Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills

Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, MALL) ovat 2000-luvun keskeisiä teemoja. Tutkimuksen tarkoituksena on yhdistää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jääskeläinen, Katja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68602
_version_ 1826225749693038592
author Jääskeläinen, Katja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jääskeläinen, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jääskeläinen, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jääskeläinen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, MALL) ovat 2000-luvun keskeisiä teemoja. Tutkimuksen tarkoituksena on yhdistää nämä kolme aihealuetta ja osoittaa, että älypuhelinsovellukset voivat monipuolisuutensa ansiosta olla hyödyllisiä suullisen kielitaidon arvioinnissa, koska aiemmat tutkimukset ovat tutkineet MALL:ia vain kielitaidon eri osa-alueiden opettamisen ja oppimisen näkökulmista. Tutkimukseen osallistui 33 oppilasta itäsuomalaisesta lukiosta. Tässä empiirisessä tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Tulosten mukaan mieluisimpia koemuotoja olivat keskustelut, ääneenlukutehtävät ja puheet/esitelmät. Suurin osa vastaajista halusi tehdä kokeet parin ja osa opettajan kanssa. Luokan edessä tekeminen jakoi mielipiteitä. Suurin osa halusi sanallisen tai sekä sanallisen että numeroarvioinnin. Valmiista vaihtoehdoista valittuina suosituimpia älypuhelinsovelluksia olivat puheen äänittämissovellukset; draamasovellukset, kuten elokuvientekosovellukset; ja roolihahmo- ja avatar-sovellukset, kuten nukketeatteri- ja kertomussovellukset. Sovellusten hyötyinä nähtiin mm. jännityksen väheneminen, uudet mahdollisuudet, luovuus ja helppous sekä oppilaalle että opettajalle. Haittoina mainittiin mm. keskittymisongelmat älypuhelinta käytettäessä, huijausmahdollisuudet, tekniset ongelmat ja teknisen osaamisen taso sekä oppilailla että opettajilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lukion oppilaat olivat ainakin osittain valmiita ottamaan älypuhelinsovellukset avuksi suullisen kielitaidon arviointiprosessiin ja että he näkivät ne mahdollisuutena, mutta myös epävarmuutta niiden toimivuuden ja oman osaamisen suhteen on. Jatkotutkimusta tästä aiheesta olisi hyvä tehdä isommalla otoksella ja myös opettajien käsityksistä, osaamisen tasosta ja koulutustarpeista.
first_indexed 2020-04-20T20:01:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4\u00e4skel\u00e4inen, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-20T05:59:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-20T05:59:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden k\u00e4sitykset \u00e4lypuhelinsovellusten k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, MALL) ovat 2000-luvun keskeisi\u00e4 teemoja. Tutkimuksen tarkoituksena on yhdist\u00e4\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kolme aihealuetta ja osoittaa, ett\u00e4 \u00e4lypuhelinsovellukset voivat monipuolisuutensa ansiosta olla hy\u00f6dyllisi\u00e4 suullisen kielitaidon arvioinnissa, koska aiemmat tutkimukset ovat tutkineet MALL:ia vain kielitaidon eri osa-alueiden opettamisen ja oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmista. Tutkimukseen osallistui 33 oppilasta it\u00e4suomalaisesta lukiosta. T\u00e4ss\u00e4 empiirisess\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia tutkimusmenetelmi\u00e4. Aineisto ker\u00e4ttiin Webropol-kyselylomakkeella. Tulosten mukaan mieluisimpia koemuotoja olivat keskustelut, \u00e4\u00e4neenlukuteht\u00e4v\u00e4t ja puheet/esitelm\u00e4t. Suurin osa vastaajista halusi tehd\u00e4 kokeet parin ja osa opettajan kanssa. Luokan edess\u00e4 tekeminen jakoi mielipiteit\u00e4. Suurin osa halusi sanallisen tai sek\u00e4 sanallisen ett\u00e4 numeroarvioinnin. Valmiista vaihtoehdoista valittuina suosituimpia \u00e4lypuhelinsovelluksia olivat puheen \u00e4\u00e4nitt\u00e4missovellukset; draamasovellukset, kuten elokuvientekosovellukset; ja roolihahmo- ja avatar-sovellukset, kuten nukketeatteri- ja kertomussovellukset. Sovellusten hy\u00f6tyin\u00e4 n\u00e4htiin mm. j\u00e4nnityksen v\u00e4heneminen, uudet mahdollisuudet, luovuus ja helppous sek\u00e4 oppilaalle ett\u00e4 opettajalle. Haittoina mainittiin mm. keskittymisongelmat \u00e4lypuhelinta k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4, huijausmahdollisuudet, tekniset ongelmat ja teknisen osaamisen taso sek\u00e4 oppilailla ett\u00e4 opettajilla. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 lukion oppilaat olivat ainakin osittain valmiita ottamaan \u00e4lypuhelinsovellukset avuksi suullisen kielitaidon arviointiprosessiin ja ett\u00e4 he n\u00e4kiv\u00e4t ne mahdollisuutena, mutta my\u00f6s ep\u00e4varmuutta niiden toimivuuden ja oman osaamisen suhteen on. Jatkotutkimusta t\u00e4st\u00e4 aiheesta olisi hyv\u00e4 tehd\u00e4 isommalla otoksella ja my\u00f6s opettajien k\u00e4sityksist\u00e4, osaamisen tasosta ja koulutustarpeista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-20T05:59:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-20T05:59:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "speaking skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MALL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004202818", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "survey-tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4lypuhelimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matkapuhelimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "questionnaire survey", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "survey research", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "smartphones", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "evaluation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cell phones", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68602
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:09Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ba3fe8f-eec3-497e-ae7f-3ba1873ff478\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004202818.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jääskeläinen, Katja Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills speaking skills MALL Englannin kieli English 301 kyselytutkimus survey-tutkimus älypuhelimet arviointi suullinen kielitaito englannin kieli matkapuhelimet kielen oppiminen questionnaire survey survey research smartphones evaluation oral language skills English language cell phones language learning
title Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
title_full Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
title_fullStr Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
title_full_unstemmed Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
title_short Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
title_sort upper secondary school students perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
title_txtP Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
topic speaking skills MALL Englannin kieli English 301 kyselytutkimus survey-tutkimus älypuhelimet arviointi suullinen kielitaito englannin kieli matkapuhelimet kielen oppiminen questionnaire survey survey research smartphones evaluation oral language skills English language cell phones language learning
topic_facet 301 Englannin kieli English English language MALL arviointi cell phones englannin kieli evaluation kielen oppiminen kyselytutkimus language learning matkapuhelimet oral language skills questionnaire survey smartphones speaking skills survey research survey-tutkimus suullinen kielitaito älypuhelimet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68602 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004202818
work_keys_str_mv AT jääskeläinenkatja uppersecondaryschoolstudentsperceptionsofusingmobilephoneapplicationsintheform