Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä

Tutkimuksessamme tarkasteltiin, miten Jyväskylän yliopiston psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikalla järjestettävän Vaihtoehto väkivallalle -ryhmän jäsenet ja ohjaajat puhuvat ryhmäläisten lapsiaan kohtaan tekemästä väkivallasta. Tutkimme myös, miten vastuunotto ilmenee ryhmäläisten puheessa ja m...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Orama, Anni, Jahkola, Janina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68774
_version_ 1828193069895254016
author Orama, Anni Jahkola, Janina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Orama, Anni Jahkola, Janina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Orama, Anni Jahkola, Janina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Orama, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessamme tarkasteltiin, miten Jyväskylän yliopiston psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikalla järjestettävän Vaihtoehto väkivallalle -ryhmän jäsenet ja ohjaajat puhuvat ryhmäläisten lapsiaan kohtaan tekemästä väkivallasta. Tutkimme myös, miten vastuunotto ilmenee ryhmäläisten puheessa ja miten ohjaajat pyrkivät tuomaan vastuunoton näkökulmaa keskusteluun. Käytimme aineistona videoiduista Vaihtoehto väkivallalle -ryhmän tapaamisista poimittuja keskustelukatkelmia, joissa puhuttiin ryhmäläisten lapsiaan kohtaan tekemästä väkivallasta. Aineistomme koostui 51:sta keskustelukatkelmasta vuosilta 2017- 2019 ja käytimme tutkimusmenetelmänä diskurssianalyysiä. Tuloksena löysimme kahdeksan puhetapaa, jotka nimesimme seuraavasti: tilannesidonnaiset syyt ja vähättely, vaaratilanteiden estämispuhe, väkivallan tuomitseminen, vaihtoehtoiset toimintatavat, kasvatuspuhe, lapsen näkökulma, onnistumispuhe ja juridinen puhe. Vastuunoton määrä vaihteli eri puhetavoissa. Erilaisten väkivaltaan liittyvien puhetapojen tunnistaminen on tärkeää, jotta niihin voidaan reagoida oikein. Lapsen näkökulman esiin tuominen on keskeistä, jotta myös lapset voidaan ottaa huomioon väkivaltainterventiossa. The aim of this study was to examine how batterer treatment group facilitators and members of the group talk about the violence their children have been exposed. We also examined how the group members take responsibility of their violent behavior and how group facilitators build awareness of batterers responsibility in the group discussions. The research analysis was based on 51 extracts from recorded Jyväskylä model - group therapy sessions. The treatment sessions took place at the Psychotherapy Training and Research Centre in the University of Jyväskylä in 2017-2019. The discussion extracts were analyzed qualitatively by using the methods of discourse analysis. As a result we found eight discourses about the batterers’ violence against their children: situational causes and minimization, preventing accidents, judging violence, alternative ways of acting, nurturing discourse, taking child’s perspective, managing to control one’s own behavior and juridical discourse. The amount of taking responsibility varied between discourses. It’s important to recognise different violence-related discourses in order to react to them in an appropriate way. Emphasising the child’s perspective is crucial so that children can be taken into account in violence interventions.
