Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla

Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukutaidon yhteyttä 9.-luokkalaisten oppilaiden metakognitiivisiin taitoihin, kun heidän 7. luokan lukutaitonsa otettiin huomioon. Lisäksi tarkasteltiin, oliko taustamuuttujilla (sukupuoli, lukutottumukset ja vanhempien koulutustausta) yhteyttä oppilaiden metakogniti...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hiltunen, Katariina, Annala, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68771
_version_ 1826225713413357568
author Hiltunen, Katariina Annala, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hiltunen, Katariina Annala, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hiltunen, Katariina Annala, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hiltunen, Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukutaidon yhteyttä 9.-luokkalaisten oppilaiden metakognitiivisiin taitoihin, kun heidän 7. luokan lukutaitonsa otettiin huomioon. Lisäksi tarkasteltiin, oliko taustamuuttujilla (sukupuoli, lukutottumukset ja vanhempien koulutustausta) yhteyttä oppilaiden metakognitiivisiin taitoihin. Tutkimusaineisto oli osa laajempaa Alkuportaat-pitkittäistutkimusta. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin keväällä 2014 ja 2016 oppilaiden ollessa 7. ja 9. luokalla. Tutkimusaineisto koostui kahdesta lukutaitoa mittaavasta tehtävästä (tekstin ymmärtäminen ja sanojen lukeminen), vanhempien kyselylomakkeesta sekä oppilaskyselystä, jonka osana oppilaat arvioivat metakognitiivisia taitojaan. Tutkimukseen osallistui 9. luokalla 1 745 oppilasta, joista 829 oli tyttöjä ja 916 oli poikia. Aineisto analysoitiin hierarkkisella regressioanalyysillä. Tulokset osoittivat, että 7. ja 9. luokan lukutaidolla oli positiivinen yhteys 9.-luokkalaisten metakognitiivisiin taitoihin: mitä parempi lukutaito oppilaalla oli, sitä paremmat hänen metakognitiiviset taitonsa olivat. Tytöillä havaittiin olevan paremmat metakognitiiviset taidot kuin pojilla. Lukutottumusten osalta tulokset puolestaan osoittivat, että mitä enemmän oppilaat lukivat vapaa-ajallaan, sitä paremmat heidän metakognitiiviset taitonsa olivat. Lisäksi, mitä korkeampi koulutus vanhemmilla oli, sitä paremmat olivat myös oppilaiden metakognitiiviset taidot. Tämä tutkimus toimii tärkeänä avauksena perusopetuksen päättövaiheessa olevien oppilaiden metakognitiivisten taitojen ja niihin yhteydessä olevien tekijöiden kartoittamisessa.
first_indexed 2020-04-30T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lerkkanen, Marja-Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hiltunen, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Annala, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-30T05:16:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-30T05:16:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68771", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin lukutaidon yhteytt\u00e4 9.-luokkalaisten oppilaiden metakognitiivisiin taitoihin, kun heid\u00e4n 7. luokan lukutaitonsa otettiin huomioon. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, oliko taustamuuttujilla (sukupuoli, lukutottumukset ja vanhempien koulutustausta) yhteytt\u00e4 oppilaiden metakognitiivisiin taitoihin.\nTutkimusaineisto oli osa laajempaa Alkuportaat-pitkitt\u00e4istutkimusta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014 ja 2016 oppilaiden ollessa 7. ja 9. luokalla. Tutkimusaineisto koostui kahdesta lukutaitoa mittaavasta teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 (tekstin ymm\u00e4rt\u00e4minen ja sanojen lukeminen), vanhempien kyselylomakkeesta sek\u00e4 oppilaskyselyst\u00e4, jonka osana oppilaat arvioivat metakognitiivisia taitojaan. Tutkimukseen osallistui 9. luokalla 1 745 oppilasta, joista 829 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 916 oli poikia. Aineisto analysoitiin hierarkkisella regressioanalyysill\u00e4.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 7. ja 9. luokan lukutaidolla oli positiivinen yhteys 9.-luokkalaisten metakognitiivisiin taitoihin: mit\u00e4 parempi lukutaito oppilaalla oli, sit\u00e4 paremmat h\u00e4nen metakognitiiviset taitonsa olivat. Tyt\u00f6ill\u00e4 havaittiin olevan paremmat metakognitiiviset taidot kuin pojilla. Lukutottumusten osalta tulokset puolestaan osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n oppilaat lukivat vapaa-ajallaan, sit\u00e4 paremmat heid\u00e4n metakognitiiviset taitonsa olivat. Lis\u00e4ksi, mit\u00e4 korkeampi koulutus vanhemmilla oli, sit\u00e4 paremmat olivat my\u00f6s oppilaiden metakognitiiviset taidot. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toimii t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 avauksena perusopetuksen p\u00e4\u00e4tt\u00f6vaiheessa olevien oppilaiden metakognitiivisten taitojen ja niihin yhteydess\u00e4 olevien tekij\u00f6iden kartoittamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-30T05:16:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-30T05:16:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "metakognitiiviset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004302978", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metakognitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutottumukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstinymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68771
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/61dbd9ad-54c4-4ce4-a1ae-702c5c0847d5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004302978.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hiltunen, Katariina Annala, Laura Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla metakognitiiviset taidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yläkoulu sukupuoli lukutaito lukeminen metakognitio lukutottumukset ymmärtäminen oppiminen tekstinymmärtäminen luetun ymmärtäminen ajattelu
title Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla
title_full Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla
title_fullStr Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla
title_full_unstemmed Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla
title_short Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla
title_sort lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9 luokalla
title_txtP Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla
topic metakognitiiviset taidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 yläkoulu sukupuoli lukutaito lukeminen metakognitio lukutottumukset ymmärtäminen oppiminen tekstinymmärtäminen luetun ymmärtäminen ajattelu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ajattelu luetun ymmärtäminen lukeminen lukutaito lukutottumukset metakognitiiviset taidot metakognitio oppiminen sukupuoli tekstinymmärtäminen yläkoulu ymmärtäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68771 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004302978
work_keys_str_mv AT hiltunenkatariina lukutaidonyhteysmetakognitiivisiintaitoihin9luokalla