”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen

Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat ensimmäistä kertaa kirjattuna vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten monialaiset oppimiskokonaisuudet ilmenevät osana omaa opetustyötään. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin monialaisten oppimiskokonaisuuksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saksi, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68576
_version_ 1826225698604318720
author Saksi, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saksi, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saksi, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saksi, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat ensimmäistä kertaa kirjattuna vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten monialaiset oppimiskokonaisuudet ilmenevät osana omaa opetustyötään. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin monialaisten oppimiskokonaisuuksien ominaisuudet ja mitä monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen vaatii opettajien näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu fenomenologisen tutkimusperinteen mukaan ja tutkimuksessa on pyritty tulkitsemaan opettajien kokemuksia. Aineisto on kerätty lokakuussa 2019 haastatellen kuusi opettajaa teemahaastattelurunkoa käyttäen. Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat ovat sisäistäneet, mitä monialaiset oppimiskokonaisuudet tarkoittavat. Heillä on mahdollisuus toteuttaa näitä kokonaisuuksia, mutta he kokevat ne kuormittaviksi. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutustavat poikkeavat vuosittain ja etsivät vielä omaa muotoaan. Opettajat kokivat eritoten arvioinnin haasteelliseksi sekä omat resurssinsa puutteellisiksi. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti suunnitteluun, materiaalien jakamiseen saman kunnan koulujen välillä sekä arvioinnin sujumiseen. Hyvät ja toimivat monialaiset oppimiskokonaisuudet palvelevat sekä opettajia että oppilaita ehyellä ja monipuolisella sisällöllään, mikä on opetussuunnitelman tavoitteiden mukaista.
first_indexed 2024-09-11T08:52:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saksi, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-17T05:56:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-17T05:56:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68576", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monialaiset oppimiskokonaisuudet ovat ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa kirjattuna vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, miten monialaiset oppimiskokonaisuudet ilmenev\u00e4t osana omaa opetusty\u00f6t\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esiin monialaisten oppimiskokonaisuuksien ominaisuudet ja mit\u00e4 monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttaminen vaatii opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nTutkimus on toteutettu fenomenologisen tutkimusperinteen mukaan ja tutkimuksessa on pyritty tulkitsemaan opettajien kokemuksia. Aineisto on ker\u00e4tty lokakuussa 2019 haastatellen kuusi opettajaa teemahaastattelurunkoa k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 opettajat ovat sis\u00e4ist\u00e4neet, mit\u00e4 monialaiset oppimiskokonaisuudet tarkoittavat. Heill\u00e4 on mahdollisuus toteuttaa n\u00e4it\u00e4 kokonaisuuksia, mutta he kokevat ne kuormittaviksi. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteutustavat poikkeavat vuosittain ja etsiv\u00e4t viel\u00e4 omaa muotoaan. Opettajat kokivat eritoten arvioinnin haasteelliseksi sek\u00e4 omat resurssinsa puutteellisiksi.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota erityisesti suunnitteluun, materiaalien jakamiseen saman kunnan koulujen v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 arvioinnin sujumiseen. Hyv\u00e4t ja toimivat monialaiset oppimiskokonaisuudet palvelevat sek\u00e4 opettajia ett\u00e4 oppilaita ehyell\u00e4 ja monipuolisella sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4\u00e4n, mik\u00e4 on opetussuunnitelman tavoitteiden mukaista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-17T05:56:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-17T05:56:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monialainen oppimiskokonaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dOppilas ite on se tekij\u00e4, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja\u201d : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen j\u00e4lkeen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004172799", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monialaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68576
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/660c92f8-58ae-48e6-97e6-7fd88a31c6e1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004172799.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saksi, Hanna ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen monialainen oppimiskokonaisuus fenomenologinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 monialaisuus alakoulu opetussuunnitelmat
title ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen
title_full ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen
title_fullStr ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen
title_full_unstemmed ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen
title_short ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja”
title_sort oppilas ite on se tekijä puuhastelija touhuaja ja oivaltaja monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen
title_sub monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen
title_txtP ”Oppilas ite on se tekijä, puuhastelija, touhuaja ja oivaltaja” : monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelmauudistuksen jälkeen
topic monialainen oppimiskokonaisuus fenomenologinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 monialaisuus alakoulu opetussuunnitelmat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu fenomenologinen tutkimus monialainen oppimiskokonaisuus monialaisuus opetussuunnitelmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68576 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004172799
work_keys_str_mv AT saksihanna oppilasiteonsetekijäpuuhastelijatouhuajajaoivaltajamonialaisetoppimiskokonaisuudetala