first_indexed 2020-04-30T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Holma, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Orama, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jahkola, Janina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-30T05:22:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-30T05:22:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68774", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessamme tarkasteltiin, miten Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykoterapian opetus- ja tutkimusklinikalla j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4n Vaihtoehto v\u00e4kivallalle -ryhm\u00e4n j\u00e4senet ja ohjaajat puhuvat ryhm\u00e4l\u00e4isten lapsiaan kohtaan tekem\u00e4st\u00e4 v\u00e4kivallasta. Tutkimme my\u00f6s, miten vastuunotto ilmenee ryhm\u00e4l\u00e4isten puheessa ja miten ohjaajat pyrkiv\u00e4t tuomaan vastuunoton n\u00e4k\u00f6kulmaa keskusteluun. K\u00e4ytimme aineistona videoiduista Vaihtoehto v\u00e4kivallalle -ryhm\u00e4n tapaamisista poimittuja keskustelukatkelmia, joissa puhuttiin ryhm\u00e4l\u00e4isten lapsiaan kohtaan tekem\u00e4st\u00e4 v\u00e4kivallasta. Aineistomme koostui 51:sta keskustelukatkelmasta vuosilta 2017- 2019 ja k\u00e4ytimme tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 diskurssianalyysi\u00e4. Tuloksena l\u00f6ysimme kahdeksan puhetapaa, jotka nimesimme seuraavasti: tilannesidonnaiset syyt ja v\u00e4h\u00e4ttely, vaaratilanteiden est\u00e4mispuhe, v\u00e4kivallan tuomitseminen, vaihtoehtoiset toimintatavat, kasvatuspuhe, lapsen n\u00e4k\u00f6kulma, onnistumispuhe ja juridinen puhe. Vastuunoton m\u00e4\u00e4r\u00e4 vaihteli eri puhetavoissa. Erilaisten v\u00e4kivaltaan liittyvien puhetapojen tunnistaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta niihin voidaan reagoida oikein. Lapsen n\u00e4k\u00f6kulman esiin tuominen on keskeist\u00e4, jotta my\u00f6s lapset voidaan ottaa huomioon v\u00e4kivaltainterventiossa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to examine how batterer treatment group facilitators and members of the group talk about the violence their children have been exposed. We also examined how the group members take responsibility of their violent behavior and how group facilitators build awareness of batterers responsibility in the group discussions. The research analysis was based on 51 extracts from recorded Jyv\u00e4skyl\u00e4 model - group therapy sessions. The treatment sessions took place at the Psychotherapy Training and Research Centre in the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 in 2017-2019. The discussion extracts were analyzed qualitatively by using the methods of discourse analysis. As a result we found eight discourses about the batterers\u2019 violence against their children: situational causes and minimization, preventing accidents, judging violence, alternative ways of acting, nurturing discourse, taking child\u2019s perspective, managing to control one\u2019s own behavior and juridical discourse. The amount of taking responsibility varied between discourses. It\u2019s important to recognise different violence-related discourses in order to react to them in an appropriate way. Emphasising the child\u2019s perspective is crucial so that children can be taken into account in violence interventions.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-30T05:22:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-30T05:22:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsiin kohdistuva v\u00e4kivalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsiin kohdistuvasta v\u00e4kivallasta k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t puhetavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Vaihtoehto v\u00e4kivallalle -ryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskursiivinen psykologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapsiin kohdistuvasta v\u00e4kivallasta k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t puhetavat Vaihtoehto v\u00e4kivallalle -ryhm\u00e4ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004302981", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (perheenj\u00e4senet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhev\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hisuhdev\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68774
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:45Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/34e59961-8609-4ddb-b7c6-c42b0f5137f1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004302981.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Orama, Anni Jahkola, Janina Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä lapsiin kohdistuva väkivalta lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmä diskursiivinen psykologia Psykologia Psychology 202 lapset (perheenjäsenet) väkivalta perheväkivalta lähisuhdeväkivalta diskurssianalyysi
title Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä
title_full Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä
title_fullStr Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä
title_full_unstemmed Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä
title_short Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä
title_sort lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat vaihtoehto väkivallalle ryhmässä
title_txtP Lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä
topic lapsiin kohdistuva väkivalta lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmä diskursiivinen psykologia Psykologia Psychology 202 lapset (perheenjäsenet) väkivalta perheväkivalta lähisuhdeväkivalta diskurssianalyysi
topic_facet 202 Psychology Psykologia Vaihtoehto väkivallalle -ryhmä diskursiivinen psykologia diskurssianalyysi lapset (perheenjäsenet) lapsiin kohdistuva väkivalta lapsiin kohdistuvasta väkivallasta käytettävät puhetavat lähisuhdeväkivalta perheväkivalta väkivalta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68774 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004302981
work_keys_str_mv AT oramaanni lapsiinkohdistuvastaväkivallastakäytettävätpuhetavatvaihtoehtoväkivallalleryhmässä