User experience on an ecommerce website a case study

Käyttökokemus (UX) koostuu käyttäjän sekä käyttöliittymän vuorovaikutuksesta tietyssä kontekstissa, sisältäen myös kokemukseen liittyvät tunteet sekä ajatukset. Käytettävyys puolestaan käsittää käyttöliittymän tehokkuuden sekä käyttäjän tyytyväisyyden. Käyttäjäkeskeisen vuorovaikutussuunnittelun tav...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ritonummi, Saima
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68647
_version_ 1826225765747785728
author Ritonummi, Saima
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ritonummi, Saima Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ritonummi, Saima Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ritonummi, Saima
datasource_str_mv jyx
description Käyttökokemus (UX) koostuu käyttäjän sekä käyttöliittymän vuorovaikutuksesta tietyssä kontekstissa, sisältäen myös kokemukseen liittyvät tunteet sekä ajatukset. Käytettävyys puolestaan käsittää käyttöliittymän tehokkuuden sekä käyttäjän tyytyväisyyden. Käyttäjäkeskeisen vuorovaikutussuunnittelun tavoite on luoda tehokkaampia ja vaivattomampia käyttöliittymiä, esimerkiksi nettisivuja. Suunnittelussa on huomioitava käyttäjien kahtalaiset tarpeet; vuorovaikutuksen tulee täyttää sekä käytännön tarpeet että hedoniset tarpeet. Hyvä käyttökokemus on tärkeä tekijä toimivan asiakaspolun luomiseksi verkossa. Tässä tutkimuksessa asiakaspolku käsittää nettisivulla tapahtuvan ostoprosessin. Asiakaspolun suunnittelu auttaa kuluttajaa saavuttamaan tavoitteensa sekä helpottaa päätöksentekoprosessia, jotka ennustavat positiivista käyttökokemusta – mikä lisää kuluttajan luottamusta sekä ostoaikeita. Käyttötestauksella selvitetään, mitkä elementit ja ominaisuudet ovat onnistuneita käyttäjän näkökulmasta ja mitkä toisaalta aiheuttavat hankaluuksia sekä estävät käyttäjää saavuttamasta tavoitteitaan, vaikuttaen negatiivisesti käyttökokemukseen. Tämä tutkimus toteutetaan cognitive walkthrough -metodilla tapaustukimuksena yrityksen nettisivuille. Cognitive walkthrough on käyttötestauksessa laajalti käytetty metodi, jonka avulla paikannetaan mahdollisia ongelmia käytettävyyteen liittyen. Lisäksi tutkimukseen osallistuvat täyttävät haastattelun, joka sisältää käyttökokemukseen liittyviä kysymyksiä ja arvioinnin siitä, millainen käyttökokemus heidän mielestään oli. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ovatko yrityksen nettisivujen käyttökokemus sekä asiakaspolku onnistuneita. Tulokset viittaavat siihen, että käytettävyyden ja käytännöllisyyden puolesta nettisivut ovat onnistuneet, mutta itse käyttökokemus kärsii hieman suunnittelussa tehdyistä valinnoista. Ostoprosessi nettisivuilla on yksinkertainen ja intuitiivinen, mutta yksi käytettävyysongelma aiheutti osallistujissa epävarmuutta liittyen ostopäätöksen tekoon. Tutkimustulokset tukevat teoriaa, jonka mukaan käyttäjän tarpeet vuorovaikutukselle ovat kahtalaiset; pragmaattisen käytettävyyden lisäksi myös vuorovaikutukseen liittyvät tunteet vaikuttavat arvioon käyttökokemuksesta. User Experience (UX) consists of user interacting with a system in a specific context. Usability addresses efficiency, effectiveness, and satisfaction (i.e. user’s ability to use an interface), whereas UX describes the whole interaction, including user’s thoughts and feelings about the interaction. In user-centered design practice, the goal is to help users work more efficiently and effortlessly. User needs are two-fold: the interaction should fulfill both pragmatic and hedonic user needs. Good UX is an important factor of efficient, satisfactory online customer journey. In this study, customer journey is the path user goes through on an ecommerce website. Planning the customer journey carefully will help users perform tasks efficiently and accomplish their goals and ease their decision-making process. Task performance and user satisfaction are predictors for positive UX, which predicts consumer trust and purchase intention. Ultimately, the goal for an ecommerce website is to generate more sales and increase customer satisfaction. The purpose of website usability testing is to discover successful and unsuccessful features; pain points and problems that prevent users from accomplishing their goals and are likely to affect UX negatively. This study is conducted for a case company using qualitative usability testing method, cognitive walkthrough. Cognitive walkthrough helps to discover potential usability problems, reasons behind them, and possible solutions to them. In addition, exit interview includes UX questions, where participants evaluate their own subjective experience of the interaction. This study aims to answer if the website facilitates good UX and customer journey. Findings suggest that case company’s website is successful when it comes to usability, the pragmatic quality of the interaction. However, UX, the hedonic quality of interaction suffers from some design choices. The shopping process on the website is simple and intuitive, but at the same time one usability problem caused uncertainty and hesitation before purchase decision. Research findings support the idea that user needs are two-fold, and users have both pragmatic and hedonic expectations for interaction.
