Epäluottamus brändiä kohtaan sosiaalisen median rooli

Epäluottamus (distrust) on yleisimmin määritelty oletukseksi toisen vahingollisesta käytöksestä (Lewicki, McAllister & Bies 1998). Mal, Davies & Dier-Lawson (2018) ovat määritelleet brändiin kohdistuvan epäluottamuksen uskomuksena brändin piirteistä ja käyttäytymismalleista, jotka ovat epäto...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Böger, Okko, Böök, Saara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68519
_version_ 1828193207464230912
author Böger, Okko Böök, Saara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Böger, Okko Böök, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Böger, Okko Böök, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Böger, Okko
datasource_str_mv jyx
description Epäluottamus (distrust) on yleisimmin määritelty oletukseksi toisen vahingollisesta käytöksestä (Lewicki, McAllister & Bies 1998). Mal, Davies & Dier-Lawson (2018) ovat määritelleet brändiin kohdistuvan epäluottamuksen uskomuksena brändin piirteistä ja käyttäytymismalleista, jotka ovat epätodennäköisesti hyödyllisiä kuluttajalle. Tämä tutkimus selvittää, mitkä tekijät sosiaalisen median sisällöissä aiheuttavat epäluottamusta brändejä kohtaan. Tämän lisäksi tutkielmassa selvitetään, onko aineistosta esille tulleiden vastausten, vastaajien iän, sukupuolen ja koulutustason välillä eroja. Teoriaosuus keskittyy sosiaaliseen mediaan, epäluottamuksen määritelmiin sekä epäluottamuksen muodostumiseen yleisesti. Tutkimusaineiston sisällönanalyysin avulla pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät mainittiin useimmiten epäluottamuksen syyksi sosiaalisen median sisällöissä. Tutkimuksen analyysi pohjautuu teoriapohjaavan viitekehyksen lisäksi myös aineistolähtöiseen analyysiin. Aineisto on kerätty Suomessa ja Isossa-Britanniassa keväällä 2019 Suomen OnlineTutkimus Oy:n toimesta. Analysoitavia vastauksia on 1669. Tutkimus on osa isompaa #AGENTS - Young People’s Agency in Social Media tutkimushanketta, joka tutkii nuorten, 15–30-vuotiaiden, asennoitumista brändejä kohtaan sosiaalisessa mediassa. Aineiston analyysi on toteutettu kvantitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yleisimmät epäluottamusta brändiä kohtaan aiheuttavat syyt liittyivät brändin mainontaan ja siihen liittyviin epäkohtiin. Yksittäiset useimmin mainitut epäluottamuksen syyt olivat brändin liiallinen kehuminen markkinoinnissa, valehtelu ja rahahakuisuus. Tutkimuksen tulosten mukaan vastaajien iällä ja sukupuolella on vaikutusta mainittuihin epäluottamuksen syihin. Vanhemmat vastaajat mainitsivat epäluottamuksen syyksi useammin liiallisen mainonnan, kun taas nuoret toivat esille huonot kokemukset brändin tuotteiden kanssa. Naisten ollessa enemmän riippuvaisia parasosiaalisista suhteista, tulokset osoittivat heidän olevan epäluottavaisempia esimerkiksi maksettuja yhteistöitä kohtaan ja he mainitsivat miehiä useammin epäluottamuksen syyksi huonot tai väärennetyt arviot yrityksen tuotteesta tai palvelusta. Koulutustasolla sen sijaan ei huomattu olevan kokonaisvaltaisesti suurta vaikutusta vastauksiin. Lisäksi asuinmaalla huomattiin olevan vaikutusta epäluottamuksen syihin. Tämän pohjalta luotiin epäluottamusprofiilit niin Suomessa että Isossa-Britanniassa asuville vastaajille. Tämän tutkimuksen rajoitteiden, ilmiön ajankohtaisuuden ja aiemman tutkimuksen vähäisyyden vuoksi jatkotutkimukselle on tarve. Jatkotutkimusehdotuksia esitellään tutkielman lopuksi.
