Rautainen pari JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen

Urheilubrändien ja sponsoreiden välistä mielikuvayhteyttä on tutkittu paljon, mutta pääosin kuluttajien näkökulmasta. Sponsorointisuhteen osapuolten mielikuvien tutkiminen on sen sijaan ollut vähäistä. Tämän tutkiminen on tärkeää, koska sponsoroinnin lähtökohtana on sponsorin hyötyminen yhteistyöstä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ikonen, Aleksi
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68548
_version_ 1828193069411860480
author Ikonen, Aleksi
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ikonen, Aleksi Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ikonen, Aleksi Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ikonen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Urheilubrändien ja sponsoreiden välistä mielikuvayhteyttä on tutkittu paljon, mutta pääosin kuluttajien näkökulmasta. Sponsorointisuhteen osapuolten mielikuvien tutkiminen on sen sijaan ollut vähäistä. Tämän tutkiminen on tärkeää, koska sponsoroinnin lähtökohtana on sponsorin hyötyminen yhteistyöstä ja mielikuvien yhdenmukaisuudella on todettu olevan merkitystä sponsoroinnilta tavoiteltavien hyötyjen kannalta. Osapuolten mielikuvia yhteistyöstä on tärkeää tutkia siitäkin syystä, että sponsorointisuhde perustuu ihmisten välisiin suhteisiin ja yhteistyöhön ja yhteistyösuhteen laadulla on merkittävä vaikutus sponsorointisuhteen onnistumiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Valtran ja JYPin mielikuvayhteyttä heidän välisestä yhteistyösuhteestaan. Tarkoituksena on tutkia, onko osapuolten mielikuvissa yhteistyöstä yhdenmukaisuutta ja jos on niin millaisia. Tutkimuksen teoreettinen tausta perustuu Smithin (2004) luomaan sponsorointisuhteen kuuteen mielikuvatyyppiin, joista tähän tutkimukseen on otettu mukaan tuotteen ominaisuudet, brändipersoonallisuudet ja hyödyt. Tutkimuksessa löydettiin kuusi eri mielikuvayhteyttä osapuolten välillä. Nämä olivat mielikuvat kunnioittamisesta, maanläheisyydestä, luottamuksesta, suorituskyvystä, pitkästä yhteistyöstä sekä traktorikiekosta ja traktorijoukkueesta. Päämielikuvaksi valikoitui mielikuva kunnioittamisesta. Tämä muodostui JYPin kohdalla pelaajia, vastustajia ja valmentajia kunnioittavasta ja arvostavasta toimintakulttuurista ja Valtran kohdalla sponsorina toimimisen ja toimintatapojen kautta. Kunnioittamiseen liitettävät brändipersoonallisuudet kuten moraali, eettisyys, hienotunteisuus ja kehittyneisyys ovat ominaisuuksia, jotka luovat positiivista julkisuuskuvaa yhteiskuntavastuullisesta yrityksestä ja urheiluseurasta ja joita voidaan käyttää sponsorointisuhteen hyödyntämisessä.
first_indexed 2020-04-16T20:01:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ikonen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-16T05:58:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-16T05:58:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68548", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Urheilubr\u00e4ndien ja sponsoreiden v\u00e4list\u00e4 mielikuvayhteytt\u00e4 on tutkittu paljon, mutta p\u00e4\u00e4osin kuluttajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Sponsorointisuhteen osapuolten mielikuvien tutkiminen on sen sijaan ollut v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska sponsoroinnin l\u00e4ht\u00f6kohtana on sponsorin hy\u00f6tyminen yhteisty\u00f6st\u00e4 ja mielikuvien yhdenmukaisuudella on todettu olevan merkityst\u00e4 sponsoroinnilta tavoiteltavien hy\u00f6tyjen kannalta. Osapuolten mielikuvia yhteisty\u00f6st\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia siit\u00e4kin syyst\u00e4, ett\u00e4 sponsorointisuhde perustuu ihmisten v\u00e4lisiin\nsuhteisiin ja yhteisty\u00f6h\u00f6n ja yhteisty\u00f6suhteen laadulla on merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus sponsorointisuhteen onnistumiseen.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 Valtran ja JYPin mielikuvayhteytt\u00e4 heid\u00e4n v\u00e4lisest\u00e4 yhteisty\u00f6suhteestaan. Tarkoituksena on tutkia, onko osapuolten mielikuvissa yhteisty\u00f6st\u00e4 yhdenmukaisuutta ja jos on niin millaisia. Tutkimuksen teoreettinen tausta perustuu Smithin (2004) luomaan sponsorointisuhteen kuuteen mielikuvatyyppiin, joista t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen on otettu mukaan tuotteen ominaisuudet, br\u00e4ndipersoonallisuudet ja hy\u00f6dyt. Tutkimuksessa l\u00f6ydettiin kuusi eri mielikuvayhteytt\u00e4 osapuolten v\u00e4lill\u00e4. N\u00e4m\u00e4 olivat mielikuvat kunnioittamisesta, maanl\u00e4heisyydest\u00e4, luottamuksesta, suorituskyvyst\u00e4, pitk\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 traktorikiekosta ja traktorijoukkueesta. P\u00e4\u00e4mielikuvaksi valikoitui mielikuva kunnioittamisesta. T\u00e4m\u00e4 muodostui JYPin kohdalla pelaajia, vastustajia ja valmentajia kunnioittavasta ja arvostavasta toimintakulttuurista ja Valtran kohdalla sponsorina toimimisen ja\ntoimintatapojen kautta. Kunnioittamiseen liitett\u00e4v\u00e4t br\u00e4ndipersoonallisuudet kuten moraali, eettisyys, hienotunteisuus ja kehittyneisyys ovat ominaisuuksia, jotka luovat positiivista julkisuuskuvaa yhteiskuntavastuullisesta yrityksest\u00e4 ja\nurheiluseurasta ja joita voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sponsorointisuhteen hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-16T05:58:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-16T05:58:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteisty\u00f6 ja mielikuvayhteyden muodostuminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004162770", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hy\u00f6dynt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sponsorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielikuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdenmukaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68548
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:05Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16fc6b9b-e9bf-4523-afcf-d4a84f509814\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004162770.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ikonen, Aleksi Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen Markkinointi Marketing 20423 hyödyntäminen sponsorointi mielikuvat markkinointi yhdenmukaisuus urheilu
title Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen
title_full Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen
title_fullStr Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen
title_full_unstemmed Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen
title_short Rautainen pari
title_sort rautainen pari jypin ja valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen
title_sub JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen
title_txtP Rautainen pari : JYPin ja Valtran urheilusponsorointiyhteistyö ja mielikuvayhteyden muodostuminen
topic Markkinointi Marketing 20423 hyödyntäminen sponsorointi mielikuvat markkinointi yhdenmukaisuus urheilu
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi hyödyntäminen markkinointi mielikuvat sponsorointi urheilu yhdenmukaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68548 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004162770
work_keys_str_mv AT ikonenaleksi rautainenparijypinjavaltranurheilusponsorointiyhteistyöjamielikuvayhteydenmuodostum