Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen

Peliteollisuuden kasvaessa pelien tarjonta on laajentunut, joten suureksi kysymykseksi on herännyt - miten enää erottua edukseen sovelluskaupoissa? Koska pelien tarjonta on laaja, kiinnostavien pelien löytämisestä on tullut suuri haaste. Tässä tutkimuksessa keskitytään pelikuvakkeiden merkitykseen p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tienari, Annriikka
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68615
_version_ 1826225694957371393
author Tienari, Annriikka
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tienari, Annriikka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tienari, Annriikka Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tienari, Annriikka
datasource_str_mv jyx
description Peliteollisuuden kasvaessa pelien tarjonta on laajentunut, joten suureksi kysymykseksi on herännyt - miten enää erottua edukseen sovelluskaupoissa? Koska pelien tarjonta on laaja, kiinnostavien pelien löytämisestä on tullut suuri haaste. Tässä tutkimuksessa keskitytään pelikuvakkeiden merkitykseen pelin kiinnostavuuden kannalta. Miten tällä pienellä visuaalisella esityksellä pystyttäisiin kiinnittämään ihmisten huomiota, ja siten erottautumaan edukseen muista tarjolla olevista peleistä? Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisin suunnitteluratkaisuin toteutettu pelikuvake kiinnittää ihmisten huomiota ja millainen on siten hyvin suunniteltu pelikuvake. Ihmisten visuaaliseen kokemukseen voidaan vaikuttaa esimerkiksi värien, muotojen ja asettelun avulla, mutta se mikä lopulta tehoaa parhaiten, ei ole yksiselitteistä. Tätä tutkimusta varten toteutetulla kyselytutkimuksella selvitetään ihmisten mieltymyksiä pelikuvakkeisiin, ja saadaan siten selville, miten pelikuvake vaikuttaa pelin kiinnostavuuteen. Tuloksena saadaan pelikuvakkeiden toteuttamiseen hyödynnettäviä suunnittelunäkemyksiä, joiden seurauksena pystyttäisiin toteuttamaan kiinnostavampia, huomiota herättävämpiä, peliä hyvin kuvaavia ja toisistaan erottuvia pelikuvakkeita.
first_indexed 2024-09-11T08:49:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lakanen, Antti-Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvennoinen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tienari, Annriikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-21T11:16:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-21T11:16:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68615", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Peliteollisuuden kasvaessa pelien tarjonta on laajentunut, joten suureksi kysymykseksi on her\u00e4nnyt - miten en\u00e4\u00e4 erottua edukseen sovelluskaupoissa? Koska pelien tarjonta on laaja, kiinnostavien pelien l\u00f6yt\u00e4misest\u00e4 on tullut suuri haaste. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n pelikuvakkeiden merkitykseen pelin kiinnostavuuden kannalta. Miten t\u00e4ll\u00e4 pienell\u00e4 visuaalisella esityksell\u00e4 pystytt\u00e4isiin kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ihmisten huomiota, ja siten erottautumaan edukseen muista tarjolla olevista peleist\u00e4? T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, millaisin suunnitteluratkaisuin toteutettu pelikuvake kiinnitt\u00e4\u00e4 ihmisten huomiota ja millainen on siten hyvin suunniteltu pelikuvake. Ihmisten visuaaliseen kokemukseen voidaan vaikuttaa esimerkiksi v\u00e4rien, muotojen ja asettelun avulla, mutta se mik\u00e4 lopulta tehoaa parhaiten, ei ole yksiselitteist\u00e4. T\u00e4t\u00e4 tutkimusta varten toteutetulla kyselytutkimuksella selvitet\u00e4\u00e4n ihmisten mieltymyksi\u00e4 pelikuvakkeisiin, ja saadaan siten selville, miten pelikuvake vaikuttaa pelin kiinnostavuuteen. Tuloksena saadaan pelikuvakkeiden toteuttamiseen hy\u00f6dynnett\u00e4vi\u00e4 suunnittelun\u00e4kemyksi\u00e4, joiden seurauksena pystytt\u00e4isiin toteuttamaan kiinnostavampia, huomiota her\u00e4tt\u00e4v\u00e4mpi\u00e4, peli\u00e4 hyvin kuvaavia ja toisistaan erottuvia pelikuvakkeita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-21T11:16:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-21T11:16:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelikuvake", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004212827", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "estetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "grafiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "graafinen suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvakkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68615
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f11bd27-7139-4a5a-b8fd-5cfed224165b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004212827.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tienari, Annriikka Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen pelikuvake Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 mobiilipelit estetiikka visuaalisuus grafiikka graafinen suunnittelu kuvakkeet pelit
title Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen
title_full Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen
title_fullStr Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen
title_full_unstemmed Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen
title_short Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen
title_sort pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen
title_txtP Pelikuvakkeen merkitys pelin kiinnostavuuteen
topic pelikuvake Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 mobiilipelit estetiikka visuaalisuus grafiikka graafinen suunnittelu kuvakkeet pelit
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka estetiikka graafinen suunnittelu grafiikka kuvakkeet mobiilipelit pelikuvake pelit visuaalisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68615 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004212827
work_keys_str_mv AT tienariannriikka pelikuvakkeenmerkityspelinkiinnostavuuteen