"Tää on niinku se juttu!" yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana

Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on yhteisopettajuuden tuomat mahdollisuudet opetuksen eriyttämisen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena on pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan yhteisopettajuutta toteuttavien luokanopettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä. Tutkielma on laadull...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nissinen, Saija, Ojala, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68749
_version_ 1828193069865893888
author Nissinen, Saija Ojala, Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nissinen, Saija Ojala, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nissinen, Saija Ojala, Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nissinen, Saija
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on yhteisopettajuuden tuomat mahdollisuudet opetuksen eriyttämisen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena on pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan yhteisopettajuutta toteuttavien luokanopettajien kokemuksia opetuksen eriyttämisestä. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka tieteenfilosofisena lähtökohtana on fenomenologis–hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimuksen aineisto koostuu kolmen yhteisopettajuutta toteuttavan työparin haastatteluista. Aineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Aineiston analysoinnissa on käytetty tukena Jari Eskolan esittämää laadullisen aineiston analyysipolkua. Aineistosta on löydetty kolme merkityskokonaisuutta ja 10 teemaa. Tutkielman tuloksien mukaan luokanopettajien välinen yhteisopettajuus mahdollistaa opetuksen eriyttämisen hyvin. Yhteisopettajuuden muoto vaikuttaa kuitenkin siihen, miten yhteisopettajuutta on hyödynnetty opetuksen eriyttämiseksi. Työparit kokevat, että yhteisopettajuuden tuomat hyödyt ovat myös vahva oppilaantuntemus, monipuolinen pedagogiikka, opettajien ammatillinen kasvu ja työhyvinvointi. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että onnistuakseen yhteisopettajuus vaatii opettajilta yhdenmukaisen näkemyksen oppimisesta ja opettamisesta. Eriyttämisen näkökulmasta tarkasteltuna korostuu työparien yhteinen suunnitteluaika sekä opetuksen toteuttaminen, jotka perustuvat vahvaan oppilaantuntemukseen
first_indexed 2020-04-28T20:05:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nissinen, Saija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-28T11:11:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-28T11:11:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68749", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman aiheena on yhteisopettajuuden tuomat mahdollisuudet opetuksen eriytt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena on\npyrki\u00e4 kuvaamaan, ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan yhteisopettajuutta toteuttavien luokanopettajien kokemuksia opetuksen eriytt\u00e4misest\u00e4.\nTutkielma on laadullinen tutkimus, jonka tieteenfilosofisena l\u00e4ht\u00f6kohtana\non fenomenologis\u2013hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimuksen aineisto koostuu\nkolmen yhteisopettajuutta toteuttavan ty\u00f6parin haastatteluista. Aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Aineiston analysoinnissa on\nk\u00e4ytetty tukena Jari Eskolan esitt\u00e4m\u00e4\u00e4 laadullisen aineiston analyysipolkua. Aineistosta on l\u00f6ydetty kolme merkityskokonaisuutta ja 10 teemaa.\nTutkielman tuloksien mukaan luokanopettajien v\u00e4linen yhteisopettajuus\nmahdollistaa opetuksen eriytt\u00e4misen hyvin. Yhteisopettajuuden muoto vaikuttaa kuitenkin siihen, miten yhteisopettajuutta on hy\u00f6dynnetty opetuksen eriytt\u00e4miseksi. Ty\u00f6parit kokevat, ett\u00e4 yhteisopettajuuden tuomat hy\u00f6dyt ovat my\u00f6s\nvahva oppilaantuntemus, monipuolinen pedagogiikka, opettajien ammatillinen\nkasvu ja ty\u00f6hyvinvointi.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 onnistuakseen yhteisopettajuus vaatii opettajilta yhdenmukaisen n\u00e4kemyksen oppimisesta ja opettamisesta. Eriytt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna korostuu ty\u00f6parien yhteinen\nsuunnitteluaika sek\u00e4 opetuksen toteuttaminen, jotka perustuvat vahvaan oppilaantuntemukseen", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-28T11:11:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-28T11:11:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksen yksil\u00f6llist\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaantuntemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"T\u00e4\u00e4 on niinku se juttu!\" : yhteisopettajuus opetuksen eriytt\u00e4misen mahdollistajana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004282953", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68749
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:37Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/28f9564b-ba27-4b92-ad56-991c94ce27ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004282953.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nissinen, Saija Ojala, Katariina "Tää on niinku se juttu!" : yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana opetuksen yksilöllistäminen oppilaantuntemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat eriyttäminen yhteisopettajuus
title "Tää on niinku se juttu!" : yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana
title_full "Tää on niinku se juttu!" : yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana
title_fullStr "Tää on niinku se juttu!" : yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana "Tää on niinku se juttu!" : yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana
title_full_unstemmed "Tää on niinku se juttu!" : yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana "Tää on niinku se juttu!" : yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana
title_short "Tää on niinku se juttu!"
title_sort tää on niinku se juttu yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana
title_sub yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana
title_txtP "Tää on niinku se juttu!" : yhteisopettajuus opetuksen eriyttämisen mahdollistajana
topic opetuksen yksilöllistäminen oppilaantuntemus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat eriyttäminen yhteisopettajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eriyttäminen luokanopettajat opetuksen yksilöllistäminen oppilaantuntemus yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68749 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004282953
work_keys_str_mv AT nissinensaija tääonniinkusejuttuyhteisopettajuusopetukseneriyttämisenmahdollistajana