"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta

Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina vaille laajaa tietämystä musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. Tämä tutkie...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nyyssönen, Tiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68637
_version_ 1826225818640056320
author Nyyssönen, Tiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nyyssönen, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nyyssönen, Tiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nyyssönen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina vaille laajaa tietämystä musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus eri aineistoihin. Pohjustan tutkimusaihettani toisessa luvussa käsittelemällä musiikkialaa yleensä sekä määrittelemällä muusikon terminä ja ammattina. Kolmannessa luvussa käsittelen muusikon koulutusvaihtoehtoja Suomessa ja sitä, miten musiikin koulutuksesta sijoitutaan. Neljäs luku pureutuu koulumaailmaan ja siihen, mitä ohjeita perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat antavat musiikinopettajalle muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjaukseen, ja mikä on opinto-ohjauksen rooli. Tutkielmani toi esille sen, että musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta monin eri tavoin. Musiikinopettajien rooli muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjauksessa on merkittävä ja voi joissain tapauksissa olla jopa ratkaisevan tärkeä. Musiikinopettajien kannattaa ohjata oppilasta taiteen perusopetuksen tai muun musiikillisen harrastuneisuuden pariin. Musiikinopettajan kannattaa myös ottaa selvää musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. On tärkeää, että musiikinopettajat tuovat esille ammattiin liittyviä realiteetteja ja ominaispiirteitä, ja näin rikkovat alaan liittyviä stereotypioita ja illuusioita, joita esimerkiksi media voi luoda. Musiikinopettajan täytyy olla myös rehti palautteen antaja eli antaa oppilaalle rehellistä palautetta kehitettävistä ja hyvistä ominaisuuksista, mitä tulee musiikillisiin taitoihin. Musiikinopettajien kannattaa tehdä vahvaa yhteistyötä opinto-ohjaajien kanssa, sillä niin voidaan varmistaa se, että oppilaan ohjaus olisi mahdollisimman laadukasta. Perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien musiikin oppiainekohtaisissa ohjeistuksissa ei ollut konkreettista ohjeistusta siitä, miten ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Opetussuunnitelmien yleisissä ohjeissa oli kuitenkin ohjeita, joita noudattamalla myös muusikon ammatista kiinnostuneella nuorella pitäisi olla mahdollisimman hyvät edellytykset suunnitella koulutuspolkuaan ja uraansa musiikin parissa. Musiikinopettajan siis kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon nämä yleiset ohjeet omassa opetuksessaan ja käsitellä niitä siten, miten ne hyödyttäisivät muusikon ammattiin pyrkivää. Jatkotutkimusaiheita tälle tutkielmalle olisi esimerkiksi se, miten musiikinopettajat noudattavat opetussuunnitelmien yleisiä ohjeita? Jäävätkö yleiset ohjeet oppiainekohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen varjoon? Olisi myös mielenkiintoista selvittää, kuinka yleistä on, että musiikkialasta kiinnostuneet ovat kokeneet saaneensa puutteellista opinto-ohjausta. Rajasin tutkielman ulkopuolelle erikoislukiot ja –luokat, sillä tutkimusalueeni olisi kasvanut muuten liian suureksi.
