelillistettyjen liikkumisympäristöjen suunnitteluun. Urheilu- ja hyvinvointialan ominaispiirteitä analyysin perusteella ovat uutuuden lisäksi heterogeenisyys, dynaamisuus, riskisyys, globaalin kilpailun tiivistyminen sekä erottautumisen merkityksen kasvu. Alan yritykset ovat toimintamalleiltaan ja -volyymeiltään hyvin erilaisia, eikä niitä ole virallisissa tilastoluokituksissa kategorisoitu omaksi erilliseksi luokakseen. Kun teknologiat kehittyvät nopeasti ja kuluttajien kiinnostus on usein kestoltaan lyhytjänteistä, vaaditaan yrityksiltä ketteryyttä ja kykyä kehittää jatkuvasti tuotteita, joilla on uutuusarvoa tiivistyvissä markkinaraoissa. Suomen markkinoiden kapeus pakottaa kotimaiset toimijat kansainväliseen kilpailuun, jota dominoivat suuret urheiluväline-, ict- ja elektroniikkakonsernit. Suomalaisten urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten menestykseen vaikuttavat monet toimintaympäristötekijät. Sosiokulttuurisessa ympäristössä tärkeitä ovat erilaiset ekosysteemit ja verkostot, joista yritysten on mahdollista saada innovaatiokumppaneita, liikeideoiden validointiapua ja arvokasta näkyvyyttä brändeilleen. Institutionaalinen ympäristö luo edellytyksiä yritysten kasvulle ja kansainvälistymiselle lainsäädännöllisin keinoin, panostamalla alan koulutukseen ja tutkimukseen sekä tukemalla yrityksiä taloudellisesti. Esimerkiksi Tekesin ja nykyisen Business Finlandin tutkimus- ja kehitystuet ovat olleet toimialalla hyvin yleisiä. Rahoitusta on mahdollista hakea myös yksityiseltä sektorilta, kuten pankeilta, enkelisijoittajilta, pääomasijoitusyhtiöiltä ja joukkorahoitusalustoilta. Alan keskeisimmät kehitysajurit voidaan paikantaa teknologiseen toimintaympäristöön. Digitalisation, increasing public awareness of well-being and the integration of technologies into people's daily lives are major trends today. These trends have also opened a wide range of business opportunities for private sector actors such as sports and wellness technology companies. This study explains the basic concepts of sports and wellness technology and provides an overview of the characteristics and business environment of the industry in Finland. In addition to qualitative source material, the empirical data of the study consists of statistical data extracted from databases that have been assessed as scientifically reliable. The industry and business environment analysis of the study is thus based on a hermeneutic and holistic research philosophy. The target cohort consists of 38 sports and wellness technology companies that fit the conceptualizations and have a background in Finland. The study describes sports and wellness technology companies as innovation-intensive companies that use high-tech technology know-how to produce new improved products for the purposes of sports, exercise, and well-being. Unlike other companies in the sports sector, sports and wellness technology companies rely on digital technologies as a foundational part of their operating philosophy. The study found that these companies are directing their business activities in areas such as wearable technologies, data analytics, application development, virtual wellness services, and exergaming environments. Based on the analysis, the characteristics of the sports and well-being sector are novelty, heterogeneity, dynamism, riskiness, intensification of global competition and the growing importance of differentiation. The companies in the industry function with truly variable business models and operating volumes. Rapid development of technologies combined with short-term consumer interests require exceptional agility and ability to create value-added products in tightening niche markets. The narrowness of the Finnish market forces domestic actors into international competition dominated by the major sport equipment, ICT, and electronics companies. Finnish sports and wellness technology companies are dependent on various external business environment factors. In socio-cultural environment, different ecosystems and networks provide companies with innovation partners, business idea validation, and valuable brand visibility. The institutional environment aims to create conditions for growth and internationalization through legislative means, by investing in education and research, and by offering financial resources for companies. The study found that, for example, Tekes' (now Business Finland) research and development subsidies have been very widespread in the industry. It is also possible to apply for funding from the private sector, such as banks, angel investors, venture capitalists and crowdfunding platforms. The most important development drivers in the industry originate from changes in the technological operating environment.
