Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista

Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien subjektiivisten kokemusten avu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Välimäki, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2020
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68503
_version_ 1826225805256032256
author Välimäki, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Välimäki, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Välimäki, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Välimäki, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien subjektiivisten kokemusten avulla työhyvinvointia kuormittavia sekä työhyvinvointia edistäviä tekijöitä. Tutkimus on ajankohtainen ja erityispedagogisesti merkittävä aihe siksi, että laaja-alaisten erityisopettajien työnkuva on monipuolinen ja työhön on tullut uusia haasteita vuosien aikana. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin laadullisella kyselylomakkeella, johon tutkittavat vastasivat verkossa. Verkkokyselyyn vastasi kaikkiaan 11 laaja-alaista erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että työyhteisöllä, laaja-alaisen erityisopettajan omilla vahvuuksilla ja voimavaroilla sekä työn sisällöllä ja työn sujumisella oli merkitystä koettuun työhyvinvointiin. Esimiehen ja työkavereiden tuki sekä työn arvostaminen olivat työhyvinvointia edistäviä tekijöitä. Omien voimavarojen tunnistaminen koettiin tärkeäksi ja mahdollisuus hyödyntää työssä omia vahvuuksia edisti työn mielenkiintoa. Oppilaiden edistyminen oli merkittävä työhyvinvointia edistävä tekijä. Sen sijaan resurssien puute ja suuri dokumentoinnin määrä sekä jatkuva kiire ja riittämättömyyden tunne koettiin heikentävän työhyvinvointia. Työyhteisön tuen merkitys korostui haastaviksi koetuissa tilanteissa, jotka kuormittivat laaja-alaisia erityisopettajia.
first_indexed 2020-04-14T20:05:22Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uotinen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4lim\u00e4ki, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-14T05:36:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-14T05:36:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68503", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n proseminaarity\u00f6n tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n, ty\u00f6ntekij\u00e4n omien vahvuuksien ja voimavarojen sek\u00e4 ty\u00f6n sis\u00e4ll\u00f6n ja ty\u00f6n sujumisen merkityst\u00e4 laaja-alaisten erityisopettajien ty\u00f6hyvinvointiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin laaja-alaisten erityisopettajien subjektiivisten kokemusten avulla ty\u00f6hyvinvointia kuormittavia sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimus on ajankohtainen ja erityispedagogisesti merkitt\u00e4v\u00e4 aihe siksi, ett\u00e4 laaja-alaisten erityisopettajien ty\u00f6nkuva on monipuolinen ja ty\u00f6h\u00f6n on tullut uusia haasteita vuosien aikana.\n\nTutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin laadullisella kyselylomakkeella, johon tutkittavat vastasivat verkossa. Verkkokyselyyn vastasi kaikkiaan 11 laaja-alaista erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6ll\u00e4, laaja-alaisen erityisopettajan omilla vahvuuksilla ja voimavaroilla sek\u00e4 ty\u00f6n sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 ja ty\u00f6n sujumisella oli merkityst\u00e4 koettuun ty\u00f6hyvinvointiin. Esimiehen ja ty\u00f6kavereiden tuki sek\u00e4 ty\u00f6n arvostaminen olivat ty\u00f6hyvinvointia edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Omien voimavarojen tunnistaminen koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi ja mahdollisuus hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 omia vahvuuksia edisti ty\u00f6n mielenkiintoa. Oppilaiden edistyminen oli merkitt\u00e4v\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia edist\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4. Sen sijaan resurssien puute ja suuri dokumentoinnin m\u00e4\u00e4r\u00e4 sek\u00e4 jatkuva kiire ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunne koettiin heikent\u00e4v\u00e4n ty\u00f6hyvinvointia. Ty\u00f6yhteis\u00f6n tuen merkitys korostui haastaviksi koetuissa tilanteissa, jotka kuormittivat laaja-alaisia erityisopettajia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-14T05:36:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-14T05:36:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alainen erityisopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiert\u00e4v\u00e4 erityisopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osa-aikainen erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004142724", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68503
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87558fde-8339-4140-be79-d7f4575ecc37\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004142724.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Välimäki, Laura Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista laaja-alainen erityisopettaja kiertävä erityisopettaja osa-aikainen erityisopetus Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki erityisopettajat työhyvinvointi erityisopetus
title Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
title_full Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
title_fullStr Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
title_full_unstemmed Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
title_short Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
title_sort laaja alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
title_txtP Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
topic laaja-alainen erityisopettaja kiertävä erityisopettaja osa-aikainen erityisopetus Erityispedagogiikka Special Education 101 kolmiportainen tuki erityisopettajat työhyvinvointi erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat erityisopetus kiertävä erityisopettaja kolmiportainen tuki laaja-alainen erityisopettaja osa-aikainen erityisopetus työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68503 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004142724
work_keys_str_mv AT välimäkilaura laajaalaistenerityisopettajienkokemuksiatyöhyvinvoinnista