first_indexed 2024-09-11T08:52:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoma, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ritonummi, Saima", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-23T06:25:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-23T06:25:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68647", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4ytt\u00f6kokemus (UX) koostuu k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n vuorovaikutuksesta tietyss\u00e4 kontekstissa, sis\u00e4lt\u00e4en my\u00f6s kokemukseen liittyv\u00e4t tunteet sek\u00e4 ajatukset. K\u00e4ytett\u00e4vyys puolestaan k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n tehokkuuden sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n tyytyv\u00e4isyyden. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4keskeisen vuorovaikutussuunnittelun tavoite on luoda tehokkaampia ja vaivattomampia k\u00e4ytt\u00f6liittymi\u00e4, esimerkiksi nettisivuja. Suunnittelussa on huomioitava k\u00e4ytt\u00e4jien kahtalaiset tarpeet; vuorovaikutuksen tulee t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tarpeet ett\u00e4 hedoniset tarpeet. Hyv\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6kokemus on t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4 toimivan asiakaspolun luomiseksi verkossa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa asiakaspolku k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 nettisivulla tapahtuvan ostoprosessin. Asiakaspolun suunnittelu auttaa kuluttajaa saavuttamaan tavoitteensa sek\u00e4 helpottaa p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoprosessia, jotka ennustavat positiivista k\u00e4ytt\u00f6kokemusta \u2013 mik\u00e4 lis\u00e4\u00e4 kuluttajan luottamusta sek\u00e4 ostoaikeita.\n\nK\u00e4ytt\u00f6testauksella selvitet\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 elementit ja ominaisuudet ovat onnistuneita k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta ja mitk\u00e4 toisaalta aiheuttavat hankaluuksia sek\u00e4 est\u00e4v\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4\u00e4 saavuttamasta tavoitteitaan, vaikuttaen negatiivisesti k\u00e4ytt\u00f6kokemukseen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus toteutetaan cognitive walkthrough -metodilla tapaustukimuksena yrityksen nettisivuille. Cognitive walkthrough on k\u00e4ytt\u00f6testauksessa laajalti k\u00e4ytetty metodi, jonka avulla paikannetaan mahdollisia ongelmia k\u00e4ytett\u00e4vyyteen liittyen. Lis\u00e4ksi tutkimukseen osallistuvat t\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t haastattelun, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6kokemukseen liittyvi\u00e4 kysymyksi\u00e4 ja arvioinnin siit\u00e4, millainen k\u00e4ytt\u00f6kokemus heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n oli.\n\nTutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, ovatko yrityksen nettisivujen k\u00e4ytt\u00f6kokemus sek\u00e4 asiakaspolku onnistuneita. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4vyyden ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden puolesta nettisivut ovat onnistuneet, mutta itse k\u00e4ytt\u00f6kokemus k\u00e4rsii hieman suunnittelussa tehdyist\u00e4 valinnoista. Ostoprosessi nettisivuilla on yksinkertainen ja intuitiivinen, mutta yksi k\u00e4ytett\u00e4vyysongelma aiheutti osallistujissa ep\u00e4varmuutta liittyen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen tekoon. Tutkimustulokset tukevat teoriaa, jonka mukaan k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n tarpeet vuorovaikutukselle ovat kahtalaiset; pragmaattisen k\u00e4ytett\u00e4vyyden lis\u00e4ksi my\u00f6s vuorovaikutukseen liittyv\u00e4t tunteet vaikuttavat arvioon k\u00e4ytt\u00f6kokemuksesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "User Experience (UX) consists of user interacting with a system in a specific context. Usability addresses efficiency, effectiveness, and satisfaction (i.e. user\u2019s ability to use an interface), whereas UX describes the whole interaction, including user\u2019s thoughts and feelings about the interaction. In user-centered design practice, the goal is to help users work more efficiently and effortlessly. User needs are two-fold: the interaction should fulfill both pragmatic and hedonic user needs. Good UX is an important factor of efficient, satisfactory online customer journey. In this study, customer journey is the path user goes through on an ecommerce website. Planning the customer journey carefully will help users perform tasks efficiently and accomplish their goals and ease their decision-making process. Task performance and user satisfaction are predictors for positive UX, which predicts consumer trust and purchase intention. Ultimately, the goal for an ecommerce website is to generate more sales and increase customer satisfaction.