Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikuntatunneilla tapahtuvan koulukiusaamisen tapoja, syitä sekä liikunnanopettajan mahdollisuuksia ehkäistä kiusaamista ja puuttua siihen tehokkaasti. Tekemäni tutkimuksen tutkimustiedon perusteella vertailtiin myös sukupuolten välisiä eroja kiusaamisess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paljakka, Janne
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68546
_version_ 1826225781626372096
author Paljakka, Janne
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paljakka, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paljakka, Janne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paljakka, Janne
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikuntatunneilla tapahtuvan koulukiusaamisen tapoja, syitä sekä liikunnanopettajan mahdollisuuksia ehkäistä kiusaamista ja puuttua siihen tehokkaasti. Tekemäni tutkimuksen tutkimustiedon perusteella vertailtiin myös sukupuolten välisiä eroja kiusaamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin ja aineisto kerättiin keväällä 2017 liikunnanopettajien teemahaastatteluilla ja oppilaille tehdyillä kyselylomakkeilla. Teemahaastattelu koostui kolmesta teemasta, jotka olivat kiusaamisen tavat, kiusaamisen syyt ja kiusaamisen ehkäisy sekä puuttuminen. Kyselylomakkeessa oli kuusi avointa kysymystä, jotka käsittelivät kiusaamisen tapoja, syitä sekä kiusaamisen ehkäisyä ja siihen puuttumista. Tutkimukseen osallistui neljä liikunnanopettajaa ja yhteensä 74 oppilasta kahdesta Keski-Suomen alakoulusta. Opettajista kolme oli poikien miesliikunnanopettajia ja yksi tyttöjen naisliikunnanopettaja. Oppilaista 39 oli tyttöjä ja 35 poikia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimustulosten perusteella yleisimmät kiusaamistavat liikuntatunneilla ovat sanallinen ja fyysinen kiusaaminen. Myös ryhmän ulkopuolelle jättäminen ja syrjiminen korostuivat opettajien ja oppilaiden vastauksissa. Tyttöjen kiusaamistavat olivat usein epäsuoria, kun taas poikien suoria. Kiusaamista tapahtui eniten joukkuejakojen ja pelien aikana sekä pukuhuoneissa. Kiusaamisen syistä esiin nousivat heikot liikuntataidot ja erilaisuus sekä kiusatun sekä kiusaajan luonteenpiirteet. Kiusaajaa kuvailtiin luonteeltaan itsekkääksi, ilkeäksi, vallanhaluiseksi ja kilpailuhenkiseksi. Kiusaajat olivat liikuntatunneilla usein taitavampia motorisesti kuin kiusatut. Kiusattua taas kuvailtiin araksi, puolustuskyvyttömäksi, erilaiseksi ja motorisilta taidoiltaan heikoksi. Kiusaamisen ehkäisyssä liikunnanopettajien mukaan tärkeintä on opettajien välinen yhteistyö, turvallisen ilmapiirin luominen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen. Oppilaiden mukaan ehkäisyssä on tärkeintä nopea puuttuminen kiusaamiseen, kilpailun vähentäminen, ryhmätyöskentely sekä oikeuden mukaisuus ja reiluus pelien ja leikkien aikana. The purpose of this thesis was to find out the ways and reasons for bullying during physical education classes and also figure out the opportunities for physical education teachers (PE teachers) to prevent and combat bullying at school. On the basis of research data, gender differences in bullying were also compared. The research was carried out using qualitative research methods and the material was collected during the spring 2017 by means of the thematic interviews of PE teachers and questionnaires to pupils. The theme interview consisted of three themes: the ways of bullying, the reasons of bullying and the prevention and interference of bullying. There were six open questions in the questionnaire, which handled the ways and the reasons of bullying and the prevention and interference of bullying. Four physical education teachers and 74 pupils from two primary schools from central Finland participated in the study. Three of the PE teachers were teachers for boys and one for girls. 39 pupils were girls and 35 were boys. Based on the results of the research, the most common forms of bullying in physical education classes are verbal and physical bullying. The exclusion and discrimination of the group were also emphasized by the responses of teachers and pupils. The girls' ways of bullying were often indirect, while the boys were straighter. Due to the reasons for bullying emerged weak physical abilities, differences, and the traits of the bullied and the bully. The bully was described as selfish, malicious, power-minded, and competitive. The bullies' motoric skills were often better than the bullied ones'. The bullied persons were described as weak, defenseless, different, and they also had weak motoric skills. In the prevention of bullying, according to PE teachers, the most important thing was the collaboration between PE teachers, the creation of a safe atmosphere and the teaching of emotional and interactive skills. According to the pupils, in prevention the most important thing to do is to intervene in bullying, reduce competition and emphasize teamwork, justice and fairness during games and play.