first_indexed 2020-04-30T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eskola, Ilmari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-30T05:26:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-30T05:26:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68775", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "V\u00e4est\u00f6n hyvinvointitietoisuuden lis\u00e4\u00e4ntyminen, digitalisaatio ja teknologioiden sulautuminen osaksi ihmisten arkea ovat nykyp\u00e4iv\u00e4n suuria trendej\u00e4. Ne ovat my\u00f6s lyhyess\u00e4 ajassa avanneet monenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia urheilu- ja hyvinvointiteknologiayrityksille. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n kyseisen toimialan perusk\u00e4sitteit\u00e4, analysoidaan alan yritysten ominaispiirteit\u00e4 sek\u00e4 perehdyt\u00e4\u00e4n niiden liiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6jen osa-alueisiin. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu laadullisen l\u00e4hdemateriaalin ohella useista tilastollisista aineistoista, jotka on poimittu luotettaviksi arvioiduista tietokannoista. Hermeneuttiseen ja holistiseen tiedonintressiin perustuvan toimiala- ja liiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6analyysin kohdekohortti k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 38 tutkimuksen typologisointeihin soveltuvaa urheilu- ja hyvinvointiteknologiayrityst\u00e4, joiden taustat ovat Suomessa.\n\nTutkielman havaintojen perusteella urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritykset ovat innovaatiointensiivisi\u00e4 yrityksi\u00e4, jotka tuottavat arvokkaan teknologisen tietop\u00e4\u00e4oman avulla uusia tai parannettuja tuotteita urheilun, liikunnan ja hyvinvoinnin tarpeisiin. Yritysten toimintafilosofian ja arvonluonnin peruspilareita ovat nimenomaan digitaalisuutta hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t teknologiat, ja ne suuntaavat toimintojaan esimerkiksi puettaviin teknologioihin, data-analytiikkaan, sovelluskehitykseen ja pelillistettyjen liikkumisymp\u00e4rist\u00f6jen suunnitteluun.\n \nUrheilu- ja hyvinvointialan ominaispiirteit\u00e4 analyysin perusteella ovat uutuuden lis\u00e4ksi heterogeenisyys, dynaamisuus, riskisyys, globaalin kilpailun tiivistyminen sek\u00e4 erottautumisen merkityksen kasvu. Alan yritykset ovat toimintamalleiltaan ja -volyymeilt\u00e4\u00e4n hyvin erilaisia, eik\u00e4 niit\u00e4 ole virallisissa tilastoluokituksissa kategorisoitu omaksi erilliseksi luokakseen. Kun teknologiat kehittyv\u00e4t nopeasti ja kuluttajien kiinnostus on usein kestoltaan lyhytj\u00e4nteist\u00e4, vaaditaan yrityksilt\u00e4 ketteryytt\u00e4 ja kyky\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 jatkuvasti tuotteita, joilla on uutuusarvoa tiivistyviss\u00e4 markkinaraoissa. Suomen markkinoiden kapeus pakottaa kotimaiset toimijat kansainv\u00e4liseen kilpailuun, jota dominoivat suuret urheiluv\u00e4line-, ict- ja elektroniikkakonsernit.\n\nSuomalaisten urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten menestykseen vaikuttavat monet toimintaymp\u00e4rist\u00f6tekij\u00e4t. Sosiokulttuurisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4 ovat erilaiset ekosysteemit ja verkostot, joista yritysten on mahdollista saada innovaatiokumppaneita, liikeideoiden validointiapua ja arvokasta n\u00e4kyvyytt\u00e4 br\u00e4ndeilleen. Institutionaalinen ymp\u00e4rist\u00f6 luo edellytyksi\u00e4 yritysten kasvulle ja kansainv\u00e4listymiselle lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6llisin keinoin, panostamalla alan koulutukseen ja tutkimukseen sek\u00e4 tukemalla yrityksi\u00e4 taloudellisesti. Esimerkiksi Tekesin ja nykyisen Business Finlandin tutkimus- ja kehitystuet ovat olleet toimialalla hyvin yleisi\u00e4. Rahoitusta on mahdollista hakea my\u00f6s yksityiselt\u00e4 sektorilta, kuten pankeilta, enkelisijoittajilta, p\u00e4\u00e4omasijoitusyhti\u00f6ilt\u00e4 ja joukkorahoitusalustoilta. Alan keskeisimm\u00e4t kehitysajurit voidaan paikantaa teknologiseen toimintaymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisation, increasing public awareness of well-being and the integration of technologies into people's daily lives are major trends today. These trends have also opened a wide range of business opportunities for private sector actors such as sports and wellness technology companies. This study explains the basic concepts of sports and wellness technology and provides an overview of the characteristics and business environment of the industry in Finland. In addition to qualitative source material, the empirical data of the study consists of statistical data extracted from databases that have been assessed as scientifically reliable. The industry and business environment analysis of the study is thus based on a hermeneutic and holistic research philosophy. The target cohort consists of 38 sports and wellness technology companies that fit the conceptualizations and have a background in Finland.