Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan yritykselle Meksikossa. Tutkimusta varten kerätystä aineistosta oli päämääränä selvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eronen, Lauri
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68685
_version_ 1826225682377605120
author Eronen, Lauri
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Eronen, Lauri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Eronen, Lauri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Eronen, Lauri
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan yritykselle Meksikossa. Tutkimusta varten kerätystä aineistosta oli päämääränä selvittää hakutermien perusteella, millä ostopäätösprosessintasolla kuluttaja on haun tehdessä ja analysoida hakukonemainonnan tehokkuutta eri tasoilla. Työn teoreettinen viitekehys käsittelee kuluttajan ostopäätösprosessia sekä hakukonemarkkinointia. Ostopäätösprosessimallia hyödynnetään paljon markkinoinnissa. Hakukonemarkkinointi muodostaa merkittävän osuuden digitaalisesta markkinoinnista ja sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Lähteinä käytettiin laajalti kotimaisia ja ulkomaisia kirjallisuuslähteitä, internet-julkaisuja, sekä tieteellisiä artikkeleita. Tutkimusmuotona käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa, jossa analysointiin yrityksen hakukonemainontadataa. Tutkimuksessa analysoitiin 35 870 haun tuloksia kolmen kuukauden ajalta. Kuluttajien käyttämät hakutermit luokiteltiin ostopäätösprosessin vaiheisiin ja niihin liittyvää käyttäytymistä verrataan hakukonemainonnan tuloksiin. Analyysimenetelminä käytettiin aineiston luokittelua sekä Krustal-Wallis ja Mann Whitney U-testiä. Analyysin tulokset osoittavat, että haut voidaan jakaa ostopäätösprosessin vaiheisiin hakutermin mukaan. Tutkimuksessa selvisi, että hakukonemainonnan tehokkuudessa vaikuttaa olevan eroja ostoprosessin eri vaiheissa. Tulokset osoittavat, ostoprosessin loppuvaiheilla olevat kuluttajat tekevät todennäköisemmin oston, joten nämä ovat tuottoisampi kohderyhmä yritykselle. Eri vaiheilla olevat kuluttajat tarvitsevat erilaista tietoa, joten hakukonemainontaa tulee kohdistaa niiden mukaan. Tämä tutkimus pyrkii ymmärtämään kuluttajien ostokäyttäytymistä internetin hakukoneissa. Lisäksi tutkimuksen havainnot hyödyttävät mainostajia tehokkaiden mainoskampanjoiden suunnitellussa ja toteuttamisessa.
first_indexed 2020-04-27T20:23:02Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Eronen, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-27T05:34:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-27T05:34:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68685", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessia sek\u00e4 sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonek\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan yritykselle Meksikossa. Tutkimusta varten ker\u00e4tyst\u00e4 aineistosta oli p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 hakutermien perusteella, mill\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessintasolla kuluttaja on haun tehdess\u00e4 ja analysoida hakukonemainonnan tehokkuutta eri tasoilla. \n \nTy\u00f6n teoreettinen viitekehys k\u00e4sittelee kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessia sek\u00e4 hakukonemarkkinointia. Ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessimallia hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n paljon markkinoinnissa. Hakukonemarkkinointi muodostaa merkitt\u00e4v\u00e4n osuuden digitaalisesta markkinoinnista ja sen merkitys kasvaa jatkuvasti. L\u00e4htein\u00e4 k\u00e4ytettiin laajalti kotimaisia ja ulkomaisia kirjallisuusl\u00e4hteit\u00e4, internet-julkaisuja, sek\u00e4 tieteellisi\u00e4 artikkeleita. \n \nTutkimusmuotona k\u00e4ytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa, jossa analysointiin yrityksen hakukonemainontadataa. Tutkimuksessa analysoitiin 35 870 haun tuloksia kolmen kuukauden ajalta. Kuluttajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t hakutermit luokiteltiin ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin vaiheisiin ja niihin liittyv\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 verrataan hakukonemainonnan tuloksiin. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin aineiston luokittelua sek\u00e4 Krustal-Wallis ja Mann Whitney U-testi\u00e4. \n \nAnalyysin tulokset osoittavat, ett\u00e4 haut voidaan jakaa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin vaiheisiin hakutermin mukaan. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 hakukonemainonnan tehokkuudessa vaikuttaa olevan eroja ostoprosessin eri vaiheissa. Tulokset osoittavat, ostoprosessin loppuvaiheilla olevat kuluttajat tekev\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isemmin oston, joten n\u00e4m\u00e4 ovat tuottoisampi kohderyhm\u00e4 yritykselle. Eri vaiheilla olevat kuluttajat tarvitsevat erilaista tietoa, joten hakukonemainontaa tulee kohdistaa niiden mukaan. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuluttajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 internetin hakukoneissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen havainnot hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4t mainostajia tehokkaiden mainoskampanjoiden suunnitellussa ja toteuttamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-27T05:34:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-27T05:34:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hakukonemainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6sprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004272898", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hakuohjelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68685
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Eronen, Lauri Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa ostopäätösprosessi hakukonemainonta Markkinointi Marketing 20423 ostokäyttäytyminen markkinointi kuluttajakäyttäytyminen hakuohjelmat mainonta Internet ostopäätökset
title Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
title_full Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
title_fullStr Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
title_full_unstemmed Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
title_short Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
title_sort kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
title_txtP Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
topic ostopäätösprosessi hakukonemainonta Markkinointi Marketing 20423 ostokäyttäytyminen markkinointi kuluttajakäyttäytyminen hakuohjelmat mainonta Internet ostopäätökset
topic_facet 20423 Internet Marketing Markkinointi hakukonemainonta hakuohjelmat kuluttajakäyttäytyminen mainonta markkinointi ostokäyttäytyminen ostopäätökset ostopäätösprosessi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68685 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004272898
work_keys_str_mv AT eronenlauri kuluttajanostopäätösprosessinvaiheenmerkityshakukonemainonnassa