first_indexed 2020-04-15T20:03:08Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "B\u00f6ger, Okko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "B\u00f6\u00f6k, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-15T05:02:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-15T05:02:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68519", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ep\u00e4luottamus (distrust) on yleisimmin m\u00e4\u00e4ritelty oletukseksi toisen vahingollisesta k\u00e4yt\u00f6ksest\u00e4\n(Lewicki, McAllister & Bies 1998). Mal, Davies & Dier-Lawson (2018) ovat m\u00e4\u00e4ritelleet br\u00e4ndiin\nkohdistuvan ep\u00e4luottamuksen uskomuksena br\u00e4ndin piirteist\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4ytymismalleista, jotka ovat\nep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6isesti hy\u00f6dyllisi\u00e4 kuluttajalle.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 aiheuttavat ep\u00e4luottamusta\nbr\u00e4ndej\u00e4 kohtaan. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, onko aineistosta esille tulleiden vastausten,\nvastaajien i\u00e4n, sukupuolen ja koulutustason v\u00e4lill\u00e4 eroja. Teoriaosuus keskittyy sosiaaliseen mediaan,\nep\u00e4luottamuksen m\u00e4\u00e4ritelmiin sek\u00e4 ep\u00e4luottamuksen muodostumiseen yleisesti.\n\nTutkimusaineiston sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 tekij\u00e4t mainittiin useimmiten\nep\u00e4luottamuksen syyksi sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4. Tutkimuksen analyysi pohjautuu\nteoriapohjaavan viitekehyksen lis\u00e4ksi my\u00f6s aineistol\u00e4ht\u00f6iseen analyysiin. Aineisto on ker\u00e4tty Suomessa\nja Isossa-Britanniassa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019 Suomen OnlineTutkimus Oy:n toimesta. Analysoitavia vastauksia\non 1669. Tutkimus on osa isompaa #AGENTS - Young People\u2019s Agency in Social Media\ntutkimushanketta, joka tutkii nuorten, 15\u201330-vuotiaiden, asennoitumista br\u00e4ndej\u00e4 kohtaan sosiaalisessa\nmediassa. Aineiston analyysi on toteutettu kvantitatiivisin menetelmin.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 yleisimm\u00e4t ep\u00e4luottamusta br\u00e4ndi\u00e4 kohtaan aiheuttavat syyt\nliittyiv\u00e4t br\u00e4ndin mainontaan ja siihen liittyviin ep\u00e4kohtiin. Yksitt\u00e4iset useimmin mainitut\nep\u00e4luottamuksen syyt olivat br\u00e4ndin liiallinen kehuminen markkinoinnissa, valehtelu ja rahahakuisuus.\nTutkimuksen tulosten mukaan vastaajien i\u00e4ll\u00e4 ja sukupuolella on vaikutusta mainittuihin\nep\u00e4luottamuksen syihin. Vanhemmat vastaajat mainitsivat ep\u00e4luottamuksen syyksi useammin liiallisen\nmainonnan, kun taas nuoret toivat esille huonot kokemukset br\u00e4ndin tuotteiden kanssa. Naisten ollessa\nenemm\u00e4n riippuvaisia parasosiaalisista suhteista, tulokset osoittivat heid\u00e4n olevan ep\u00e4luottavaisempia\nesimerkiksi maksettuja yhteist\u00f6it\u00e4 kohtaan ja he mainitsivat miehi\u00e4 useammin ep\u00e4luottamuksen syyksi\nhuonot tai v\u00e4\u00e4rennetyt arviot yrityksen tuotteesta tai palvelusta. Koulutustasolla sen sijaan ei huomattu\nolevan kokonaisvaltaisesti suurta vaikutusta vastauksiin. Lis\u00e4ksi asuinmaalla huomattiin olevan\nvaikutusta ep\u00e4luottamuksen syihin. T\u00e4m\u00e4n pohjalta luotiin ep\u00e4luottamusprofiilit niin Suomessa ett\u00e4\nIsossa-Britanniassa asuville vastaajille.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen rajoitteiden, ilmi\u00f6n ajankohtaisuuden ja aiemman tutkimuksen v\u00e4h\u00e4isyyden vuoksi\njatkotutkimukselle on tarve. Jatkotutkimusehdotuksia esitell\u00e4\u00e4n tutkielman lopuksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-15T05:02:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-15T05:02:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ep\u00e4luottamus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ep\u00e4luottamus br\u00e4ndi\u00e4 kohtaan : sosiaalisen median rooli", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004152741", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68519
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:12Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a6b1f59b-48d8-4412-94ae-23130b51c588\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004152741.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Böger, Okko Böök, Saara Epäluottamus brändiä kohtaan : sosiaalisen median rooli epäluottamus Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 sosiaalinen media luottamus brändit
title Epäluottamus brändiä kohtaan : sosiaalisen median rooli
title_full Epäluottamus brändiä kohtaan : sosiaalisen median rooli
title_fullStr Epäluottamus brändiä kohtaan : sosiaalisen median rooli Epäluottamus brändiä kohtaan : sosiaalisen median rooli
title_full_unstemmed Epäluottamus brändiä kohtaan : sosiaalisen median rooli Epäluottamus brändiä kohtaan : sosiaalisen median rooli
title_short Epäluottamus brändiä kohtaan
title_sort epäluottamus brändiä kohtaan sosiaalisen median rooli
title_sub sosiaalisen median rooli
title_txtP Epäluottamus brändiä kohtaan : sosiaalisen median rooli
topic epäluottamus Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 sosiaalinen media luottamus brändit
topic_facet 3131 Organizational Communication Yhteisöviestintä brändit epäluottamus luottamus sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68519 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004152741
work_keys_str_mv AT bögerokko epäluottamusbrändiäkohtaansosiaalisenmedianrooli