first_indexed 2024-09-11T08:50:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Siljam\u00e4ki, Mariana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paljakka, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-16T05:51:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-16T05:51:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68546", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 liikuntatunneilla tapahtuvan koulukiusaamisen tapoja, syit\u00e4 sek\u00e4 liikunnanopettajan mahdollisuuksia ehk\u00e4ist\u00e4 kiusaamista ja puuttua siihen tehokkaasti. Tekem\u00e4ni tutkimuksen tutkimustiedon perusteella vertailtiin my\u00f6s sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja kiusaamisessa.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin ja aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017 liikunnanopettajien teemahaastatteluilla ja oppilaille tehdyill\u00e4 kyselylomakkeilla. Teemahaastattelu koostui kolmesta teemasta, jotka olivat kiusaamisen tavat, kiusaamisen syyt ja kiusaamisen ehk\u00e4isy sek\u00e4 puuttuminen. Kyselylomakkeessa oli kuusi avointa kysymyst\u00e4, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t kiusaamisen tapoja, syit\u00e4 sek\u00e4 kiusaamisen ehk\u00e4isy\u00e4 ja siihen puuttumista. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 liikunnanopettajaa ja yhteens\u00e4 74 oppilasta kahdesta Keski-Suomen alakoulusta. Opettajista kolme oli poikien miesliikunnanopettajia ja yksi tytt\u00f6jen naisliikunnanopettaja. Oppilaista 39 oli tytt\u00f6j\u00e4 ja 35 poikia. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \nTutkimustulosten perusteella yleisimm\u00e4t kiusaamistavat liikuntatunneilla ovat sanallinen ja fyysinen kiusaaminen. My\u00f6s ryhm\u00e4n ulkopuolelle j\u00e4tt\u00e4minen ja syrjiminen korostuivat opettajien ja oppilaiden vastauksissa. Tytt\u00f6jen kiusaamistavat olivat usein ep\u00e4suoria, kun taas poikien suoria. Kiusaamista tapahtui eniten joukkuejakojen ja pelien aikana sek\u00e4 pukuhuoneissa. Kiusaamisen syist\u00e4 esiin nousivat heikot liikuntataidot ja erilaisuus sek\u00e4 kiusatun sek\u00e4 kiusaajan luonteenpiirteet. Kiusaajaa kuvailtiin luonteeltaan itsekk\u00e4\u00e4ksi, ilke\u00e4ksi, vallanhaluiseksi ja kilpailuhenkiseksi. Kiusaajat olivat liikuntatunneilla usein taitavampia motorisesti kuin kiusatut. Kiusattua taas kuvailtiin araksi, puolustuskyvytt\u00f6m\u00e4ksi, erilaiseksi ja motorisilta taidoiltaan heikoksi. Kiusaamisen ehk\u00e4isyss\u00e4 liikunnanopettajien mukaan t\u00e4rkeint\u00e4 on opettajien v\u00e4linen yhteisty\u00f6, turvallisen ilmapiirin luominen sek\u00e4 tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen. Oppilaiden mukaan ehk\u00e4isyss\u00e4 on t\u00e4rkeint\u00e4 nopea puuttuminen kiusaamiseen, kilpailun v\u00e4hent\u00e4minen, ryhm\u00e4ty\u00f6skentely sek\u00e4 oikeuden mukaisuus ja reiluus pelien ja leikkien aikana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this thesis was to find out the ways and reasons for bullying during physical education classes and also figure out the opportunities for physical education teachers (PE teachers) to prevent and combat bullying at school. On the basis of research data, gender differences in bullying were also compared.\n\nThe research was carried out using qualitative research methods and the material was collected during the spring 2017 by means of the thematic interviews of PE teachers and questionnaires to pupils. The theme interview consisted of three themes: the ways of bullying, the reasons of bullying and the prevention and interference of bullying. There were six open questions in the questionnaire, which handled the ways and the reasons of bullying and the prevention and interference of bullying. Four physical education teachers and 74 pupils from two primary schools from central Finland participated in the study. Three of the PE teachers were teachers for boys and one for girls. 39 pupils were girls and 35 were boys. \n\nBased on the results of the research, the most common forms of bullying in physical education classes are verbal and physical bullying. The exclusion and discrimination of the group were also emphasized by the responses of teachers and pupils. The girls' ways of bullying were often indirect, while the boys were straighter. Due to the reasons for bullying emerged weak physical abilities, differences, and the traits of the bullied and the bully. The bully was described as selfish, malicious, power-minded, and competitive. The bullies' motoric skills were often better than the bullied ones'. The bullied persons were described as weak, defenseless, different, and they also had weak motoric skills. In the prevention of bullying, according to PE teachers, the most important thing was the collaboration between PE teachers, the creation of a safe atmosphere and the teaching of emotional and interactive skills. According to the pupils, in prevention the most important thing to do is to intervene in bullying, reduce competition and emphasize teamwork, justice and fairness during games and play.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-16T05:51:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-16T05:51:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiusaamistavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heid\u00e4n liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004162768", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ehk\u00e4isy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68546
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fe9a107a-7d81-4506-9150-a43baf5d1a57\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004162768.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paljakka, Janne Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla liikunnanopetus kiusaamistavat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus koululiikunta liikunnanopettajat kiusaaminen koulukiusaaminen ehkäisy ilmapiiri
title Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
title_full Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
title_fullStr Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
title_short Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
title_sort viides ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
title_txtP Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa kokemuksia koulukiusaamisesta liikuntatunneilla
topic liikunnanopetus kiusaamistavat Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikuntakasvatus koululiikunta liikunnanopettajat kiusaaminen koulukiusaaminen ehkäisy ilmapiiri
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ehkäisy ilmapiiri kiusaaminen kiusaamistavat koulukiusaaminen koululiikunta liikunnanopettajat liikunnanopetus liikuntakasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68546 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004162768
work_keys_str_mv AT paljakkajanne viidesjakuudesluokkalaistenoppilaidenjaheidänliikunnanopettajiensakokemuksiakouluk