Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä

Kirjallisuuskatsauksessani etsin vastauksia siihen, mitkä tekijät ja reaktiot voivat olla esiintymisjännityksen taustalla. Tutkielmassani määrittelen aluksi esiintymisen ja esiintymisjännityksen eli MPA:n käsitteet. Tämän jälkeen käsittelen opetussuunnitelman (POPS 2014) tavoitteet esiintymistä kosk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rothovius, Petra
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2020
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68501
_version_ 1826225806348648448
author Rothovius, Petra
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rothovius, Petra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rothovius, Petra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rothovius, Petra
datasource_str_mv jyx
description Kirjallisuuskatsauksessani etsin vastauksia siihen, mitkä tekijät ja reaktiot voivat olla esiintymisjännityksen taustalla. Tutkielmassani määrittelen aluksi esiintymisen ja esiintymisjännityksen eli MPA:n käsitteet. Tämän jälkeen käsittelen opetussuunnitelman (POPS 2014) tavoitteet esiintymistä koskien. Tarkastelen tutkielmassani esiintymisjännitystä somaattisesta ja kognitiivisesta näkökulmasta sekä huomioin mahdollisen kouluympäristön vaikutuksen. Lopuksi pohdin esiintymisjännityksen mahdollisia ehkäisy- ja parannuskeinoja. MPA (Music performance anxiety) eli suomeksi esiintymisjännitys tai ramppikuume voi ilmetä eri tavoin yksilöstä riippuen. Esiintymisjännitys on todella laaja käsite, sillä sen syitä, seurauksia ja ilmenemismuotoja on valtava määrä. Tutkin aihetta oman kiinnostukseni vuoksi, sillä koen, että musiikkitunneilla – ja etenkin musiikkiluokilla – on tarvetta keskittyä käsittelemään musiikin esityksellistä elementtiä enemmän. Tutkin aihetta pääasiassa musiikinopettajan näkökulmasta. Pyrkiäkseni ymmärtämään esiintymisjännitystä ja löytämään siihen ehkäisykeinoja minun täytyy ymmärtää esiintymisjännitykseen vaikuttavia taustatekijöitä. Kirjallisuuskatsaukseni tuloksena löysin useita eri tekijöitä ja reaktioita esiintymisjännitystä koskien. Kartoitin erilaisia mahdollisuuksia ehkäistä tai lieventää esiintymisjännitystä. Loppujen lopuksi olen vakuuttunut yhä entistä enemmän siitä, kuinka tärkeää esiintymisjännityksen käsitteleminen kouluissa on. Aiheeni jatkokäsittelyssä voidaan pureutua yhä syvemmälle esiintymisjännityksen eri tekijöihin ja oireisiin. Myös kulttuurin ja kotikasvatuksen vaikutus MPA:han olisi mielenkiintoista kartoittaa. Lisäksi esiintymisjännitystä ehkäisevien ja lieventävien konkreettisten harjoitteiden kerääminen tulisi tarpeeseen.
first_indexed 2020-04-14T20:05:22Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rothovius, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2020-04-14T05:13:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2020-04-14T05:13:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2020", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68501", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallisuuskatsauksessani etsin vastauksia siihen, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ja reaktiot voivat olla esiintymisj\u00e4nnityksen taustalla. Tutkielmassani m\u00e4\u00e4rittelen aluksi esiintymisen ja esiintymisj\u00e4nnityksen eli MPA:n k\u00e4sitteet. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen k\u00e4sittelen opetussuunnitelman (POPS 2014) tavoitteet esiintymist\u00e4 koskien. Tarkastelen tutkielmassani esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4 somaattisesta ja kognitiivisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 huomioin mahdollisen kouluymp\u00e4rist\u00f6n vaikutuksen. Lopuksi pohdin esiintymisj\u00e4nnityksen mahdollisia ehk\u00e4isy- ja parannuskeinoja.\n\nMPA (Music performance anxiety) eli suomeksi esiintymisj\u00e4nnitys tai ramppikuume voi ilmet\u00e4 eri tavoin yksil\u00f6st\u00e4 riippuen. Esiintymisj\u00e4nnitys on todella laaja k\u00e4site, sill\u00e4 sen syit\u00e4, seurauksia ja ilmenemismuotoja on valtava m\u00e4\u00e4r\u00e4. Tutkin aihetta oman kiinnostukseni vuoksi, sill\u00e4 koen, ett\u00e4 musiikkitunneilla \u2013 ja etenkin musiikkiluokilla \u2013 on tarvetta keskitty\u00e4 k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n musiikin esityksellist\u00e4 elementti\u00e4 enemm\u00e4n. Tutkin aihetta p\u00e4\u00e4asiassa musiikinopettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Pyrki\u00e4kseni ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4 ja l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n siihen ehk\u00e4isykeinoja minun t\u00e4ytyy ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 esiintymisj\u00e4nnitykseen vaikuttavia taustatekij\u00f6it\u00e4. \n\nKirjallisuuskatsaukseni tuloksena l\u00f6ysin useita eri tekij\u00f6it\u00e4 ja reaktioita esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4 koskien. Kartoitin erilaisia mahdollisuuksia ehk\u00e4ist\u00e4 tai lievent\u00e4\u00e4 esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4. Loppujen lopuksi olen vakuuttunut yh\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n siit\u00e4, kuinka t\u00e4rke\u00e4\u00e4 esiintymisj\u00e4nnityksen k\u00e4sitteleminen kouluissa on.\n\nAiheeni jatkok\u00e4sittelyss\u00e4 voidaan pureutua yh\u00e4 syvemm\u00e4lle esiintymisj\u00e4nnityksen eri tekij\u00f6ihin ja oireisiin. My\u00f6s kulttuurin ja kotikasvatuksen vaikutus MPA:han olisi mielenkiintoista kartoittaa. Lis\u00e4ksi esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4 ehk\u00e4isevien ja lievent\u00e4vien konkreettisten harjoitteiden ker\u00e4\u00e4minen tulisi tarpeeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2020-04-14T05:13:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2020-04-14T05:13:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2020", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MPA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiintymisj\u00e4nnitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esiintymisj\u00e4nnityksen tekij\u00e4t peruskouluik\u00e4isten nuorten musiikkiesityksiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202004142722", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiintymispelko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiintyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4nnitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_68501
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2020-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2020
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/82253375-fd4d-4bc6-af03-940caf907996\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202004142722.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2020
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rothovius, Petra Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä MPA esiintymisjännitys Musiikkikasvatus Music Education 3052 esiintymispelko esiintyminen jännittäminen musiikki musiikkikasvatus esittäminen nuoret
title Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä
title_full Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä
title_fullStr Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä
title_full_unstemmed Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä
title_short Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä
title_sort esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä
title_txtP Esiintymisjännityksen tekijät peruskouluikäisten nuorten musiikkiesityksissä
topic MPA esiintymisjännitys Musiikkikasvatus Music Education 3052 esiintymispelko esiintyminen jännittäminen musiikki musiikkikasvatus esittäminen nuoret
topic_facet 3052 MPA Music Education Musiikkikasvatus esiintyminen esiintymisjännitys esiintymispelko esittäminen jännittäminen musiikki musiikkikasvatus nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68501 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004142722
work_keys_str_mv AT rothoviuspetra esiintymisjännityksentekijätperuskouluikäistennuortenmusiikkiesityksissä