"Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia useiden oppivelvollisuuskoulutusuudistusten merkityksestä heidän opettajuuteensa ja ammatillisuuteensa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena Etelä- Suomen alueella. Tutkimukseen osallistui neljä alakoulun opettajaa, joilla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saloniemi, Mervi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68759
_version_ 1828193069885816832
author Saloniemi, Mervi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saloniemi, Mervi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saloniemi, Mervi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saloniemi, Mervi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia useiden oppivelvollisuuskoulutusuudistusten merkityksestä heidän opettajuuteensa ja ammatillisuuteensa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena Etelä- Suomen alueella. Tutkimukseen osallistui neljä alakoulun opettajaa, joilla kullakin oli työkokemusta vähintään yhden koulutusuudistuksen ajanjaksolta. Tutkimus toteutettiin sisällönanalyysina näiden neljän haastattelun aineistosta. Tutkimuksessa selvisi, että tutkimukseen liittyvät koulutuspoliittiset muutokset vaikuttivat opettajien ammatillisuuteen usealla eri tavalla. Monien uudistusten nopea aikataulu heikensi opettajien sitoutumista uudistuksiin. Uudistuksilla oli vaikutusta myös opettajien kokemiin voimavaroihin. Tällaisina asioina opettajat mainitsivat muun muassa työn määrän, kompetenssin ja vastuun. Työn määrän koettiin kasvaneen erityisesti siksi, että lähikouluperiaatteen myötä paljon tukea tarvitsevien lasten määrä on kasvanut yleisopetuksen ryhmissä. Tähän kysymykseen tukea tarvitsevien lasten määrän kasvusta liittyi opettajien kokemus kompetenssin vaikutuksesta omiin voimavaroihin. Vastuu puolestaan liittyi pitkälti pedagogisiin asiakirjoihin ja erityisopetuslakiuudistukseen. Tässä merkille pantavaa oli tutkimuksessa tehty huomio vastuun luomasta uudesta stressitekijästä opettajan työhön. Tutkimuksen perusteella edellä mainitut kokemukset ovat vaikuttaneet opettajien urasuunniteluun siten, että osa haastatelluista opettajista oli vakavasti harkinnut alan vaihtoa tai jopa vaihtanut alaa.
first_indexed 2020-04-28T20:05:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saloniemi, Mervi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-28T11:35:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-28T11:35:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68759", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 opettajien kokemuksia useiden oppivelvollisuuskoulutusuudistusten merkityksest\u00e4 heid\u00e4n opettajuuteensa ja ammatillisuuteensa. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena Etel\u00e4- Suomen alueella. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 alakoulun opettajaa, joilla kullakin oli ty\u00f6kokemusta v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yhden koulutusuudistuksen ajanjaksolta. Tutkimus toteutettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina n\u00e4iden nelj\u00e4n haastattelun aineistosta. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 tutkimukseen liittyv\u00e4t koulutuspoliittiset muutokset vaikuttivat opettajien ammatillisuuteen usealla eri tavalla. Monien uudistusten nopea aikataulu heikensi opettajien sitoutumista uudistuksiin. Uudistuksilla oli vaikutusta my\u00f6s opettajien kokemiin voimavaroihin. T\u00e4llaisina asioina opettajat mainitsivat muun muassa ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4n, kompetenssin ja vastuun. Ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4n koettiin kasvaneen erityisesti siksi, ett\u00e4 l\u00e4hikouluperiaatteen my\u00f6t\u00e4 paljon tukea tarvitsevien lasten m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut yleisopetuksen ryhmiss\u00e4. T\u00e4h\u00e4n kysymykseen tukea tarvitsevien lasten m\u00e4\u00e4r\u00e4n kasvusta liittyi opettajien kokemus kompetenssin vaikutuksesta omiin voimavaroihin. Vastuu puolestaan liittyi pitk\u00e4lti pedagogisiin asiakirjoihin ja erityisopetuslakiuudistukseen. T\u00e4ss\u00e4 merkille pantavaa oli tutkimuksessa tehty huomio vastuun luomasta uudesta stressitekij\u00e4st\u00e4 opettajan ty\u00f6h\u00f6n. Tutkimuksen perusteella edell\u00e4 mainitut kokemukset ovat vaikuttaneet opettajien urasuunniteluun siten, ett\u00e4 osa haastatelluista opettajista oli vakavasti harkinnut alan vaihtoa tai jopa vaihtanut alaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-28T11:35:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-28T11:35:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppivelvollisuuskoulutusuudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, miss\u00e4 kunnossa opettaja on\" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004282962", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattietiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisluokat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunuudistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68759
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:30Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0fcb16ee-5643-4e5c-95ca-6fc5a0b51219\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004282962.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saloniemi, Mervi "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana oppivelvollisuuskoulutusuudistus Erityispedagogiikka Special Education 101 ammattietiikka toimijuus erityisopetus opettajuus opettajat inkluusio työ ammatti-identiteetti erityisluokat kolmiportainen tuki koulut koulunuudistus
title "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
title_full "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
title_fullStr "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
title_full_unstemmed "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
title_short "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on"
title_sort niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä missä kunnossa opettaja on oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
title_sub oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
title_txtP "Niin sinne vaan luokkaan ja katotaan keväällä, missä kunnossa opettaja on" : oppivelvollisuuskoulutuksen uudistusten seuraukset opettajuuteen ja ammatillisuuteen luokanopettajien kokemana
topic oppivelvollisuuskoulutusuudistus Erityispedagogiikka Special Education 101 ammattietiikka toimijuus erityisopetus opettajuus opettajat inkluusio työ ammatti-identiteetti erityisluokat kolmiportainen tuki koulut koulunuudistus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ammatti-identiteetti ammattietiikka erityisluokat erityisopetus inkluusio kolmiportainen tuki koulunuudistus koulut opettajat opettajuus oppivelvollisuuskoulutusuudistus toimijuus työ
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68759 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004282962
work_keys_str_mv AT saloniemimervi niinsinnevaanluokkaanjakatotaankeväällämissäkunnossaopettajaonoppivelvollisuuskou