Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien ja rehtorien kokemuksia ja käsityksiä tietosuojasta koulussa. Tutkimus tarkastelee tietosuojaa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti tietosuojaan digitaalisissa ympäristöissä. Tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Åman, Henna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Faculty of Information Technology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Informaatioteknologian tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Informaatioteknologia, Department of Teacher Education, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68575
_version_ 1826225712430841856
author Åman, Henna
author2 Faculty of Education and Psychology Faculty of Information Technology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Informaatioteknologia Department of Teacher Education Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Åman, Henna Faculty of Education and Psychology Faculty of Information Technology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Informaatioteknologia Department of Teacher Education Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Åman, Henna Faculty of Education and Psychology Faculty of Information Technology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta Opettajankoulutuslaitos Informaatioteknologia Department of Teacher Education Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Åman, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien ja rehtorien kokemuksia ja käsityksiä tietosuojasta koulussa. Tutkimus tarkastelee tietosuojaa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti tietosuojaan digitaalisissa ympäristöissä. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, millaisena tietosuoja näyttäytyy koulussa, millaisia riskejä tietosuojaan liittyy ja miten tietosuojaa voitaisiin kehittää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa sekä kaksi rehtoria. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimuksesta kävi ilmi, että tietosuoja koetaan merkitykselliseksi, mutta käsitykset tietosuojasta ovat yksipuolisia, ja opettajat kaipaavat enemmän perehdytystä aiheeseen. Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen nähdään lisänneen tietoisuutta tietosuojasta. Keskeisimpiä tietosuojariskejä koulussa ovat opettajien riittämätön osaaminen, ilkivalta, koulukiusaaminen ja tiedonlouhinta. Tietosuojan saavuttamiseksi tutkimukseen osallistuneet luettelevat niin organisatorisia toimenpiteitä, teknisiä toimenpiteitä kuin mediakasvatustakin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajien teknologiataitoihin tulisi panostaa enemmän. Tietosuojaan liittyvään perehdytykseen tulisi antaa enemmän resursseja, sillä opettajat toimivat päivittäin erilaisten oppilastietoja käsittelevien teknologioiden parissa.
first_indexed 2020-04-17T20:00:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00c5man, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-17T05:50:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-17T05:50:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68575", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien ja rehtorien kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 tietosuojasta koulussa. Tutkimus tarkastelee tietosuojaa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus keskittyy erityisesti tietosuojaan digitaalisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena on saada selville, millaisena tietosuoja n\u00e4ytt\u00e4ytyy koulussa, millaisia riskej\u00e4 tietosuojaan liittyy ja miten tietosuojaa voitaisiin kehitt\u00e4\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa sek\u00e4 kaksi rehtoria. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 tietosuoja koetaan merkitykselliseksi, mutta k\u00e4sitykset tietosuojasta ovat yksipuolisia, ja opettajat kaipaavat enemm\u00e4n perehdytyst\u00e4 aiheeseen. Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n lis\u00e4nneen tietoisuutta tietosuojasta. Keskeisimpi\u00e4 tietosuojariskej\u00e4 koulussa ovat opettajien riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n osaaminen, ilkivalta, koulukiusaaminen ja tiedonlouhinta. Tietosuojan saavuttamiseksi tutkimukseen osallistuneet luettelevat niin organisatorisia toimenpiteit\u00e4, teknisi\u00e4 toimenpiteit\u00e4 kuin mediakasvatustakin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajien teknologiataitoihin tulisi panostaa enemm\u00e4n. Tietosuojaan liittyv\u00e4\u00e4n perehdytykseen tulisi antaa enemm\u00e4n resursseja, sill\u00e4 opettajat toimivat p\u00e4ivitt\u00e4in erilaisten oppilastietoja k\u00e4sittelevien teknologioiden parissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-17T05:50:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-17T05:50:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "GDPR", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaaliset oppimisymp\u00e4rist\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja per\u00e4ss\u00e4? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004172798", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksityisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietosuoja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68575
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c185270d-0c25-4ae1-ad5c-b13be7299b32\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004172798.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Åman, Henna Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta GDPR digitaaliset oppimisympäristöt Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 103 601 digitalisaatio yksityisyys tietosuoja koulut luokanopettajat rehtorit
title Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta
title_full Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta
title_fullStr Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta
title_full_unstemmed Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta
title_short Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä?
title_sort koulu digitalisoituu mutta laahaako tietosuoja perässä tietosuoja koulussa euroopan unionin yleisen tietosuoja asetuksen gdpr näkökulmasta
title_sub tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta
title_txtP Koulu digitalisoituu, mutta laahaako tietosuoja perässä? : tietosuoja koulussa Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) näkökulmasta
topic GDPR digitaaliset oppimisympäristöt Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 103 601 digitalisaatio yksityisyys tietosuoja koulut luokanopettajat rehtorit
topic_facet 103 601 GDPR Information Systems Science Luokanopettajakoulutus Teacher Education Tietojärjestelmätiede digitaaliset oppimisympäristöt digitalisaatio koulut luokanopettajat rehtorit tietosuoja yksityisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68575 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004172798
work_keys_str_mv AT åmanhenna kouludigitalisoituumuttalaahaakotietosuojaperässätietosuojakoulussaeuroopanunioninylei