\n\nThe purpose of website usability testing is to discover successful and unsuccessful features; pain points and problems that prevent users from accomplishing their goals and are likely to affect UX negatively. This study is conducted for a case company using qualitative usability testing method, cognitive walkthrough. Cognitive walkthrough helps to discover potential usability problems, reasons behind them, and possible solutions to them. In addition, exit interview includes UX questions, where participants evaluate their own subjective experience of the interaction.\n\nThis study aims to answer if the website facilitates good UX and customer journey. Findings suggest that case company\u2019s website is successful when it comes to usability, the pragmatic quality of the interaction. However, UX, the hedonic quality of interaction suffers from some design choices. The shopping process on the website is simple and intuitive, but at the same time one usability problem caused uncertainty and hesitation before purchase decision. Research findings support the idea that user needs are two-fold, and users have both pragmatic and hedonic expectations for interaction.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-04-23T06:25:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-23T06:25:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "web design", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ecommerce", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online customer journey", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "consumer decision-making", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "User experience on an ecommerce website : a case study", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004232856", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "electronic commerce", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "consumer behaviour", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "user interfaces", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "usability", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "user experience", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68647
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:53Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3c2fbd8-f037-4df2-9b4c-b408c2a959e1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004232856.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ritonummi, Saima User experience on an ecommerce website : a case study web design ecommerce online customer journey consumer decision-making Markkinointi Marketing 20423 verkkokauppa kuluttajakäyttäytyminen käyttöliittymät käytettävyys käyttäjäkokemus electronic commerce consumer behaviour user interfaces usability user experience
title User experience on an ecommerce website : a case study
title_full User experience on an ecommerce website : a case study
title_fullStr User experience on an ecommerce website : a case study User experience on an ecommerce website : a case study
title_full_unstemmed User experience on an ecommerce website : a case study User experience on an ecommerce website : a case study
title_short User experience on an ecommerce website
title_sort user experience on an ecommerce website a case study
title_sub a case study
title_txtP User experience on an ecommerce website : a case study
topic web design ecommerce online customer journey consumer decision-making Markkinointi Marketing 20423 verkkokauppa kuluttajakäyttäytyminen käyttöliittymät käytettävyys käyttäjäkokemus electronic commerce consumer behaviour user interfaces usability user experience
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi consumer behaviour consumer decision-making ecommerce electronic commerce kuluttajakäyttäytyminen käytettävyys käyttäjäkokemus käyttöliittymät online customer journey usability user experience user interfaces verkkokauppa web design
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68647 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004232856
work_keys_str_mv AT ritonummisaima userexperienceonanecommercewebsiteacasestudy