Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden positiivisia ja negatiivisia kokemuksia opettajan antaman kasvatuksen ja opetuksen viitekehyksessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat ne oppilaan merkitykselliset positiiviset ja negatiiviset kokemukset opettajan käytöksestä, toimi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Välimaa, Anna-Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68574
_version_ 1826225721815597056
author Välimaa, Anna-Maija
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Välimaa, Anna-Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Välimaa, Anna-Maija Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Välimaa, Anna-Maija
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden positiivisia ja negatiivisia kokemuksia opettajan antaman kasvatuksen ja opetuksen viitekehyksessä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat ne oppilaan merkitykselliset positiiviset ja negatiiviset kokemukset opettajan käytöksestä, toiminnasta ja työskentelystä, jotka ovat auttaneet tai heikentäneet oppilasta koulussa. Tarkoituksena on myös kartoittaa kuinka paljon oppilaiden kokemuksissa olisi tilaa positiivisen pedagogiikan antamiin mahdollisuuksiin. Laadullinen tutkimusaineisto kerättiin eläytymismenetelmällä ja aineiston analyysissä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostuu 33 oppilaan vastauksista heille annettujen kehyskertomusten avulla sekä kahden opettajan vastauksista positiivisen pedagogiikan käytöstä. Teoriaosuudessa perehdytään opettajan pedagogiseen vuorovaikutukseen, positiiviseen ja vahvuusperustaiseen pedagogiikkaan ja peilataan teorian soveltuvuutta ja tarpeellisuutta suhteessa oppilaiden vastauksiin. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että positiivisen pedagogian menetelmiä käyttäen on mahdollista tukea ja kasvattaa oppilaan hyvinvointia ja positiivisen pedagogian menetelmillä olisi aivan oma tarpeellinen paikkansa koulun perusopetuksessa. Oppilaille merkityksellisiä kokemuksia olivat juuri positiivisessa pedagogiikassa ilmentyvä tunnetuki ja myönteinen oppilaan vahvistaminen ilman negatiivisuuden värittämää heikkouksien huomioimista. Tutkimustulokset osoittavat, että hyvinkin pienellä opettajan positiivisella käytöksellä ja toiminnalla on merkitystä. Positiivinen pedagogiikka voi mahdollistaa oppilaille mahdollisimman hyvää ja kokonaisvaltaista opetusta, koska samat tavoitteet ovat perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Positiivinen pedagogiikka on melko uusi menetelmä eikä niin tunnettu vielä suomalaisessa perusopetuksessa. Se on kuitenkin hyvin helposti toteutettavissa oleva kokonaisuus, joka voi mahdollistaa oppilaalle mahdollisimman hyvää ja kokonaisvaltaista opetusta.
first_indexed 2020-04-17T20:00:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4limaa, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-17T05:47:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-17T05:47:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68574", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden positiivisia ja negatiivisia kokemuksia opettajan antaman kasvatuksen ja opetuksen viitekehyksess\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 ovat ne oppilaan merkitykselliset positiiviset ja negatiiviset kokemukset opettajan k\u00e4yt\u00f6ksest\u00e4, toiminnasta ja ty\u00f6skentelyst\u00e4, jotka ovat auttaneet tai heikent\u00e4neet oppilasta koulussa. Tarkoituksena on my\u00f6s kartoittaa kuinka paljon oppilaiden kokemuksissa olisi tilaa positiivisen pedagogiikan antamiin mahdollisuuksiin.\nLaadullinen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin el\u00e4ytymismenetelm\u00e4ll\u00e4 ja aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto koostuu 33 oppilaan vastauksista heille annettujen kehyskertomusten avulla sek\u00e4 kahden opettajan vastauksista positiivisen pedagogiikan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Teoriaosuudessa perehdyt\u00e4\u00e4n opettajan pedagogiseen vuorovaikutukseen, positiiviseen ja vahvuusperustaiseen pedagogiikkaan ja peilataan teorian soveltuvuutta ja tarpeellisuutta suhteessa oppilaiden vastauksiin.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 positiivisen pedagogian menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en on mahdollista tukea ja kasvattaa oppilaan hyvinvointia ja positiivisen pedagogian menetelmill\u00e4 olisi aivan oma tarpeellinen paikkansa koulun perusopetuksessa. Oppilaille merkityksellisi\u00e4 kokemuksia olivat juuri positiivisessa pedagogiikassa ilmentyv\u00e4 tunnetuki ja my\u00f6nteinen oppilaan vahvistaminen ilman negatiivisuuden v\u00e4ritt\u00e4m\u00e4\u00e4 heikkouksien huomioimista. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 hyvinkin pienell\u00e4 opettajan positiivisella k\u00e4yt\u00f6ksell\u00e4 ja toiminnalla on merkityst\u00e4.\nPositiivinen pedagogiikka voi mahdollistaa oppilaille mahdollisimman hyv\u00e4\u00e4 ja kokonaisvaltaista opetusta, koska samat tavoitteet ovat perusopetuksen opetussuunnitelmassa. Positiivinen pedagogiikka on melko uusi menetelm\u00e4 eik\u00e4 niin tunnettu viel\u00e4 suomalaisessa perusopetuksessa. Se on kuitenkin hyvin helposti toteutettavissa oleva kokonaisuus, joka voi mahdollistaa oppilaalle mahdollisimman hyv\u00e4\u00e4 ja kokonaisvaltaista opetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-17T05:47:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-17T05:47:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vahvuusperustainen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiiviset tunnekokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004172797", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68574
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:18Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92f6cd90-163d-4e55-865c-80a10fe0719f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004172797.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Välimaa, Anna-Maija Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa vahvuusperustainen opetus positiiviset tunnekokemukset Kasvatustiede Education 102 kokemukset opetus opettajat positiivinen pedagogiikka
title Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
title_full Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
title_fullStr Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
title_full_unstemmed Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
title_short Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
title_sort opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
title_txtP Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
topic vahvuusperustainen opetus positiiviset tunnekokemukset Kasvatustiede Education 102 kokemukset opetus opettajat positiivinen pedagogiikka
topic_facet 102 Education Kasvatustiede kokemukset opettajat opetus positiivinen pedagogiikka positiiviset tunnekokemukset vahvuusperustainen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68574 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004172797
work_keys_str_mv AT välimaaannamaija opettajanantamanopetuksenmerkityksellisyysoppilaankokemuksissa