\n\nThe study describes sports and wellness technology companies as innovation-intensive companies that use high-tech technology know-how to produce new improved products for the purposes of sports, exercise, and well-being. Unlike other companies in the sports sector, sports and wellness technology companies rely on digital technologies as a foundational part of their operating philosophy. The study found that these companies are directing their business activities in areas such as wearable technologies, data analytics, application development, virtual wellness services, and exergaming environments.\n\nBased on the analysis, the characteristics of the sports and well-being sector are novelty, heterogeneity, dynamism, riskiness, intensification of global competition and the growing importance of differentiation. The companies in the industry function with truly variable business models and operating volumes. Rapid development of technologies combined with short-term consumer interests require exceptional agility and ability to create value-added products in tightening niche markets. The narrowness of the Finnish market forces domestic actors into international competition dominated by the major sport equipment, ICT, and electronics companies.\n\nFinnish sports and wellness technology companies are dependent on various external business environment factors. In socio-cultural environment, different ecosystems and networks provide companies with innovation partners, business idea validation, and valuable brand visibility. The institutional environment aims to create conditions for growth and internationalization through legislative means, by investing in education and research, and by offering financial resources for companies. The study found that, for example, Tekes' (now Business Finland) research and development subsidies have been very widespread in the industry. It is also possible to apply for funding from the private sector, such as banks, angel investors, venture capitalists and crowdfunding platforms. The most important development drivers in the industry originate from changes in the technological operating environment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-30T05:26:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-30T05:26:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "134", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "urheiluteknologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "data-analytiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "exergaming", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6 Suomessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004302982", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Sciences of Sport", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5032", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esineiden internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritystuet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksityinen sektori", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimialat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rahoitus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansainv\u00e4listyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointiteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68775
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:31Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4cadce0f-00d1-4b53-899e-e16e852dea60\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004302982.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eskola, Ilmari Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa urheiluteknologia data-analytiikka exergaming Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport 5032 liiketoimintaympäristö esineiden internet yritystuet yksityinen sektori toimialat yritykset liiketoiminta innovaatiot rahoitus kansainvälistyminen digitalisaatio hyvinvointiteknologia
title Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa
title_full Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa
title_fullStr Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa
title_full_unstemmed Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa
title_short Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa
title_sort kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa urheilu ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö suomessa
title_sub urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa
title_txtP Kasvumahdollisuuksia kapeissa markkinaraoissa : urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritysten toimiala ja liiketoimintaympäristö Suomessa
topic urheiluteknologia data-analytiikka exergaming Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport 5032 liiketoimintaympäristö esineiden internet yritystuet yksityinen sektori toimialat yritykset liiketoiminta innovaatiot rahoitus kansainvälistyminen digitalisaatio hyvinvointiteknologia
topic_facet 5032 Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport data-analytiikka digitalisaatio esineiden internet exergaming hyvinvointiteknologia innovaatiot kansainvälistyminen liiketoiminta liiketoimintaympäristö rahoitus toimialat urheiluteknologia yksityinen sektori yritykset yritystuet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68775 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004302982
work_keys_str_mv AT eskolailmari kasvumahdollisuuksiakapeissamarkkinaraoissaurheilujahyvinvointiteknologiayritystent