first_indexed 2020-04-22T20:02:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyyss\u00f6nen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-22T04:15:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-22T04:15:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68637", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Selvitin t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkil\u00f6kohtaisten kokemusteni pohjalta, sill\u00e4 j\u00e4in lukio- ja peruskouluaikoina vaille laajaa tiet\u00e4myst\u00e4 musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. T\u00e4m\u00e4 tutkielma on kirjallisuuskatsaus eri aineistoihin. Pohjustan tutkimusaihettani toisessa luvussa k\u00e4sittelem\u00e4ll\u00e4 musiikkialaa yleens\u00e4 sek\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4ll\u00e4 muusikon termin\u00e4 ja ammattina. Kolmannessa luvussa k\u00e4sittelen muusikon koulutusvaihtoehtoja Suomessa ja sit\u00e4, miten musiikin koulutuksesta sijoitutaan. Nelj\u00e4s luku pureutuu koulumaailmaan ja siihen, mit\u00e4 ohjeita perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmat antavat musiikinopettajalle muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjaukseen, ja mik\u00e4 on opinto-ohjauksen rooli.\nTutkielmani toi esille sen, ett\u00e4 musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta monin eri tavoin. Musiikinopettajien rooli muusikon ammattia tavoittelevan oppilaan ohjauksessa on merkitt\u00e4v\u00e4 ja voi joissain tapauksissa olla jopa ratkaisevan t\u00e4rke\u00e4. Musiikinopettajien kannattaa ohjata oppilasta taiteen perusopetuksen tai muun musiikillisen harrastuneisuuden pariin. Musiikinopettajan kannattaa my\u00f6s ottaa selv\u00e4\u00e4 musiikkialan eri koulutusvaihtoehdoista. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 musiikinopettajat tuovat esille ammattiin liittyvi\u00e4 realiteetteja ja ominaispiirteit\u00e4, ja n\u00e4in rikkovat alaan liittyvi\u00e4 stereotypioita ja illuusioita, joita esimerkiksi media voi luoda. Musiikinopettajan t\u00e4ytyy olla my\u00f6s rehti palautteen antaja eli antaa oppilaalle rehellist\u00e4 palautetta kehitett\u00e4vist\u00e4 ja hyvist\u00e4 ominaisuuksista, mit\u00e4 tulee musiikillisiin taitoihin. Musiikinopettajien kannattaa tehd\u00e4 vahvaa yhteisty\u00f6t\u00e4 opinto-ohjaajien kanssa, sill\u00e4 niin voidaan varmistaa se, ett\u00e4 oppilaan ohjaus olisi mahdollisimman laadukasta. Perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien musiikin oppiainekohtaisissa ohjeistuksissa ei ollut konkreettista ohjeistusta siit\u00e4, miten ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Opetussuunnitelmien yleisiss\u00e4 ohjeissa oli kuitenkin ohjeita, joita noudattamalla my\u00f6s muusikon ammatista kiinnostuneella nuorella pit\u00e4isi olla mahdollisimman hyv\u00e4t edellytykset suunnitella koulutuspolkuaan ja uraansa musiikin parissa. Musiikinopettajan siis kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon n\u00e4m\u00e4 yleiset ohjeet omassa opetuksessaan ja k\u00e4sitell\u00e4 niit\u00e4 siten, miten ne hy\u00f6dytt\u00e4isiv\u00e4t muusikon ammattiin pyrkiv\u00e4\u00e4.\nJatkotutkimusaiheita t\u00e4lle tutkielmalle olisi esimerkiksi se, miten musiikinopettajat noudattavat opetussuunnitelmien yleisi\u00e4 ohjeita? J\u00e4\u00e4v\u00e4tk\u00f6 yleiset ohjeet oppiainekohtaisten tavoitteiden ja sis\u00e4lt\u00f6jen varjoon? Olisi my\u00f6s mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4, kuinka yleist\u00e4 on, ett\u00e4 musiikkialasta kiinnostuneet ovat kokeneet saaneensa puutteellista opinto-ohjausta. Rajasin tutkielman ulkopuolelle erikoislukiot ja \u2013luokat, sill\u00e4 tutkimusalueeni olisi kasvanut muuten liian suureksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2020-04-22T04:15:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-22T04:15:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konservatorio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ope, miten musta vois tulla laulaja?\" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004222846", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muusikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkioppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erikoislukiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68637
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4288a8f7-0eef-4ebe-b87d-b299a0f633c5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004222846.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nyyssönen, Tiina "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta musiikinopetus konservatorio Musiikkikasvatus Music Education 3052 opinto-ohjaus musiikki musiikkiala musiikinopettajat musiikkikasvatus muusikot musiikkioppilaitokset musiikkipedagogiikka opetus erikoislukiot
title "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
title_full "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
title_fullStr "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
title_full_unstemmed "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
title_short "Ope, miten musta vois tulla laulaja?"
title_sort ope miten musta vois tulla laulaja musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
title_sub musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
title_txtP "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
topic musiikinopetus konservatorio Musiikkikasvatus Music Education 3052 opinto-ohjaus musiikki musiikkiala musiikinopettajat musiikkikasvatus muusikot musiikkioppilaitokset musiikkipedagogiikka opetus erikoislukiot
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus erikoislukiot konservatorio musiikinopettajat musiikinopetus musiikki musiikkiala musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset musiikkipedagogiikka muusikot opetus opinto-ohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68637 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004222846
work_keys_str_mv AT nyyssönentiina opemitenmustavoistullalaulajamusiikinopettajienvalmiudetohjatamuusikonammattiatav