Lapset YouTubessa 6.-luokkalaiset tubettajuutta ja kaupallista yhteistyötä tarkastelemassa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi 6.-luokkalaiset katsovat YouTubea ja millaisena he käsittävät tubettajuuden. Tutkimme myös, miten lapset pystyvät tunnistamaan ja tulkitsemaan vaikuttamisen keinoja YouTube-videolta. Lisäksi tarkastelimme lasten kokemuksia siitä, voiko tubettaja vai...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Teinonen, Johanna, Seppänen, Viivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68628
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi 6.-luokkalaiset katsovat YouTubea ja millaisena he käsittävät tubettajuuden. Tutkimme myös, miten lapset pystyvät tunnistamaan ja tulkitsemaan vaikuttamisen keinoja YouTube-videolta. Lisäksi tarkastelimme lasten kokemuksia siitä, voiko tubettaja vaikuttaa toiminnallaan tai puheellaan heihin itseensä, sekä näkemyksiä siitä, voiko tubettaja vaikuttaa muihin katsojiin. Tutkimus on laadullinen, ja siinä hyödynnettiin sekä fenomenologista että fenomenografista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui 15 kuudennen luokan oppilasta, joita haastateltiin pareittain. Haastattelun yhteydessä katsottiin osia tubettaja Roni Backin julkaisemasta YouTube-videosta. Aineiston analyysitapana oli laadullinen sisällönanalyysi, joka toteutettiin teoriaohjaavasti. Analyysiä varten loimme taitotasotaulukon kaupallisen yhteistyön tunnistamisesta YouTube-videolla. Oppilaiden mainitsemia syitä katsoa YouTubea olivat harrastusta, YouTube-genreä tai tubettajaa koskeva kiinnostus, ajanviete, viihdyttävyys, tiedonhankinta, halu osallistua YouTube-yhteisön toimintaan sekä vertaistuki ja kokemuksen jakaminen. Tulokset myös osoittivat, että oppilaiden kyky huomata nopeasti videon kaupallisuus ja toisaalta kriittisyys sekä kyky perustella omia näkemyksiään vaihteli suuresti oppilaiden välillä. Fanikulttuurin näkökulmasta keskeisin tulos oli lasten kyky tarkastella realistisesti ja kriittisesti tubettajuutta ja suosion eri puolia. Lähes jokainen oppilaista oli sitä mieltä, että tubettaja voi sanomisillaan tai teoillaan vaikuttaa katsojaan.