Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoulussa annettavaa sosioemotionaalista tukea. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yläkoulun opettajat tukevat oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä. Lisäksi tutkittiin sitä, kuinka tätä oppilaille tarjottavaa tukea tulisi opettajien mielestä k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Virta, Vilma, Korhonen, Petra
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68753
_version_ 1828193069872185344
author Virta, Vilma Korhonen, Petra
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Virta, Vilma Korhonen, Petra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Virta, Vilma Korhonen, Petra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Virta, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoulussa annettavaa sosioemotionaalista tukea. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yläkoulun opettajat tukevat oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä. Lisäksi tutkittiin sitä, kuinka tätä oppilaille tarjottavaa tukea tulisi opettajien mielestä kehittää. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa viidestä eri Keski-Suomen ylä- ja yhtenäiskoulusta. Heistä viisi toimi aineenopettajana ja kaksi erityisopettajana. Aineisto kerättiin haastattelemalla tammikuun 2020 aikana. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opettajat tukivat oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä ohjaamalla heidän käyttäytymistään toivottuun suuntaan ja huomioimalla heidät yksilöllisesti. Käyttäytymistä ohjattiin pääsääntöisesti opettajajohtoisilla keinoilla, kuten rajojen asettamisella. Myös oppilaslähtöisiä keinoja, kuten ryhmätyöskentelyä hyödynnettiin käyttäytymisen ohjaamisessa. Oppilaan yksilöllinen huomioiminen perustui oppilastuntemukseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön, joiden kautta opetusta mukautettiin oppilaskohtaisesti. Eniten kehittämisen tarvetta opettajat näkivät koulun toimintakulttuurin muuttamisessa positiivisemmaksi ja eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Myös oppilaiden toiminnan ja sen seurausten ymmärtämisessä nähtiin kehitettävää. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että oppilaslähtöisten ja ennaltaehkäisevien tuen keinojen käyttöä yläkoulussa tulisi tehostaa. Lisäksi tietoa sosioemotionaalisesta kehityksestä ja sen tukemisesta olisi syytä lisätä. Entistä enemmän pitäisi tunnistaa myös tämän sosioemotionaalisen tuen merkityksellisyys oppilaille.
first_indexed 2024-09-11T08:49:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Virta, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-28T11:22:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-28T11:22:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68753", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin yl\u00e4koulussa annettavaa sosioemotionaalista tukea. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin yl\u00e4koulun opettajat tukevat oppilaiden sosioemotionaalista kehityst\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkittiin sit\u00e4, kuinka t\u00e4t\u00e4 oppilaille tarjottavaa tukea tulisi opettajien mielest\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4. \n\nTutkimukseen osallistui seitsem\u00e4n opettajaa viidest\u00e4 eri Keski-Suomen yl\u00e4- ja yhten\u00e4iskoulusta. Heist\u00e4 viisi toimi aineenopettajana ja kaksi erityisopettajana. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla tammikuun 2020 aikana. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisesti aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \n\nOpettajat tukivat oppilaiden sosioemotionaalista kehityst\u00e4 ohjaamalla heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n toivottuun suuntaan ja huomioimalla heid\u00e4t yksil\u00f6llisesti. K\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ohjattiin p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti opettajajohtoisilla keinoilla, kuten rajojen asettamisella. My\u00f6s oppilasl\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 keinoja, kuten ryhm\u00e4ty\u00f6skentely\u00e4 hy\u00f6dynnettiin k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ohjaamisessa. Oppilaan yksil\u00f6llinen huomioiminen perustui oppilastuntemukseen ja moniammatilliseen yhteisty\u00f6h\u00f6n, joiden kautta opetusta mukautettiin oppilaskohtaisesti. Eniten kehitt\u00e4misen tarvetta opettajat n\u00e4kiv\u00e4t koulun toimintakulttuurin muuttamisessa positiivisemmaksi ja eri tahojen kanssa teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4. My\u00f6s oppilaiden toiminnan ja sen seurausten ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 n\u00e4htiin kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4. \n\nTutkimuksen tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6isten ja ennaltaehk\u00e4isevien tuen keinojen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 yl\u00e4koulussa tulisi tehostaa. Lis\u00e4ksi tietoa sosioemotionaalisesta kehityksest\u00e4 ja sen tukemisesta olisi syyt\u00e4 lis\u00e4t\u00e4. Entist\u00e4 enemm\u00e4n pit\u00e4isi tunnistaa my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n sosioemotionaalisen tuen merkityksellisyys oppilaille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-28T11:22:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-28T11:22:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yl\u00e4koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004282957", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68753
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:50Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0b77c86a-732c-4718-b862-e16dbc7e5a0d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004282957.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Virta, Vilma Korhonen, Petra Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa sosioemotionaalinen kehitys sosioemotionaalinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 yläkoulu vuorovaikutus sosioemotionaaliset taidot oppilaat sosiaaliset taidot opettajat tunteet
title Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa
title_full Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa
title_fullStr Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa
title_full_unstemmed Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa
title_short Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa
title_sort oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa
title_txtP Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa
topic sosioemotionaalinen kehitys sosioemotionaalinen tuki Erityispedagogiikka Special Education 101 yläkoulu vuorovaikutus sosioemotionaaliset taidot oppilaat sosiaaliset taidot opettajat tunteet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education opettajat oppilaat sosiaaliset taidot sosioemotionaalinen kehitys sosioemotionaalinen tuki sosioemotionaaliset taidot tunteet vuorovaikutus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68753 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004282957
work_keys_str_mv AT virtavilma oppilaidensosioemotionaalisenkehityksentukeminenyläkoulussa